3666
Sök

Spänna handbroms på opel astra G.

13 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Har en opel astra G 01 kombi som jag skulle vilja spänna kryckan på. Den duger som "parkeringsbroms" men ska man få sladd e den inte tillräckligt spänd.    Det är självsjusterande men jag har fått förklarat för mig att man även kan spänna vid själva spaken i coupen. Men fastnade redan när jag skulle få av mittkonsollen (eller transmitionstunnelskåpan).   
När jag lossat de 7 skruvar den sitter fast med, tycker jag att det bara ska vara å lirka samtidigt som man lyfter i aktern. Men den nyper nånstans.
Jag har även låtit folk som är bra mkt mer bilkunnigare än jag är kika på problemet men utan något större resultat.

Jag har även kännt så att sladdar till ciggtändarn och stolsvärmen har tillräckligt slack att det INTE kan vara dom som tar emot.

Jag är väldigt tacksam om någon kan ge mig något tips lr liknande:)
Mvh/ Torberntsson

604 Inlägg
6 januari 2012
Handbromsen justeras i hjulen. Om du inte bytt vajer så skall den inte justeras. Självjusteringar fungerar sällan, så en manuell justering är nog på sin plats. På många oplar så ligger vajrarna inte i ett hölje utan löper i en glidskena på bakaxeln, vanligt att det kärvar.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

13 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
ok, Hur går jag tillväga för att utföra en manuell justering? smile

604 Inlägg
6 januari 2012
Ibland går det att justera genom ett av bulthållen, litet hjul inne i bromsen. Ibland måste trumman av och justera ut backarna så tajt det går.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök