3198
Sök

Slutsteg, Denver CAP-4100

23 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har ett slutsteg (ovan nämnda) samt en Hertz es 250, 10". Jag har ett par frågor ang sammankoppling av dessa m.m.. Jag använder endast detta steget till basen, inga andra högtalare.
http://i610.photobucket.com/albums/tt189/mufcpavlos/Carputer%20Project/Denver%20CAP-4100/SNC00725.jpg

Fråga 1: Hur i hela världen ska man ratta in inställningarna på slutsteget? På bilden ovan ser ni HPF, LPF, X-OVER osv men vad fasen betyder det hela? Varför skulle man vilja byta mellan 50 och 500 Hz på HPF längst till vänster, och varför skulle man vilja ha något annat på HPF längst till höger? Vad betyder X-over och varför finns det två st?
Vad är skillnaden på HPF och LPF? Och vad betyder 12 / 6 / 0 som man kan ställa in på Super Bass?

Jag vill ha ett rappt ljud men som ändå har ett starkt tryck i sig. Jag lyssnar mestadels på tung metal / rock men slår över till dunkadunka från tid till tid också.

Fråga 2: Ni ser att det finns sex kontakter i mitten, tre röda och tre vita. Hur kommer det sig att det står ch1 på röd, ch2 på vit, sedan kommer plötsligt OUT i mitten, ch3 på röd, ch4 på vit. Borde det inte vara 4 röda channels? Är det inte röd = pluskontakt och vit = minus? Hur kan en kanal ligga på en minuskontakt? Eller är jag helt ute och cyklar.. Just nu kör jag RCA-kablarna på Ch1 och Ch2.

Fråga 3: Jag har ingen baslåda till min högtalare, den satt skruvad direkt mot skidluckan förut (utan baslåda, japp ^_^) men hur stor ska den optimala lådan vara? Spelar det någon roll hur lådan är formad? (sne, rak, blabla)
Jag har tillgång till en 12" baslåda, men ingen bas. Vilket är mest 'värt' att lägga pengar på? En ny 12" bas eller en ny 10" baslåda till min nuvarande?

Just nu kör jag runt i en s80, men möjligtvis byter jag till en 855 nästa vecka, jag skulle vara oerhört tacksam för bas / baslådetips till båda modellerna!

Tack på förhand.
Senast redigerat av Safko (23 december 2011)

6 851 Inlägg
23 december 2011
#2
Kort svar: Åk till en fysisk butik och be om hjälp/råd/ställ frågorna. Skulle tro att det kommer bli många missförstånd och urballade svar här på alla de frågorna..


564 Inlägg
23 december 2011
#3
Safko skrev:
Tjenare!

Fråga 1: Hur i hela världen ska man ratta in inställningarna på slutsteget? På bilden ovan ser ni HPF, LPF, X-OVER osv men vad fasen betyder det hela? Varför skulle man vilja byta mellan 50 och 500 Hz på HPF längst till vänster, och varför skulle man vilja ha något annat på HPF längst till höger? Vad betyder X-over och varför finns det två st?
Vad är skillnaden på HPF och LPF? Och vad betyder 12 / 6 / 0 som man kan ställa in på Super Bass?

Jag vill ha ett rappt ljud men som ändå har ett starkt tryck i sig. Jag lyssnar mestadels på tung metal / rock men slår över till dunkadunka från tid till tid också.

Fråga 2: Ni ser att det finns sex kontakter i mitten, tre röda och tre vita. Hur kommer det sig att det står ch1 på röd, ch2 på vit, sedan kommer plötsligt OUT i mitten, ch3 på röd, ch4 på vit. Borde det inte vara 4 röda channels? Är det inte röd = pluskontakt och vit = minus? Hur kan en kanal ligga på en minuskontakt? Eller är jag helt ute och cyklar.. Just nu kör jag RCA-kablarna på Ch1 och Ch2.

Fråga 3: Jag har ingen baslåda till min högtalare, den satt skruvad direkt mot skidluckan förut (utan baslåda, japp ^_^) men hur stor ska den optimala lådan vara? Spelar det någon roll hur lådan är formad? (sne, rak, blabla)

Tack på förhand.

Svar 1: LPF betyder lågpassfilter alltså ställer du det på 100Hz kommer de spela enbart frekvenser under 100 Hz, beroende på vad det är för branthet (dB/oktav) så om det är 6 dB/okt så kommer det vid 200 Hz vara dämpat med 6 dB. HPF är högpassfilter som är samma sak fast tvärtom. 12/6/0 är en höjning med 12/6/0 dB vid en viss frekvens, ofta runt ca 45 Hz, denna brukar man rekommendera att den ska stå på 0 om du vill ha ett rent och rappt ljud, samt att grejorna ska hålla.

Röd och vit rca-kontakt är höger/vänster inte plus/minus.

Du ska absolut ha en låda till den basen, sök på Hertz /Elettromedias hemsida för lådvolymer, vill du ha så mkt bas som möjligt bygg den portade, vill du ha mer kontroll och finlir bygg den slutna.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

564 Inlägg
23 december 2011
#4
TT-Avant skrev:
Kort svar: Åk till en fysisk butik och be om hjälp/råd/ställ frågorna. Skulle tro att det kommer bli många missförstånd och urballade svar här på alla de frågorna..

Ja det är en bra idé om man vill ha ljud som fungerar och är korrekt inställt, men vill man lära sig så är det ju bättre att fråga och prova, så länge han får korrekta svar. Sedan kan det ju vara en bra idé att åka till en butik för finjustering/råd om förbättringar.

Till TS: Vad är det för spolar på basen och hur är det kopplat?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

21 761 Inlägg
23 december 2011
#5
HPF = High Pass Filter. Höga frekvenser släpps förbi och lägre frekvenser filtreras bort.
LPF = Low Pass Filter. Låga frekvenser släpps förbi och högre frekvenser filtreras bort.
FULL = I detta fall innebär det att alla frekvenser släpps förbi filtret, inga frekvenser filtreras bort.
X-OVER = Delningsfilter.
SUPER BASS = I detta fall innebär det en typ av basförstärkning (bass Boost).

När det gäller RCA-anslutningarna så är den allmänna standarden att röd+vit är för två kanaler, dvs vänster och höger (röd brukar räknas som höger om jag inte har helt fel). Har stereon flera lågnivåutgångar så är det röd+vit även på dessa kanaler, man får alltså ha koll på vilka som är "bak" och "fram". I varje kontakt sitter både plus och minus, det är mittenpinnen i kontakten som är plussignal.

När det står "OUT" på lågnivåanslutningarna så är det en lågnivåutgång ifrån slutsteget, den utgången kan användas för att skicka vidare signalerna till ytterligare ett slutsteg tex ifall stereon bara har två utgångar. Dessa utgångar hos slutsteget brukar vara ofiltrerade.

Att det finns två stycken X-OVER är för att kunna ställa in på olika sätt för främre och bakre kanaler.

Siffrorna 12/6/0 vid "SUPER BASS" innebär att man kan ställa in basförstärkningen olika mycket, men hela den funktionen bör man helst undvika att använda eftersom slutsteget får jobba enormt hårt med att förstärka de specifika frekvenserna och överbelastas lätt. Resultatet av överbelastningen blir orent ljud och risk för trasiga högtalare+slutsteg.

"Optimal" låda är svårt att göra, det beror på så många faktorer. Lådans form är inte kritisk, man kan ha tex snedställd baffel (den sida där basen sitter) eller helt raka väggar eller alla väggar snedställda om man vill.

Kupetypen är ganska avgörande för hur lådan ska monteras. En sedanbil bör ha basen vänd mot ryggstödet (skidluckan om en sån finns) och baffeln ska sitta tätt nmot ryggstödet så att ljudet inte kan "smita" bakåt i skuffen. I kombibilar brukar det funka bäst att låta basen vara vänd mot bakluckan, då får ljudet längre väg att gå och låga frekvenser hinner breda ut sig mer. smile

Denversteget har bara lågpassfilter på kanal 3+4, det gör att basen ska kopplas in på de kanalerna istället för på kanal 1+2. Då får även lågnivåkablarna flyttas till kanal 3+4.
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2011)

6 851 Inlägg
23 december 2011
#6
Lillalilja skrev:
TT-Avant skrev:
Kort svar: Åk till en fysisk butik och be om hjälp/råd/ställ frågorna. Skulle tro att det kommer bli många missförstånd och urballade svar här på alla de frågorna..

Ja det är en bra idé om man vill ha ljud som fungerar och är korrekt inställt, men vill man lära sig så är det ju bättre att fråga och prova, så länge han får korrekta svar. Sedan kan det ju vara en bra idé att åka till en butik för finjustering/råd om förbättringar.

Till TS: Vad är det för spolar på basen och hur är det kopplat?

Och om han nu inte vet något alls om billjud..hur ska han då kunna tolka vilka svar som är rätt och fel?
Åker han till en butik, ställer frågorna direkt till montör eller installatör, så bör han då kunna få en bra förklaring direkt, om det är en någorlunda seriös affär.
Butikspersonal kan även visa direkt hur man kan ställa, samtidig som detta görs och då få ett svar i praktik och terori wink


564 Inlägg
23 december 2011
#7
Och om han nu inte vet något alls om billjud..hur ska han då kunna tolka vilka svar som är rätt och fel?
Åker han till en butik, ställer frågorna direkt till montör eller installatör, så bör han då kunna få en bra förklaring direkt, om det är en någorlunda seriös affär.
Butikspersonal kan även visa direkt hur man kan ställa, samtidig som detta görs och då få ett svar i praktik och terori wink

Det handlar ju om vad han vill uppnå och hur han vill ta sig dit. Absolut är det jättebra att åka till en butik, men att ta reda på saker på internet eller fråga bekanta är ju en annan väg, som jag själv har gått. Det jag menade är att om man ställer in det själv så förstår man enklare vad man ändrar på, hur det förändrar ljudet och hur man vill ha det. Men självklart blir han nöjd om han åker till en ÅF

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

6 851 Inlägg
23 december 2011
#8
Lillalilja skrev:
Och om han nu inte vet något alls om billjud..hur ska han då kunna tolka vilka svar som är rätt och fel?
Åker han till en butik, ställer frågorna direkt till montör eller installatör, så bör han då kunna få en bra förklaring direkt, om det är en någorlunda seriös affär.
Butikspersonal kan även visa direkt hur man kan ställa, samtidig som detta görs och då få ett svar i praktik och terori wink

Det handlar ju om vad han vill uppnå och hur han vill ta sig dit. Absolut är det jättebra att åka till en butik, men att ta reda på saker på internet eller fråga bekanta är ju en annan väg, som jag själv har gått. Det jag menade är att om man ställer in det själv så förstår man enklare vad man ändrar på, hur det förändrar ljudet och hur man vill ha det. Men självklart blir han nöjd om han åker till en ÅF

Ja jo..men ska man dra en väldigt konstig paralell nu..
Han sitter och läser på nätet, läser och läser, han testar allt som man kan vrida och vända på, men inget händer eller inget blir bra och slutligen så brinner något upp/går sönder.

Detta är ungefär som att sitta och läsa sig till hur man ska köra bil i flera månader, men när du sedan kommer ut på vägen och börja köra, så upptäcker du att det är halt och du hamnar i diket, för det funkade i teorin att göra som det stod, men inte i praktiken´.

Ja detta må vara långsökt, men ungefär så är det. Är eller kan man absolut inget om detta, åka då till butik först och be dem visa lite snabbt grunder och förklara samtidigt som man i praktiken kan justera. tongue

Annars finns risken att saker börja just brinna, för han vet inte vem han ska lyssna på, kalle_123 eller johan_321, båda säger saker som dem tycker kanske kan vara rätt, men det är helt olika varandra wink


564 Inlägg
24 december 2011
#9
TT-Avant skrev:
Ja jo..men ska man dra en väldigt konstig paralell nu..
Han sitter och läser på nätet, läser och läser, han testar allt som man kan vrida och vända på, men inget händer eller inget blir bra och slutligen så brinner något upp/går sönder.

Detta är ungefär som att sitta och läsa sig till hur man ska köra bil i flera månader, men när du sedan kommer ut på vägen och börja köra, så upptäcker du att det är halt och du hamnar i diket, för det funkade i teorin att göra som det stod, men inte i praktiken´.

Ja detta må vara långsökt, men ungefär så är det. Är eller kan man absolut inget om detta, åka då till butik först och be dem visa lite snabbt grunder och förklara samtidigt som man i praktiken kan justera. tongue

Annars finns risken att saker börja just brinna, för han vet inte vem han ska lyssna på, kalle_123 eller johan_321, båda säger saker som dem tycker kanske kan vara rätt, men det är helt olika varandra wink

Ja det är just det att vara källkritisk på ett forum kan vara ganska svårt i början wink Men jag menade ju att han ska läsa vad de olika sakerna gör innan han pillar något, så han åtminstone har en aning om vad han gör för ngt. Så att man parar ihop teori med praktik. Inte alls en dålig jämförelse, förstår precis vad du menar och håller med. Så du har rätt, att åka till en butik är nog bäst.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök