4327
Sök

Saab 9-5 Aero -00 5:ans växel rasslar

1 634 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#1
Satt och myskörde på väg hem ikväll när jag hörde nåt missljud när jag gasade, sänkte stereon och mycket riktigt lät det konstigt, växlade runt till dom andra växlarna och allt funkade precis som det skulle utan just 5:ans växel som var lite trögare att få i än vanligt samt att det rasslade, gick att köra med lät inget vidare så ner på 4:an och körde hem (ca 5 minuter), dock vet jag inte hur länge det lät illa medans jag körde på 5:an pga stereon. Gjorde ett sista test när jag nästan var hemma och även då lät det illa när jag la i 5:an.

Får tillägga att jag inte buskört det senaste (fick tillbaka körkortet nyligen wink ) så bilen har gått snällt den senaste tiden.

Lät byta koppling i somras om det kan ha med saken att göra?

Då till frågan! Vad har hänt och vad kommer det kosta yikes

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
13 december 2011
#2
Testa byt olja i lådan om inte det är gjort tidigare.


1 634 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#3
Det gjordes vid kopplingsbytet i somras.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#4
Hopp. Det enda rätta verkar vara att slänga i en begagnad låda. Hittat en i Trollhättan som gått 17k mil för knappa 6000kr, sen tillkommer några tusen för bytet, hoppas han som bytte koppling har tid, har är snabb så det blir nog inte så dyrt, och när det ändå görs kan han lika gärna byta pinbultarna mellan turbon och grenröret som är kass. Suck!!! Köpte bilen i våras och har köpt nya sommardäck, kompletta vinterhjul, bytt koppling, upphängningar till avgassystem, stereo, högtalare och nu detta. Sen att bilen har halverats i värde sedan jag köpte den inräknat har jag förlorat ca 40.000kr sen Maj! Bilens värde idag?? Runt 20k kanske.

Tips på billiga bilar som inte går sönder mottages tacksamt wink familj ska få plats!

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#5
På väg från Trollhättan med ny/beggad låda i skuffen small det till i lådan och det börja rassla även på 3:an och 4:an, men jag lyckades ta mig till garaget där jag lämnade bilen... Hoppas nu det inte blir mer strul och att det går att byta utan ytterliggare bekymmer. Väntar ivrigt vid telefonen nu på att mekanikern ska ringa, han sa ikväll men räknar med att han hör av sig ganska mycket tidigare smile

Numera Saab 9-5 Aero -00


Sök