Jag vet vad felet är...Hade precis samma på min 2.0 -95 (motorkod ADY). Bytte ALLT (komplett fördelare,LMM,tändspole,spjällhus, samtliga filter + stor service) utan nån förändring. Fick till slut nog o köpte VAG-Com interface (typ 500kr) för att läsa av felkoder. Fanns 4 st varav en var "för låg tomgång", vilket stämde då tomgången var kass de första 30sek men blev bättre o till slut bra när motorn var varm, dock så saknades det ca 50 hästar o den drog bra med bränsle. Tog bort samtliga felkoder i syfte att se vilka som var återkommande. När jag sedan startade bilen gick den PRECIS som vanligt, gott om kraft, perfekt tomgång iskall. Vad jag förstått så är det spjällhusen som kan strula liiite ibland. Felet återkom 4 gånger under de 16000 mil jag ägde bilen, löstes genom att ta bort felkoden varje gång. Att köpa ett beg spjällhus var inget alternativ då man inte vet om den är i bättre eller sämre skick. Jag garderar mig dock för att felet kan ligga nån annanstans än just spjällhuset men det var vad jag kom fram till att vara rimligt.
Förtydligande: Min gissning är att motorn gick i "felsäkert" läge. På en ADY är det svårt att veta när den går i felsäkert, men man känner att den är otroligt svag o sackar i minsta lilla uppförsbacke. På en med AGG så är det lätt att verifiera om motorn går i felsäkert, varvstopp vid ca 5100 = felsäkert. På en AGG är detta enda sättet att kontrollera, motorn går lika snålt, starkt o fin i felsäkert som i "vanligt" läge, dock med lägre varvstopp...
Senast redigerat av dawwe (3 januari 2012)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure