SNÄLLA LÄS HELA
Var och bytte till oss en Audi a6 igår.
Provkörde och den gick riktigt fint och jag hade ingenting att anmärka på.
Körde hem, inga problem.
Ett par timmar senare skulle jag ut igen och då kom jag inte speciellt långt innan bilen började gå ojämnt och sen la den av.
Försökte få igång den i ca 40min utan resultat. Körde startmotorn men den bara blöddrar och dör innan den kommer igång. "nästan som den vore sur" Lät den stå medan jag funderade på vad jag skulle göra, testade "en sista" gång och då gick den igång. Men den gick väldigt dåligt!! Gick ojämnt och varvtalet pendlade mellan 500 till 3000rpm. Lät väldigt skumt oxå, typ "smattrade, puffade" när man började gasa.
Var till audi och gjorde felsökning idag, det enda som kom var sporadiska felkoder på motorlåsning(?) och lambdasond. Men de trodde inte det var nå fel på nå sånt.
Körde den ett tag i kväll utan problem. Stannade och skulle spruta i lite lite 5-56 i alla kontakter osv ifall någon glappar. Körde alla 6 till insprutet och alla andra kontakter till givare osv.
Sen ville den inte starta igen.
Och så blev det samma visa igen, ville inte starta, men efter en "vilopaus" startade den igen.
Verkar bli efter man varit ute och kört, låter den stå en stund och sen ska åka igen.
En givare bakom motorn typ var en massa svart olja i som jag torkade ur och smorde upp. (bra att veta?)
DET VAR FÖRSTA FELET =P
--------------------------------------------------------
NÄSTA FEL.
Verkar vara ett sjujävla tryck i expansionskärlet. Tempen säger 90grader men vattnet bubblar som fan.
Kylvätskan pendlar från tomt kärl till fullt kärl lite då och då.
Samtidigt pendlar värmen inne i bilen oxå. Ibland kalluft ibland varm.
När det bubblar har vi öppnat locket en aning och det tar 5-10 minuter innan det slutat bubbla.
Så nu ber jag om lite hjälp.
HJÄLP! alla tankar och idéer, SKRIV!
Lär väl ta en sak i taget tills man hittar vad felet är
Tack på förhand.
(( efter mycket googlande så kanske det är packningen? ska tydligen komma in avgaser i expansionskärlet & därav bubblorna?? vad kostar detta att laga isåfall? blir komptest i morgon.))