2983
Sök

Audi a3 1,9 tdi, problem med turbotrycket?

23 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
#1
audi a3 1,9 tdi  -98 (90hk)
Hej.

Har problem med turbotrycket.
När man gassar på 5 vxl upp till 2100-2300varv, så försviner laddtrycket helt. Ibland kan man få värsta laddtryck typp 20-30 hästar extra.  När man stänger av bilen och startar upp den igen, så fungera  den som den ska.

Undrar om det är någon givare som är tråsig kanske???

Fixat en godkänd rubrik och flyttat till rätt forum.
mvh jonTe/moderator

stay real

Turbotekniker
54 Inlägg
31 december 2011
#2
Hej. Kopierar tidigare svar från en annan tråd som du hittar här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3023241

Om den fungerar som den ska i övrigt på låg och mellanlast så bör du ta en koll på turbon. Du kan ju börja med felkoder, men relativt vanligt på dessa är att VNT funktionen på turboaggregatet kärvar ihop sig vilket ger dig felsymptomen som du beskrev. VNT är enkelt beskrivet skenor som sitter i avgashuset och som styrs via en vakuumklocka.

När det kommer vakuum i klockan så skall den dra armen mot sig, detta ändrar skenorna i avgashuset så att huset kan vara litet vid låga varv och stort vid högre varv. Om detta inte fungerar korrekt så får man ett för högt laddtryck.

Om du inte lämnar in bilen så leta reda på turbon. Tryck in armen på vakuumklockan mot klockan. Det går "segt" men skall inte kärva eller sitta fast (ja kan vara för trångt, klockan sitter på mitten av turbon). Om den verkar ok, så följ vakuum slangen upp mot magnetventilen och kontrollerar den efter skador.

Dra ur slangen från vakuumklockan. Starta bilen, känn om det kommer vakuum ur slangen som gick till turbon. Om ja, sätt i slangen och se om klockan dras in utan att kärva.

Vid kärvande klocka så bytts turbon ut till en utbytesturbo eller så skickar man in turbon för renovering, nuförtiden så finns även VNT skenorna som reservdel (eftermarknads)

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

12 Inlägg
31 december 2011
#3
hej airtune har denna bil vnt? söker svar ang min
passat 98 110hk som är lite köra med o tar mkt diesel
den är alltså lite knuff i hela tiden

Turbotekniker
54 Inlägg
2 januari 2012
#4
Helt rätt, A3 TDI från -98 har inte VNT. Helt fel av mig, läste inte så noga och drog slutsatser av felsymptomen då det är vanligt på A4 mfl från Audi men också nyare årsmodeller främst.

A3 bör ha turbo 454159 eller 5303-970-0015 som är med vanlig wastegate.

På A3 så Kolla igenom ev magnetventil och vakuum slangarna till och från den samt ner till wastegateklockan på turbon. Om möjligt dra i armen på wastegateklockan för att försöka fastställa om den går som den ska utan att glappa, sätta sig fast eller kärva. Man kan även öppna och stänga den med lufttryck (max 2bar) för att kontrollera funktionen.

Om det fungerar bra när man startar bilen igen så bör man fundera om man har för högt laddtryck och att bilen går in i limp mode, då brukar man få felkoder.


På Passat -98 så bör du ha VNT turbo och kan felsöka den enligt tidigare. Saknat laddtryck/turbofel eller bränslerelaterade fel såsom spridare, pump mm är vanliga orsakerna på orkeslösa dieslar.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.


Sök