3183
Sök

Vad ska jag ha för dumpventill?

4 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
#1
Har en golf IV år 98 150hk turbo,vilken eller vad ska man ha för dumpventil till min bil?

Tack på förhand


DEVIL
1 171 Inlägg
26 december 2011
#2
Varför ska du ha en dumpventil?

bmw m power

Tankare
185 Inlägg
27 december 2011
#3
En återcirkulerande dumt. Hybrid kan funka också om du tänker höja trycket ? Varför byta dump ?

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 december 2011
#4
Dumpventil är kul i cirka 2 veckor! Hade en på Saaben då jag köpte den, tog bort den inför besiktning och har aldrig återmonterat den.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

4 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#5
Det va mer för ljudets skull,inget ni rekommenderar?


Tankare
185 Inlägg
28 december 2011
#6
Om det är ett "pysljud" du är ute efter är det ett öppet filter du ska ha.  Dumpen behöver du bara byta om du ska ha ett högre laddtryck, då ska du även se över alla slangar. Men ett ORDENTLIGT öppet filter med en bra värmesköld är allt du behöver för att få lite pys!

http://sv.bsr.se/products/4900317/

Du behöver inte köpa detta men det är vad du behöver.

Trodde själv att jag behövde byta dump för att få pys. Men där sitter ett öppet filter och en sköld på min 1,8t och de pyser på bra när man gasar!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

4 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#7
Tack för tipset, blir att köpa en sådan smile


6 851 Inlägg
28 december 2011
#8
FordRSC skrev:
Dumpventil är kul i cirka 2 veckor! Hade en på Saaben då jag köpte den, tog bort den inför besiktning och har aldrig återmonterat den.

?öh, du har en turbo och då har du ju detta orginal..
Så du menar att du plocka bort dumpventilen och pluggade igen hålet?
Låter mycke korkat då turbon inte mår särskilt bra av detta..


6 851 Inlägg
28 december 2011
#9
tobbe_crx skrev:
Har en golf IV år 98 150hk turbo,vilken eller vad ska man ha för dumpventil till min bil?

Tack på förhand

Sitter ju en sådan orginal på din bil. En Bosch om ja inte minns fel.


DEVIL
1 171 Inlägg
28 december 2011
#10
Tycker du ska köra med pysljud istället! Mycket fränare, bara att sätta på ett riktigt öppet filter och gasa!

bmw m power

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
28 december 2011
#11
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:
Dumpventil är kul i cirka 2 veckor! Hade en på Saaben då jag köpte den, tog bort den inför besiktning och har aldrig återmonterat den.

?öh, du har en turbo och då har du ju detta orginal..
Så du menar att du plocka bort dumpventilen och pluggade igen hålet?
Låter mycke korkat då turbon inte mår särskilt bra av detta..

Har på originalslangar just nu, så som det ska vara big_smile
Så bort med dumpventil och återmontera slangen från ventil till luftinsuget.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

6 851 Inlägg
28 december 2011
#12
FordRSC skrev:
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:
Dumpventil är kul i cirka 2 veckor! Hade en på Saaben då jag köpte den, tog bort den inför besiktning och har aldrig återmonterat den.

?öh, du har en turbo och då har du ju detta orginal..
Så du menar att du plocka bort dumpventilen och pluggade igen hålet?
Låter mycke korkat då turbon inte mår särskilt bra av detta..

Har på originalslangar just nu, så som det ska vara big_smile
Så bort med dumpventil och återmontera slangen från ventil till luftinsuget.

Vad menar du? En dumpventil har du iaf. orginal monterad på bilen.


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
28 december 2011
#13
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:
TT-Avant skrev:

?öh, du har en turbo och då har du ju detta orginal..
Så du menar att du plocka bort dumpventilen och pluggade igen hålet?
Låter mycke korkat då turbon inte mår särskilt bra av detta..

Har på originalslangar just nu, så som det ska vara big_smile
Så bort med dumpventil och återmontera slangen från ventil till luftinsuget.

Vad menar du? En dumpventil har du iaf. orginal monterad på bilen.

Jo det måste man ju ha, tänkte på en sådan som pyser och håller på då man växlar tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

6 851 Inlägg
28 december 2011
#14
FordRSC skrev:
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:

Har på originalslangar just nu, så som det ska vara big_smile
Så bort med dumpventil och återmontera slangen från ventil till luftinsuget.

Vad menar du? En dumpventil har du iaf. orginal monterad på bilen.

Jo det måste man ju ha, tänkte på en sådan som pyser och håller på då man växlar tongue

ok..ja men det har du ju nu oxå, bara det att du inte kan höra det som den sitter monterad nu.
Plockar du bort slangen som går ner till insugsröret och pluggar det, så ska du se att det pyser endel om din org. dump oxå..


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
28 december 2011
#15
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:
TT-Avant skrev:

Vad menar du? En dumpventil har du iaf. orginal monterad på bilen.

Jo det måste man ju ha, tänkte på en sådan som pyser och håller på då man växlar tongue

ok..ja men det har du ju nu oxå, bara det att du inte kan höra det som den sitter monterad nu.
Plockar du bort slangen som går ner till insugsröret och pluggar det, så ska du se att det pyser endel om din org. dump oxå..

Fräckt, fräckt, då har man bättre koll på sakerna! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

7 394 Inlägg
28 december 2011
#16
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:
TT-Avant skrev:

Vad menar du? En dumpventil har du iaf. orginal monterad på bilen.

Jo det måste man ju ha, tänkte på en sådan som pyser och håller på då man växlar tongue

ok..ja men det har du ju nu oxå, bara det att du inte kan höra det som den sitter monterad nu.
Plockar du bort slangen som går ner till insugsröret och pluggar det, så ska du se att det pyser endel om din org. dump oxå..

hehe


6 851 Inlägg
29 december 2011
#17
granadadr skrev:
TT-Avant skrev:
FordRSC skrev:

Jo det måste man ju ha, tänkte på en sådan som pyser och håller på då man växlar tongue

ok..ja men det har du ju nu oxå, bara det att du inte kan höra det som den sitter monterad nu.
Plockar du bort slangen som går ner till insugsröret och pluggar det, så ska du se att det pyser endel om din org. dump oxå..

hehe

Ja jag kan inte förstå varför folk ska envisas med att köpa någon annan dump en orginal. Effekten blir det samma, man får ett väldigt phyyst ljud om man gör så. På detta sätt så har man byggt sig en egen öppen dump, vilket iaf. inte funkar i så många bilar, om det sitter en LMM på dem, som det ofta gör på dagens bilar.
Sönder går den inte heller, då man fortfarande har samma tryck ut ur den om man har när den sitter "rätt" monterad. Skillnaden är om man trimmar och laddar mycke, men org. bosch dump klarar iaf. 1.5bar utan direkta problem (mina ha gjort detta iaf. även upp till 1.8bar ladd wink )


4 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
#18
Tack för den fina iden smile



Sök