3179
Sök

Råd: Mazda rx-8

4 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Tänkte kolla om det finns någon som har bra koll på Rx-8an!
Vad är de vanligaste felen? Ungefär hur mycket olja förbrukar den? Är reservdelar och sådan dyrt?
Hade varit bra med övrig info oxå
Tack på förhand smile

Brap Brap Brap
149 Inlägg
15 juli 2011
Hej,
Mazda Rx-8 har som du kanske redan vet wankelmotor, därför ligger den varmt om hjärtat för oss på SvenskaWankelregistret.se smile
Här är två trådar som ger dig en bra start på dina frågor:
SWR - FAQ Rx-8
SWR - Bränsleförbrukning Rx-8

Har du mer frågor så finns en stor del av Sveriges Rx-8:a ägare på SWR så det är betydligt större chans att du får ett svar, ett svar dom dessutom stämmer smile

Lycka till!

99 Inlägg
15 juli 2011
Fel på en RX-8?
Hmm... för få kurviga vägar brukar vara ett vanlig fel annars vet jag inga.

Den dricker ju lite soppa och wankeln använder olja för smörjning så oljan bör man hålla koll på. Jag kollar oljan när jag tankar och fyller på när det behövs. Har inte koll på hur ofta det blir faktiskt. Men jag gör oljebyte var 500 mil. 

Reservdelarna är det nog medelpris på. Jag har ingen aning för jag har aldrig behövt byta något. Vanlig service går på ca 2000:-.
Oljebyte gör jag själv men material brukar gå på en 700:-

Har du fler frågor så är det bara att skicka ett PM eller skriva här.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
15 juli 2011
Tenchi skrev:
Fel på en RX-8?

Den dricker ju lite soppa och wankeln använder olja för smörjning så oljan bör man hålla koll på. Jag kollar oljan när jag tankar och fyller på när det behövs. Har inte koll på hur ofta det blir faktiskt. Men jag gör oljebyte var 500 mil. 

Reservdelarna är det nog medelpris på. Jag har ingen aning för jag har aldrig behövt byta något. Vanlig service går på ca 2000:-.

Hur är det med utrymme och sånt?
Jag är rätt lång nämligen(1.87 m) och är lite osäker på hur man sitter i en Rx8 tongue.
Hur är det med baksätet? Går det ens att använda? tongue

Allt för den där jävla hatten!

99 Inlägg
15 juli 2011
THEBADGUY skrev:
Tenchi skrev:
Fel på en RX-8?

Hur är det med utrymme och sånt?
Jag är rätt lång nämligen(1.87 m) och är lite osäker på hur man sitter i en Rx8 tongue.
Hur är det med baksätet? Går det ens att använda? tongue

Jag tycker den lastar över förväntan. Har fått in 4 däck i den när jag skulle byta. smile
Är inget att åka till IKEA med men vanliga vardagsshoppingen funkar bra. Bästa är nog att du kolla själv hur stort det är.
Baksätet är riktigt bra. Har lastat in kompisar på runt 180, och provsuttit det själv. Jag sitter bra "bakom mig själv". Men längre sträckor kanske inte är så kul. 
Förarplatsen är rymlig, en polare som är runt 185 har kört bilen utan problem, han satt bra sa han.

Brap Brap Brap
149 Inlägg
16 juli 2011
Jag tycker Rx-8an är en schysst kompromiss-bil där man har bra förarmiljö med helt okey utrymme både fram och bak, samtidigt som bilen känns liten, smidig och har behållit den känslan som en sportbil har.

115 Inlägg
18 oktober 2011
Lite gammal tråd kanske men jag är i alla fall 193 cm lång och sitter utmärkt i förarsätet. Om någon vuxen skall åka bakom mig får jag trycka ihop mig endel men det går faktiskt ganska bra. Jag har ibland barnstol i baksätet på passagerarsidan och det funkar hyfsat att sitta framför den också...

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

30 Inlägg
20 december 2011
Går den att köra med på vintern?
Har hört att det kan bli döden för motorn om man kallstartar men det kanske är en lögn?

115 Inlägg
21 december 2011
Jag kör inte min på vintern men det beror mest på att jag inte vill köra i salt och slask. Kallstart skall inte vara något problem men det som kan hända är att motorn flödar och kan bli svårstartad om man direkt efter kallstart, innan den hunnit bli varm, stänger av den igen. Men det gäller även på sommaren.
Sedan är den ju bakhjuls driven så det är ju lite spännande när det är halt men det finns ett antisladdsystem som funkar riktigt bra.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

Sök