17 december 2011
Trådstartare
Ju högre trycket i grenröret är ju sämre är det. Med ett högre tryck så kommer avgaserna inte att flöda ut fritt utan de måste tvingas ut av kolven. Kolven får då arbeta mot ett tryck under slaget uppåt och effekt förloras.
Sugeffekten är endast beroende på gashastigheten i röret, inte på något tryck. Om ni kikar på ett riktigt utförmat grenrör så kan ni också se att det precis efter att grenrören går ihop minskar lite i diameter just för att få högre gashastighet. Detta kan även utnyttjas till att evakuera vevhusgaser på en tävlingsmotor.
När det gäller övriga avgassystemet så gäller i princip ju större ju bättre, sedan kommer det inte att ge vinster efter en viss nivå. Strömningsmotståndet (som ger upphov till trycket) beror på diametern (ju mindre diameter ju mindre turbulens och mindre strömningsmotstånd), flödets hastighet (ju lägre ju mindre motståns) och rörens ytfinhet samt motstånd för böjar.
Enkelt förklarat så kan man se det som att hela avgaskanalen samverkar och att du vill ha en tömmning som pågår, (dvs gasrörelse genom denna kanal) under hela tiden som avgasventilen är öppen. I det läge som avgaserna pyser ut för fort, så brukar dom börja gå baklänges tillbaka in i cylindern och minskar fyllnadsgraden samt med sin värme så kan dom även orsaka spikningar/detonation.
Det här handlar alltså egentligen inte om avgasröret, utan om hur hela avgaskanalen från avgasventilen ut till slutröret samverkar och ju bättre samverkan du kan få till här, desto bättre fyllnadsgrad.
I klasser där man åker med restriktor, så läggs det ned en hel del krut på just detta.
Enkel logik: Golf är en sport, alltså kör jag sport-bil