3506
Sök

Rinner/droppar klykol ur rambenet vovlo 945 Turbo

Jocke-H
6 januari 2012
Trådstartare
Hej! Hoppas tråden hamnade rätt.

Har ett fel jag tycker är rätt lustigt, Det droppar glykol från kylaren ur ett hål i rambenet strax nedanför topedväggen.?! är det någon som har någon aning om va det kan vara, ser ingen läcka på slangarna kring kylaren och anslutningarna mot motorn. bilen är en volvo 945 Turbo-96a.

Tacksam för svar

//MVH Jocke

2 266 Inlägg
6 januari 2012
Har du ac på bilen? Kan vara läckande värme paket och du har ett dräneringshål i torpeden som kondensvatten från ac ska rinna genom och sen ner i rambenet och ut på backen

svetsdiff !!!

1 210 Inlägg
6 januari 2012
Finns provtrycks grejer att sätta på expansions kärlet och sen pumpa upp tryck, så bör du kunna se vart de läcker nån stans...  Är de plast gavlar på kylaren så skulle jag helt sonika tänka mig att de är där du har problemet...

Bara att köpa en ny kylare.. smile

Jocke-H
6 januari 2012
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Har du ac på bilen? Kan vara läckande värme paket och du har ett dräneringshål i torpeden som kondensvatten från ac ska rinna genom och sen ner i rambenet och ut på backen

stämmer bra att de är ac på bilen men har tagit bort själva kylningen/kylaren fram vid grillen för ac,n. har ju alldri haft bil med ac förr och inte skruvat med de heller  smile hur funkar såntdär igentligen? fyller jag expansionskärlet med glykol och så kör jag sen droppar de ut/rinner ut där i rambenet sad sitter själva kylaren med glykol ihop med ac,n? jag kan noll om detta. Tack för svar

//Jocke

Jocke-H
6 januari 2012
Trådstartare
Ekis! skrev:
Finns provtrycks grejer att sätta på expansions kärlet och sen pumpa upp tryck, så bör du kunna se vart de läcker nån stans...  Är de plast gavlar på kylaren så skulle jag helt sonika tänka mig att de är där du har problemet...

Bara att köpa en ny kylare.. smile

tack för svar, smile japp plastgavlar på kylaren men är 100% på att de inte är den som läcker för den är nyligen ditsatt och genomkollad smile tack för svar

//Jocke

2 266 Inlägg
6 januari 2012
Jocke-H skrev:
PMPerformance skrev:

stämmer bra att de är ac på bilen men har tagit bort själva kylningen/kylaren fram vid grillen för ac,n. har ju alldri haft bil med ac förr och inte skruvat med de heller  smile hur funkar såntdär igentligen? fyller jag expansionskärlet med glykol och så kör jag sen droppar de ut/rinner ut där i rambenet sad sitter själva kylaren med glykol ihop med ac,n? jag kan noll om detta. Tack för svar

//Jocke

Även fast du tagit bort ac kondensorn framför vanliga kylaren så har du i fläkt paketet under instrumentpanelen en evpator och ett värmepaket, den ena är till acn och de andra är kopplat på kylsystemet till motorn så du får värme i bilen.

De finns ett hål på torpeden bakom/breve bromsrören där rinner kondens vatten ut när en ac fungerar för den kyler ytterluften in i kupen blir de tätt i röret/hålet rinner vattnet in i bilen på passagerar sidan mattan blir blöt. Så du har säkert fått ett läckande värmepaket som droppar ut glykol på rambenet.

svetsdiff !!!

Sök