3416
Sök

bästa avgassystemen?

131 Inlägg
4 februari 2007
Trådstartare
vilket är de bästa sportssystemet till en civic type r när de gäller ljud & effekt?

1 785 Inlägg
5 februari 2007
Jag har ett rostfritt fullflödes system på min 940GLT, jävligt härligt ljud. Inte för högt och otrevligt men det hörs väldigt speciellt påpekar alltid min kusin!

Det blev billigare för mig att själv montera ett rostfritt jämfört med ett orginal system med arbetet. Jag sparade 300kr och har ett rostfritt system!!!

Jag handlade från "Rakarör" frakten gick på ca 300kr med posten.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 201 Inlägg
5 februari 2007
du kan inte jämföra motorljudet på en type r med en volvo.

det finns massor med avgassystem till jappsare, det är bara plånboken som styr.
om du vill ha bästa effekt så skulle jag gissa på tex spoon system men det kostar ganska mycket. men det finns buddy club, invidia, megan racing, dc sports, aem, magnaflow mm mm.  gå in på www.hondaklubben.se/forum så kan du fråga där

1 785 Inlägg
5 februari 2007
peter_1976 skrev:
du kan inte jämföra motorljudet på en type r med en volvo.

det finns massor med avgassystem till jappsare, det är bara plånboken som styr.
om du vill ha bästa effekt så skulle jag gissa på tex spoon system men det kostar ganska mycket. men det finns buddy club, invidia, megan racing, dc sports, aem, magnaflow mm mm.  gå in på www.hondaklubben.se/forum så kan du fråga där

Bara ett exempel! Jag gjorde ingen jämförelse.

Ett fullflödes system förändrar ju ljudet oavsett vilken bil det är.

Jag kanske ska be om ursäkt för att jag lade mig i? För det finns de som kan bättre!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 911 Inlägg
6 februari 2007
RouziMotorsport skrev:
om man ska bygga ett eget system.
Vad behöver man för material?

mvh

Först och främst en vettig uträkning av systemet för just din motor, sen med de värdena kan du börja fundera på material.

12 086 Inlägg
6 februari 2007
RouziMotorsport skrev:
Decibel skrev:
RouziMotorsport skrev:
om man ska bygga ett eget system.
Vad behöver man för material?

mvh

Först och främst en vettig uträkning av systemet för just din motor, sen med de värdena kan du börja fundera på material.

Hur kan man räkna ut detta då, Jag har en 1.6liters 110hk.
det sitter redan 2" hela vägen men den har börjat rosta i mitten sad

Bygg 2.5" med två stora dämpare, då tror jag du kommer få ett angenämt sportigt ljud!
De gäller alla symaskinsmotorer, först få resonans på ljudet och sen göra om de till dån i ljuddämparna! smile

1 072 Inlägg
6 februari 2007
Vad jag har hört genom åren är 2" upp till 2 liter. Då gäller de sugisar med normal effekt!!
2.5" från 2.0-2.5 och 3" uppåt och även turbobilar!
Sen kan alla ha åsikter om just avgas!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 februari 2007
sik skrev:
Vad jag har hört genom åren är 2" upp till 2 liter. Då gäller de sugisar med normal effekt!!

Det beror på om man vill ha bra ljud eller så bra effektmässigt som möjligt.
Många vill bara åt ljudet, och struntar i effektförlusten (som knappt märks iaf). Andra bryr sig mer om effektvinst. De senare tar det som är optimalt för just sin motor.

Själv tycker jag att 2-2,5" ger bäst ljud i de flesta bilar. Ska väl montera ett 2,5" system på min när det är dags.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 453 Inlägg
6 februari 2007
sik skrev:

2,5" duger gott i turbobilar med små/normalstora motorer (typ 1.8-2.5 l)
Dock är det viktigt att systemet inte håller tillbaka avgaserna i början och därmed är en grövre downpipe att rekommendera.

10 287 Inlägg
6 februari 2007
Notera att det är effekten på motorn som styr storleken på avgassystemet, inte motorns slagvolym i sig.

(Egentligen avgasvolym som funktion av effekt och avgastemperatur)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
7 februari 2007
beror ju på om du vill ha de kvar ett längre tag eller inte.  tongue

Kan dra ett mysko avgasexempel.

Polare monterade ett avgassystem i 4 dagar på sin GrpH rallybil i bänk.
De bästa dom kom fram till effektmässigt var ett grenrör på 2" 4-2-1-2, jag sa ju mysko.
1 meter under bilen sammanstrålade det igen till ett 2.5", över kardankröken var där 2 st 45graders 3" böjar som övergick till 2.5" igen och sen en bit på 3" på 2dm ungefär.
Då man har DB krav på rallybilarna gick inte de systemet igenom men de gav bäst resultat effektmässigt, allt i rostfritt, de enda dom gjorde för att dämpa ljudet var å trä på 2 ställe en bi 4" rostfritt rör över och proppa fullt med ull. inga dämpare.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

12 086 Inlägg
7 februari 2007
RouziMotorsport skrev:
Sharky skrev:
Notera att det är effekten på motorn som styr storleken på avgassystemet, inte motorns slagvolym i sig.

(Egentligen avgasvolym som funktion av effekt och avgastemperatur)

/Göran

Ja det stämmer.
men säg nu att jag ska bygga en 2" och avsluta med en 2-3" dämpare.
Vad ska jag ha för material, alltså på röret?
och var kan man få tag i det?

tack för svar.

Bygg i vanligt svartstål, alt rostfritt.. Rostfritt har en tendens att spricka så bla Simons rostfira rör är av vanlig kolstål innuti med rostfritt på utsidan (hur de nu går till).

Simonsrör kan du köpa på mekonomen, även JT säljer på internet. Deras rör är aluminiumytbehandlade vilket är bra, dock rostar ju skiten i skarvarna ändå så =/

Dieselgypsy
538 Inlägg
7 februari 2007
Jag föreslår att du skippar alla hemmabyggda system. Du vet då inte vad för mottryck som behövs, och ges.

Beställ helt enkelt ett riktigt system som är testat osv för att ge bästa kompromissen mellan laglig ljudnivå och prästanda. Tyvärr är jag VW-förare, och vet därför inte vilka märken som gäller hos Honda för riktigt bra prestanda.

Hos VW gäller i alla fall Hartmann som gäller.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

10 287 Inlägg
7 februari 2007
Det finns olika typer av rostfritt. Man måste skilja på austenitiskt och martensitiskt rostfritt. Nu är jag inte en metallguru så jag kommer aldrig ihåg vilken typ som är mera sprickbenägen.
(Ena typen är magnetisk , inte den andra btw)

/Göran

JapMax skrev:
Rostfritt har en tendens att spricka

(Groucho Marx).

1 072 Inlägg
7 februari 2007
Rostfritt skall inte va magnetiskt vad ja vet!?!?!? Och när det gäller rostfritt så är polerat snyggt men för att förhindra sprickbildning finns ju coating!

10 287 Inlägg
7 februari 2007
Det finns rostfria legeringar som är magnetiska. Jag vet att det är en spridd missuppfattning att man kan kolla om det är rostfritt eller inte med en magnet. Myt tyvärr.

Se nedan:

-----------------------------------------------------
Austenitiskt rostfritt stål

Denna grupp av rostfria stål används i vidast omfattning och innehåller materialtyperna AISI 304 och AISI 316. Dessa material används i ACO's tillverkningsprocess och är idealiska för tillämpningar i livsmedels-, mejeri-, bryggeri- och läkemedelsindustri samt kemisk och petrokemisk industri.

Rostfria stålen av typen AISI 304 innehåller ungefär 18 % krom och 10 % nickel och har en framstående korrosionsbeständighet. För tillämpningar, där man kräver utomordentlig korrosionsbeständighet under extrema villkor, först och främst där klorider förekommer, används det rostfria stålet av typen AISI 316, vilket innehåller ungefär 17 % krom, 12 % nickel och 2,2 % molybden.

I motsats till andra typer av rostfritt stål är austenitiska stål inte magnetiska och till följd av detta dras magnetiska partiklar inte till systemets ytor, vilket annars skulle stödja kontamination.

Austenitiskt-ferritiskt stål

Stålet innehåller normalt 18-25 % krom, 5-6 % nickel och 0,03-0,15 % kol.
Korrosionsresistensen är densamma som för austenitiskt rostfritt stål, dock är dess resistens mot spänningskorrosion bättre.

Normala användningsområden ligger inom den petrokemiska industrin, olje- och gasindustrin samt den kemiska processindustrin.

Stålet är magnetiskt.

Ferritiska rostfria stål

Ferritiska rostfria stål har sämre egenskaper beträffande korrosionsbeständighet jämfört med den austenitiska typen AISI 304 och AISI 316. De används i mindre krävande tillämpningar, exempelvis som hushålls- och bilens inre utrustning. Denna typ av rostfritt stål är jämfört med de austenitiska typerna en aning sprödare.

Ferritiska stål innehåller mellan 11,5 % och 16,5 % krom och mindre än 0,5 % nickel. Denna stålgrupp är magnetisk och kommer att dra till sig partiklar vilket kan orsaka problem med kontamination. Ferritiska stål är inte lämpliga för produkter som skall användas inom avvattningssystem.

Martensitiska rostfria stål

Martensitiska rostfria stål är magnetiska och i gruppen av rostfria stål har de den högsta hållfastheten, fast de också har den sämsta korrosionsbeständigheten. De kan härdas med värmebehandling och allmänt har de sin huvudtillämpning i knivsmide eller tillverkning av knivar.

Martensitiska stål innehåller omkring 12,5 % krom och har en relativt hög kolhalt 0,3 % (austenitiska stål innehåller omkring 0,02 % kol och ferritiska omkring 0,04 % kol).

Dålig korrosionsbeständighet hos martensitiska stål orsakar att de inte är lämpliga för användning i avvattningssystem.

--------------------------------------------

Göran

sik skrev:
Rostfritt skall inte va magnetiskt vad ja vet!?!?!? Och när det gäller rostfritt så är polerat snyggt men för att förhindra sprickbildning finns ju coating!

(Groucho Marx).

Sök