3374
Sök

Ta ur motorn för att byta motorfästen? volvo 740

106 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#1
jo ja ska byta mina motorfästen, motorbalk och ev styrväxel, ja hoppas att de funkar fint med att bara lyfta motorn med domkraft lite, å att man kommer åt att göra detta.. någon som har erfarenhet av detta?

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
7 januari 2012
#2
är alltså motorfästen+framvagn?

isånt fall palla upp motorn och riv loss fästena i överkant och släpp bärarmar styrstag och sen släpp framvagnen lossa servopump och styraxeln  om du byter hela enheten
så har jag alltid gjort när jag hållts på med sånt där
tar inte speciellt lång tid att göra
om inte balken är toksne smile

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 januari 2012
#3
Jag brukar lyfta motorn med domkraft, lägga en regel över motorutrymmet och surra fast motorn i den. Då slipper du ha pallningen ivägen när du jobbar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

106 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#4
0kej servon e helt konstig de skrapar konstigt när man svänger å hjulen står snett. när de ena hjulet står rakt står det andra inåt. hur ska ja gå tillväga för att regla upp den överifrån? en stuv med däck på varje sida å en rejäl brädbete över med spännband ner till öglan vit tex termostaten?


det ena motorfästet är av i nederkant å de andra har motorkudden fått sig stryk på.

framvagnsbalken har pressats bakåt tror jag, för oljetråget har blivit lite tillklämt av framvagnsbalken. så ja får väl sattsa på att byta framvagnsbalk, motorfästen å mest troligt styrväxel med styrleder och hela kittet.

finns det någon chans att den kan ha blivit ramsne i framvagnen?

ja va ute å sladda vid första snön, de gick inte så fort tyckte ja.. iaf så fick ja översladd och drog in i en trottoar men framvagnen så va de slut på de roliga.. smile

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

106 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#5
och hur är rattstången fäst i styrväxeln?

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
8 januari 2012
#6
BilitZ skrev:
och hur är rattstången fäst i styrväxeln?

en bult bara du ser direkt vad du behöver röra..ett tips är att skaffa en komplett framvagn med styrväxel och kuddar och hela skiten

gjorde ett sånt byte på min gamla 745glt 16v tog kanske 4timmar då svetstade vi om motorfästena då dom är svetsade på 16v balken
monterade en balk från en 98:ans 940

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 januari 2012
#7
Angående klossningen så brukar jag lägga regeln på framskrämarnas ovankant, om bilen är fin så brukar jag lägga lite gummi mellan regel & skärm. Öglan vid termostathuset funkar fint, annars en rem kring insuget & en rem kring grenröret.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

106 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#8
okej smile ja har en 945 -93 ja ska plocka e nödvändiga delarna ifrån smile har tänkt på de men tänkte att skärmarna viker sig säkert eller något tongue

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
9 januari 2012
#9
står bilen på backen är det att föredra att palla upp motorn underifrån istället för att sabba framskärmarna

så har jag gjort
skillnad om man har lyft men då finns det bra ställningar som man ändå har nytta av till lyften att hänga motorn i smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök