Hej.
Lämnade in bilen på autocar(samarbetar med mekonomen), i Karlstad. ( de tog 4,2 tusen kr )
Innan kamrembyte så lät motorn normalt. förutom att det "tikade väldigt väldigt lite i början).
Efter kamremsbyte så går motorn:
1. ojämnt.
2. drar mycket bränsle.
3. luktar lite bensin när man öppnar huvan.
4. känns som motorn håller på "kvävas" i början när man startar bilen. ( det blir dock bättre när bilen är varmt- MEN det försvinner inte helt och hållet)
5. låter som en dissel motor, ( den där tikande ljudet har blivit mycket sämmre)
6. spelar inget roll om bilen stått i varm/kallt garage eller stått ute, beter sig likadant.
7. det hörs direkt vid start och avstängningen av motorn att några metaler skrapas mot varan, eller hur jag ska nu beskriva det.
8. ENDA gången bilen inte beter sig som punk 4, är när jag inte använder bilen mer än 2 dagar.
9. Glömde nämna att vid körningen när bilen har stått en halv dag eller något, tar det långt tid för att komma upp i fart !, jag kan ha gasen i bottem och ändå orkar inte bilen komma upp i hastighet för att byta från växel 2 till 3, eller 3 till 4. ( tills den blivit varmt )
jag har försökt och få hur bilen "låter". bättre än det kan jag inte. kolla länken. se dock upp för ljudet. kan vara högt i den andra videon. skakningar som ni ser i videon har med bilen och göra, det är så bilen skakar ( jag lutar mig mot den )
1. http://www.youtube.com/watch?v=yddc7BtZAxA
2. http://www.youtube.com/watch?v=YkcEpjADwA8 <-- se upp för ljudet lite !
Nu till Hela grejen. jag märkte precis att bilen var så där efter kamrembyten. ringde de dagen efter och då lämnade jag in bilen, De säger att de hittade en spricka på en slang?O.o och att de rengjorde fördelar locket.
bilen gick bra första 5 min sen återgick den till (ovan).
Ringde de igen, och deras mekaniker säger att det är inget fel på kamremsbyten och det är "kallstart givare" ? eller vad det nu heter. och att det är vanligt fel på bmw. och den ska bytas.
jag tar den dock till Autovåx i karlstad. en av deras mekaniker provkör bilen och säger det har inget med kallstart givare och göra, däremot så är det något fel på ventilerna.( fjädring ! )
Tar till en annan mekaniker, och han säger att det kan ha med kamremen och göra.
en annan säger att det har med kamremen och göra.
Ringer mekonomen åter igen, förklarar att de andra ställen har sagt att det kan ha med kamremen och göra, men ej säkert.
NU ändrar mekaniken sig och säger att det har med tändningen och göra, att fördelarlocket, eller tänd polen eller kablerna inte fungerar som den ska, och hela det skitet ska bytas ( motsvarande 4,7 tusen kr)
Jag frågar om han är 100% säkert och han säger ja, men jag litar inte på han, jag tar bilen till autovåx(bmws verkstad) , de mäter tändningskablerna, spänning o såna grejer, att bilen tänder i rätt takt osv. och kallt är OK!
går till mekonomen igen, och mekaniken insisterar på att det är fel på tändnings polen och att de ska bytas. och han säger hela tiden, men dessa kabler är ju originella.. så är tändstifterna.
jag sa: du skojar va? självklart de är originella, jag köper ju inga biltema grejer direkt, men då säger han att det han menar är att det är de bilen kom med !
Jag kan inget om bilar, därför väder jag mig till er. ni som kan det med bilar, så här (skrivet ovan) beter sig bilen. så där säger de olika ställen.
vad kan det bero på? vad har jag för rättigheter?
Jag ska lämna in bilen till de imorn och de ska testa igen,( men jag vill vara förbredd i föreväg, så jag inte luras)
Tack.
Lämnade in bilen på autocar(samarbetar med mekonomen), i Karlstad. ( de tog 4,2 tusen kr )
Innan kamrembyte så lät motorn normalt. förutom att det "tikade väldigt väldigt lite i början).
Efter kamremsbyte så går motorn:
1. ojämnt.
2. drar mycket bränsle.
3. luktar lite bensin när man öppnar huvan.
4. känns som motorn håller på "kvävas" i början när man startar bilen. ( det blir dock bättre när bilen är varmt- MEN det försvinner inte helt och hållet)
5. låter som en dissel motor, ( den där tikande ljudet har blivit mycket sämmre)
6. spelar inget roll om bilen stått i varm/kallt garage eller stått ute, beter sig likadant.
7. det hörs direkt vid start och avstängningen av motorn att några metaler skrapas mot varan, eller hur jag ska nu beskriva det.
8. ENDA gången bilen inte beter sig som punk 4, är när jag inte använder bilen mer än 2 dagar.
9. Glömde nämna att vid körningen när bilen har stått en halv dag eller något, tar det långt tid för att komma upp i fart !, jag kan ha gasen i bottem och ändå orkar inte bilen komma upp i hastighet för att byta från växel 2 till 3, eller 3 till 4. ( tills den blivit varmt )
jag har försökt och få hur bilen "låter". bättre än det kan jag inte. kolla länken. se dock upp för ljudet. kan vara högt i den andra videon. skakningar som ni ser i videon har med bilen och göra, det är så bilen skakar ( jag lutar mig mot den )
1. http://www.youtube.com/watch?v=yddc7BtZAxA
2. http://www.youtube.com/watch?v=YkcEpjADwA8 <-- se upp för ljudet lite !
Nu till Hela grejen. jag märkte precis att bilen var så där efter kamrembyten. ringde de dagen efter och då lämnade jag in bilen, De säger att de hittade en spricka på en slang?O.o och att de rengjorde fördelar locket.
bilen gick bra första 5 min sen återgick den till (ovan).
Ringde de igen, och deras mekaniker säger att det är inget fel på kamremsbyten och det är "kallstart givare" ? eller vad det nu heter. och att det är vanligt fel på bmw. och den ska bytas.
jag tar den dock till Autovåx i karlstad. en av deras mekaniker provkör bilen och säger det har inget med kallstart givare och göra, däremot så är det något fel på ventilerna.( fjädring ! )
Tar till en annan mekaniker, och han säger att det kan ha med kamremen och göra.
en annan säger att det har med kamremen och göra.
Ringer mekonomen åter igen, förklarar att de andra ställen har sagt att det kan ha med kamremen och göra, men ej säkert.
NU ändrar mekaniken sig och säger att det har med tändningen och göra, att fördelarlocket, eller tänd polen eller kablerna inte fungerar som den ska, och hela det skitet ska bytas ( motsvarande 4,7 tusen kr)
Jag frågar om han är 100% säkert och han säger ja, men jag litar inte på han, jag tar bilen till autovåx(bmws verkstad) , de mäter tändningskablerna, spänning o såna grejer, att bilen tänder i rätt takt osv. och kallt är OK!
går till mekonomen igen, och mekaniken insisterar på att det är fel på tändnings polen och att de ska bytas. och han säger hela tiden, men dessa kabler är ju originella.. så är tändstifterna.
jag sa: du skojar va? självklart de är originella, jag köper ju inga biltema grejer direkt, men då säger han att det han menar är att det är de bilen kom med !
Jag kan inget om bilar, därför väder jag mig till er. ni som kan det med bilar, så här (skrivet ovan) beter sig bilen. så där säger de olika ställen.
vad kan det bero på? vad har jag för rättigheter?
Jag ska lämna in bilen till de imorn och de ska testa igen,( men jag vill vara förbredd i föreväg, så jag inte luras)
Tack.
Senast redigerat av g940 (27 december 2011)
0
0
0
0