2515
Sök

Coilovers (Hur fundgerar dem egentligen ?)

308 Inlägg
8 december 2009
#21
Videon funkade inte för mej första gången... men ja det var väl ungefär som jag tänkte smile


1 291 Inlägg
8 december 2009
#22
YipYip skrev:
Nej jag tänkte ju snarare att den gängade delen kan skruvas in i den blå delen? Och dom 2 muttrar som sitter vid varandra mycket riktigt låser varandra...så skulle iaf jag bygga en ställbar coilover om jag fick bestämma big_smile

Alltså den silvriga gängade delen skruvas in i den blå...och när man gör detta blir bilen lägre.
Muttrarna under fjädern kan justeras för att göra fjädringen hårdare eller mjukare...ju längre fjäder desto mjukare fjädring och vice versa.
Men jag kan va helt ute och cykla big_smile Har aldrig skruvat med stötdämpare big_smile

Dock så bör det påpekas att fjädern blir inte styvare för att man förspänner den.
Vill man ha hårdare fjädersättning så är byte enda alternativet.

Anledningen till att fjädersätet är gängat på fjäderbenet i inlägg 1 är enligt min mening för att kunna använda olika fjädrar, det går inte att mekanskiskt göra en fjäder styvare.
Senast redigerat av MattiasH (8 december 2009)


308 Inlägg
8 december 2009
#23
Fast en fjäder blir väl hårdare att trycka ihop ju mer man trycker ihop den eller?


4 001 Inlägg
8 december 2009
#24
YipYip skrev:
Fast en fjäder blir väl hårdare att trycka ihop ju mer man trycker ihop den eller?

om det är en progressiv fjäder men det är inte så många fjädrar som är det och inte på coiloverben eller vanliga standardfjädrar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 397 Inlägg
8 december 2009
#25
Nu vet jag ju inte exakt hur coilovern som TS bifogade fungerar med styvhet. Men jag lånar tråden liiite bara och undrar en sak. De coilovers som har en liten ratt på sig för att ställa hårdheten. Hur funkar de?


4 001 Inlägg
8 december 2009
#26
lill3bror skrev:
Nu vet jag ju inte exakt hur coilovern som TS bifogade fungerar med styvhet. Men jag lånar tråden liiite bara och undrar en sak. De coilovers som har en liten ratt på sig för att ställa hårdheten. Hur funkar de?

du ändrar stötdämparens egenskaper, kompression & retur

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 291 Inlägg
8 december 2009
#27
kolvas skrev:
lill3bror skrev:
Nu vet jag ju inte exakt hur coilovern som TS bifogade fungerar med styvhet. Men jag lånar tråden liiite bara och undrar en sak. De coilovers som har en liten ratt på sig för att ställa hårdheten. Hur funkar de?

du ändrar stötdämparens egenskaper, kompression & retur

Exakt, jag la in en länk på förra sidan som beskriver skillnaden mellan hårda stötdämpare och hårda fjädrar som jag tycker var bra och lättläst/förstådd.

Dom billigare (<10000-15000) har oftast samma juster ratt för kompression och retur, dvs dom förljs åt när man justerar. Lite finare dämpare har oftast kompt/retur individuellt justerbart även kanske hög och lågfarts inställningar på framförallt komp (det som kallas 3-vägs dämpare) men det krävs lite kött på benen och mycke test för inte justera bort sig på såna.


729 Inlägg
8 december 2009
#28
YipYip skrev:
Nej jag tänkte ju snarare att den gängade delen kan skruvas in i den blå delen? Och dom 2 muttrar som sitter vid varandra mycket riktigt låser varandra...så skulle iaf jag bygga en ställbar coilover om jag fick bestämma big_smile

Alltså den silvriga gängade delen skruvas in i den blå...och när man gör detta blir bilen lägre.
Muttrarna under fjädern kan justeras för att göra fjädringen hårdare eller mjukare...ju längre fjäder desto mjukare fjädring och vice versa.
Men jag kan va helt ute och cykla big_smile Har aldrig skruvat med stötdämpare big_smile

Jag missförstod dej i ditt tidigare inlägg... smile Det var som du sa, fast styvheten ställer du tydligen inte genom att spänna ihop fjädern, utan genom att byta hela fjädern... (MattiasH verkar ha det här på klart och gett förklaringar...)


308 Inlägg
9 december 2009
#29
okej där ser man smile Ja men då har man lärt sej nått nytt iallafall smile


Bilskadeentusiast
291 Inlägg
11 december 2009
#30
Det finns som sagt flera olika modeller. Detta är en billig variant där man ställer höjden med undrefjäder stödet. Sen så har man en hjälpfjäder som ser till att det är press hela tiden i upphissat läge.
Spindelfästet är svettsat i benet.
https://www1.garaget.org/archive/57/56425/131790/131790-1336475.jpg

4 Inlägg
19 december 2011
#31
så om jag har förståt det rätt så ändrar du bilens höjd genom att skruva ner det undrefjäder stödet ?( på den billigare varianten) och inte genom att skruva på de muttrar som sitter under stödfjädern?


Sök