2506
Sök

Slö volvo 940 -93a

35 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#1
har en volvo 940 årsmodell 93 som är sjukt slö. undrar ifall någon kan veta vad det är som gör att den är så sjukt slö. motorn har gått snart 40 000 mil. vore mycket tacksam för hjälp.


1 915 Inlägg
23 december 2011
#2
Lite dåligt med info...
Har den alltid varit slö, eller är det nåt som blivit nyss ?

Kolla felkoder och gör ett kompressionstest.
Även service är bra att göra om det är ett tag sedan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

34 Inlägg
23 december 2011
#3
de beror ju på vad du jämför med om den är slö eller ej?


Evildan
23 december 2011
#4
Sjukt slö var den redan när den lämnade monteringsbandet wink

Om den om möjligt har blivit ännu slöare nu kan du alltid enkelt kolla/byta:

Rycker den?
Kan vara igensatt luftfilter, bränslefilter.

Svarar den normalt på gasen när du håller ned kopplingen?
Kan vara anliggande bromsar.

miltalet är ofta inget bekymmer för en B230, kan gå långt och hårt utan problem.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
23 december 2011
#5
Evildan skrev:
Sjukt slö var den redan när den lämnade monteringsbandet wink

Om den om möjligt har blivit ännu slöare nu kan du alltid enkelt kolla/byta:

Rycker den?
Kan vara igensatt luftfilter, bränslefilter.

Svarar den normalt på gasen när du håller ned kopplingen?
Kan vara anliggande bromsar.

miltalet är ofta inget bekymmer för en B230, kan gå långt och hårt utan problem.

jo inte är dom pigga finns inte många bilar som är så tröga som en 940 med 116hk
helt döda

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
24 december 2011
#6
Growe skrev:
Evildan skrev:
Sjukt slö var den redan när den lämnade monteringsbandet wink

Om den om möjligt har blivit ännu slöare nu kan du alltid enkelt kolla/byta:

Rycker den?
Kan vara igensatt luftfilter, bränslefilter.

Svarar den normalt på gasen när du håller ned kopplingen?
Kan vara anliggande bromsar.

miltalet är ofta inget bekymmer för en B230, kan gå långt och hårt utan problem.

jo inte är dom pigga finns inte många bilar som är så tröga som en 940 med 116hk
helt döda

fast om man räknar in snittfarten på en 940 om man räknar med all tid man får lägga i verkstan om man tex har en BMW/SAAB så vinner 940 lätt.
inte mkt strul med 940, antagligen en av dom hållbaraste och stryktåligaste bilar som byggts på -90 talet tillsammans med Toyota.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
24 december 2011
#7
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Sjukt slö var den redan när den lämnade monteringsbandet wink

Om den om möjligt har blivit ännu slöare nu kan du alltid enkelt kolla/byta:

Rycker den?
Kan vara igensatt luftfilter, bränslefilter.

Svarar den normalt på gasen när du håller ned kopplingen?
Kan vara anliggande bromsar.

miltalet är ofta inget bekymmer för en B230, kan gå långt och hårt utan problem.

jo inte är dom pigga finns inte många bilar som är så tröga som en 940 med 116hk
helt döda

fast om man räknar in snittfarten på en 940 om man räknar med all tid man får lägga i verkstan om man tex har en BMW/SAAB så vinner 940 lätt.
inte mkt strul med 940, antagligen en av dom hållbaraste och stryktåligaste bilar som byggts på -90 talet tillsammans med Toyota.

jo fast då är 91-92 att föredra..men som sagt det är inte mycket som kan eller går sönder smile

nog en av världens bästa bilar i modern tid
det toyota förlorar på är att dom rostar som fan..finns fortfarande 940 med 40K på mätaren som inte har någon nämndvärd rost har en toyota gott 40K så är karossen helt död motorn är dock förjävla bra hos toyota

pratade lite med en polare om bilar han driver en bilverkstad och han har ALDRIG bytt en motor eller låda på en toyota inte heller några drivaxlar eller bromsok  rätt sjukt faktist smile

därimot byter han säkert 50st saab motorer och 50st audimotorer om året smile

Kör fort så hinner inget hända...

35 Inlägg
24 december 2011
Trådstartare
#8
tackar för svar. jadu, ja har en 740 som är riktigt kvick på gasen. men 940in e riktigt slö. reagerar slött på gasen redan i neutral.



Sök