2293
Sök

Bilen drar mycket soppa och går dåligt - VW Passat 2.0 -95

298 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#1
Har en VW Passat från 95 med 2.0l motorn på 115 hästar som jag skulle behöva hjälp att hitta felet på.

Bilen är slö och går lite småryckigt när man gasar fullt samt att den drar mkt soppa, en bra bit över litern/milen! sad
Förut gick d en hur bra som hellst med drog också då ganska mkt soppa men är nu skitslö och rycker.

Nån själ där ute som känner igen detta problem och kanske vet vad det beror på är mycket välkommen med sina tips smile


17 Inlägg
3 januari 2012
#2
Pröva att ha bilen igång och dra ut kontakten till bilens luftmassemätare och se om det blir någon skillnad.

Over and out!

298 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#3
widemk2 skrev:
Pröva att ha bilen igång och dra ut kontakten till bilens luftmassemätare och se om det blir någon skillnad.

Då dör bilen.


17 Inlägg
3 januari 2012
#4
Då är det inte din lmm det är fel på då. Pröva att mäta på lambdan så inte den har gett med sig

Over and out!

298 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#5
widemk2 skrev:
Då är det inte din lmm det är fel på då. Pröva att mäta på lambdan så inte den har gett med sig

Nä det lät tveksamt då då jag bytte lmm för bara 3 månader sen.

Mäta lambdan gör man väll med en multimeter? Men vet inte riktigt hur dock :S


Herr
851 Inlägg
3 januari 2012
#6
Hur nya är stiften ?

Hadde en bil som gick som skit orkade inte varva och så... nya stift och bilen var som ny smile

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 januari 2012
#7
Jag vet vad felet är...Hade precis samma på min 2.0 -95 (motorkod ADY). Bytte ALLT (komplett fördelare,LMM,tändspole,spjällhus, samtliga filter + stor service) utan nån förändring. Fick till slut nog o köpte VAG-Com interface (typ 500kr) för att läsa av felkoder. Fanns 4 st varav en var "för låg tomgång", vilket stämde då tomgången var kass de första 30sek men blev bättre o till slut bra när motorn var varm, dock så saknades det ca 50 hästar o den drog bra med bränsle. Tog bort samtliga felkoder i syfte att se vilka som var återkommande. När jag sedan startade bilen gick den PRECIS som vanligt, gott om kraft, perfekt tomgång iskall. Vad jag förstått så är det spjällhusen som kan strula liiite ibland. Felet återkom 4 gånger under de 16000 mil jag ägde bilen, löstes genom att ta bort felkoden varje gång. Att köpa ett beg spjällhus var inget alternativ då man inte vet om den är i bättre eller sämre skick. Jag garderar mig dock för att felet kan ligga nån annanstans än just spjällhuset men det var vad jag kom fram till att vara rimligt.

Förtydligande: Min gissning är att motorn gick i "felsäkert" läge. På en ADY är det svårt att veta när den går i felsäkert, men man känner att den är otroligt svag o sackar i minsta lilla uppförsbacke. På en med AGG så är det lätt att verifiera om motorn går i felsäkert, varvstopp vid ca 5100 = felsäkert. På en AGG är detta enda sättet att kontrollera, motorn går lika snålt, starkt o fin i felsäkert som i "vanligt" läge, dock med lägre varvstopp...
Senast redigerat av dawwe (3 januari 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

298 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#8
shidapu skrev:
Hur nya är stiften ?

Hadde en bil som gick som skit orkade inte varva och så... nya stift och bilen var som ny smile

dom är typ 3 månader gamla.


298 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#9
dawwe skrev:
Jag vet vad felet är...Hade precis samma på min 2.0 -95 (motorkod ADY). Bytte ALLT (komplett fördelare,LMM,tändspole,spjällhus, samtliga filter + stor service) utan nån förändring. Fick till slut nog o köpte VAG-Com interface (typ 500kr) för att läsa av felkoder. Fanns 4 st varav en var "för låg tomgång", vilket stämde då tomgången var kass de första 30sek men blev bättre o till slut bra när motorn var varm, dock så saknades det ca 50 hästar o den drog bra med bränsle. Tog bort samtliga felkoder i syfte att se vilka som var återkommande. När jag sedan startade bilen gick den PRECIS som vanligt, gott om kraft, perfekt tomgång iskall. Vad jag förstått så är det spjällhusen som kan strula liiite ibland. Felet återkom 4 gånger under de 16000 mil jag ägde bilen, löstes genom att ta bort felkoden varje gång. Att köpa ett beg spjällhus var inget alternativ då man inte vet om den är i bättre eller sämre skick. Jag garderar mig dock för att felet kan ligga nån annanstans än just spjällhuset men det var vad jag kom fram till att vara rimligt.

Förtydligande: Min gissning är att motorn gick i "felsäkert" läge. På en ADY är det svårt att veta när den går i felsäkert, men man känner att den är otroligt svag o sackar i minsta lilla uppförsbacke. På en med AGG så är det lätt att verifiera om motorn går i felsäkert, varvstopp vid ca 5100 = felsäkert. På en AGG är detta enda sättet att kontrollera, motorn går lika snålt, starkt o fin i felsäkert som i "vanligt" läge, dock med lägre varvstopp...

Ok, vart finns dom att få tag i då?

Ja min bil känns också otroligt svag och säckar i minsta lilla uppförsbacke. Kan dock inte se vart varvstoppen är just nu då visaren har hoppat av sad

Är egentligen inte att den är slö som bekymrar mig mest utan det är bränsleförbrukningen :S Är dyrt att köra bilen just nu sad


Herr
851 Inlägg
3 januari 2012
#10
Kom det pötsligt eller gradvis ?



FiBTL skrev:
shidapu skrev:
Hur nya är stiften ?

Hadde en bil som gick som skit orkade inte varva och så... nya stift och bilen var som ny smile

dom är typ 3 månader gamla.

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

298 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#11
shidapu skrev:
Kom det pötsligt eller gradvis ?



FiBTL skrev:
shidapu skrev:
Hur nya är stiften ?

Hadde en bil som gick som skit orkade inte varva och så... nya stift och bilen var som ny smile

dom är typ 3 månader gamla.


Har varigt så här ett tag men ett tag gick bilen faktiskt jävligt bra och säckade inte nånting i backar och så men drog också då mycket soppa.


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 januari 2012
#12
Som sagt köp en sån där VAG-com kabel, finns bla på ebay.de men säkert även Tradera. Läs av felkoderna, ta bort de sedan o håll tummarna!

Bränsleförbrukningen hänger ihop med slöheten. En ADY som går som den skall tar knappa 0.8 landsväg kring 125km/h, en AGG är ytterst marginellt snålare. Det bör sitta en klisterlapp från VW på kamremskåpan, där lär du se vilken motorkod du har!
Senast redigerat av dawwe (3 januari 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

298 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#13
dawwe skrev:
Som sagt köp en sån där VAG-com kabel, finns bla på ebay.de men säkert även Tradera. Läs av felkoderna, ta bort de sedan o håll tummarna!

Bränsleförbrukningen hänger ihop med slöheten. En ADY som går som den skall tar knappa 0.8 landsväg kring 125km/h, en AGG är ytterst marginellt snålare. Det bör sitta en klisterlapp från VW på kamremskåpan, där lär du se vilken motorkod du har!

Tror nog lite mer på lambdan om jag ska vara ärlig, låter ju lite mer sannolikt.


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 januari 2012
#14
Du tappar inte 50% av effekten med en kass lambda...Men visst var envis o lyssna inte, byt "hela bilen" som jag gjorde (skall tillägga att jag ägde 2 identiska Passater vid det tillfället så det kostade mig inget, mer än massa jobb. Den som var defekt gick lika dåligt med grejerna från den som var bra. Och den som var bra gick perfekt med grejerna från den dåliga...).

Som sagt billigast blir det om du börjar med att läsa av felkoderna, radera de o se om det gör någon skillnad. Jag hade precis samma problem som du o hade mer eller mindre gett upp, var på väg o skicka bilen till VW men som tur var så gav jag VAG-com en chans innan. VW hade ju gjort precis samma sak, läst felkoderna, raderat de o sedan kollat vilka som återkom (inga felkoder återkom, o bilen gick precis som den skall!). Skillnaden är att VW hade tagit ca 1000kr för detta, VAG-com kabeln kostade knappa 500. Med VAG-com kan du även kolla om lambdan funkar som den skall, o mycket mer!

Edit: Har du kollat vilken motorkod du har? Är det ADY så gör som jag föreslagit. Är det AGG (satt i Passat -96 endast har jag för mig) så är det nåt annat fel för en AGG tappar inte märkbart med effekt om den går i "felsäkert"

Edit2: Har kollat nu via ditt regnr. Det sitter en ADY i din bil som jag misstänkte.
Senast redigerat av dawwe (4 januari 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

298 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#15
dawwe skrev:
Du tappar inte 50% av effekten med en kass lambda...Men visst var envis o lyssna inte, byt "hela bilen" som jag gjorde (skall tillägga att jag ägde 2 identiska Passater vid det tillfället så det kostade mig inget, mer än massa jobb. Den som var defekt gick lika dåligt med grejerna från den som var bra. Och den som var bra gick perfekt med grejerna från den dåliga...).

Som sagt billigast blir det om du börjar med att läsa av felkoderna, radera de o se om det gör någon skillnad. Jag hade precis samma problem som du o hade mer eller mindre gett upp, var på väg o skicka bilen till VW men som tur var så gav jag VAG-com en chans innan. VW hade ju gjort precis samma sak, läst felkoderna, raderat de o sedan kollat vilka som återkom (inga felkoder återkom, o bilen gick precis som den skall!). Skillnaden är att VW hade tagit ca 1000kr för detta, VAG-com kabeln kostade knappa 500. Med VAG-com kan du även kolla om lambdan funkar som den skall, o mycket mer!

Edit: Har du kollat vilken motorkod du har? Är det ADY så gör som jag föreslagit. Är det AGG (satt i Passat -96 endast har jag för mig) så är det nåt annat fel för en AGG tappar inte märkbart med effekt om den går i "felsäkert"

Edit2: Har kollat nu via ditt regnr. Det sitter en ADY i din bil som jag misstänkte.

Kan man göra dessa felkods sökningar var som helst där dom har tillgång till en dator? Har isf ett ställe som gör det för runt 400 kr


Tomten
1 065 Inlägg
4 januari 2012
#16
Du köper vettiga prylar för 500ingen och då har du dom för framtiden


33 Inlägg
5 januari 2012
#17
Sluta snåla nu köp den där prylen så kan du ta 200 för att kika koder på andras bilar sen wink
Och ska du betala 400 för å ta bort felkoder nu å sen 400 sen för å se om dom återkommer?


77 Inlägg
5 januari 2012
#18
Jag har sånt verktyg persson ska kolla om jag hittar det smile


298 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#19
Salles skrev:
Jag har sånt verktyg persson ska kolla om jag hittar det smile

Gör så så kanske det blir till att fara ut till njurunda på fredag smile Kanske ska hämta lite nya dekalisar där också tongue



Sök