Vissa vägar har ju två linjer i mitten, med 1-1,5 meters mellanrum. Varför finns dessa, och vad gäller vid omkörning? Tror inte att de funnits så länge, då jag aldrig läst om dem innan.
Tror han mena dom som är precis under på wikipedia där
Markering för reversibelt körfält En dubbel linje som avgränsar körfält som upplåts för trafik omväxlande i den ena och i den andra färdriktningen. Markeringen har längdförhållandet 1:1 mellan dellinje och mellanrum.
Jag tror han menar dubbel varningslinje. Vanlig varningslinje syns på wikisidan, men inte dubbel. Ibland läggs den nämligen dubbelt, om det ska varnas för trafik åt båda håll samtidigt. Varningen syftar på att det är olämpligt att köra om, antingen för att det inom 100m blir spärrlinje och omkörningsförbud, eller för att sikten är skymd eller av annan logisk anledning.
Dessa linjer är normalt 9m långa och uppehållet 3m. Jag tror ändå att TS syftar på dessa eftersom "alla" tror att väglinjerna är kortare än de verkligen är. 1,5m är en vanlig gissning på våra 3m linjer (en helt vanlig mittlinje är 3m)
Vanlig varningslinje:
Dubbel är samma fast den korta är lika lång som den långa - 9m.
Fler frågor om väglinjer kan jag försöka svara på. Jobbar med att sälja maskinerna som målar dit dom nämligen
Tror han mena dom som är precis under på wikipedia där
Markering för reversibelt körfält En dubbel linje som avgränsar körfält som upplåts för trafik omväxlande i den ena och i den andra färdriktningen. Markeringen har längdförhållandet 1:1 mellan dellinje och mellanrum. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … _5.svg.png
Det är denna jag menar! Det är ingen tillfällig linje; det finns en gata där jag bor som endast har dessa linjer.
Men vad har de för funktion? Får jag köra om om jag bara korsar linjen på min sida?
Det där är nog en specialare så att vägen ska kännas smalare än den är och du inte ska köra så fort. eftersom linjerna är streckade bör det var ok att köra om tex.