2533
Sök

stereo som inte håller minnet??

Neerd
1 596 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
Tjena... min stereo tappar minnet så fort man stänger av den... vet inte vad som kan vara fel men sladdarna som går in i steron ser ut att vara rätt.. tips på vad man kan kolla?? ganska störigt när alla inställningar försvinner medans man är på ica o köper mat.tongue

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

372 Inlägg
9 maj 2008
Skifta gula och röda kabeln. Hjälper inte det får du mäta.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Neerd
1 596 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
octan skrev:
Skifta gula och röda kabeln. Hjälper inte det får du mäta.

ska kollas genast:) ska fixa en bild med hur det är kopplat...

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

9 maj 2008
har du startspärr? jag har iallafall det, o jag vart tvungen att dra en ny kabel från batteriet till den kabeln som håller minnet på huvudenheten,(i många fall den gula kabeln)

9 108 Inlägg
9 maj 2008
Men Alex, du var ju med och fipplade med min stereo, detta är standard på Omegorna wink

Det brukar gå en röd kabel vid sidan om allt inne vid stereon som har konstant ström, kapa den svarta som går in i stereo-kontakten och sätt ihop med den röda istället, vips klart. Så gjorde jag häromdan på min vita i alla fall smile I värsta fall kan du få dra en ny kabel från batteriet men det är inte heller så jobbigt, det finns färdiga hål i motorrummet som går in bakom panelen.

Dock är jag inte säker på hur det är gjort hos dig nu så mät med multimeter och kolla instruktionsboken på stereon vilken som ska ha minne/konstant ström för att vara på den säkra sidan! big_smile

Mr Kock =)
199 Inlägg
9 maj 2008
Ja skulle nog inte kapa den svarta, det borde vara jorden..!

Men som det sägs, den röda brukar vara tändningsström, o den gula konstantström...
Vill man göra so många andra så grenar man bara den gula original, så den går in på både den röda och den gula in i stereon, så den har ständig ström på båda, enda skillnaden är att man får stänga av stereon manuellt även fast man tar ur nyckeln...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

9 108 Inlägg
9 maj 2008
Morre_W skrev:
Ja skulle nog inte kapa den svarta, det borde vara jorden..!

Men som det sägs, den röda brukar vara tändningsström, o den gula konstantström...
Vill man göra so många andra så grenar man bara den gula original, så den går in på både den röda och den gula in i stereon, så den har ständig ström på båda, enda skillnaden är att man får stänga av stereon manuellt även fast man tar ur nyckeln...

Oplar är lite konstiga, brun är jord på dom.

Gör man som jag skrev ovan får man också stänga av stereon manuellt, men jag tycker det bara är gött att stereon rullar även när man håller på att starta bilen osv.

116 Inlägg
16 januari 2012
*Återupplivar denna tråd så slipper jag skapa en ny*
Jag köpte mig en Mitsubishi Galant igår.. Kopplade in stereon men dessvärre så tycktes inte minnet vara inkopplat.
Det ligger en lös röd kontakt bakom stereon, ganska grov är den om man jämför med alla de "vanliga" kontakterna som som sitter i stereokablarna. Kan det vara den tro, och hur kopplar jag in den på rätt sätt isf?
En kompis säger att jag ska dra en ny kabel från +polen på batteriet och koppla ihop den med gula kabeln som redan sitter bakom stereon.
Kan det stämma?
Ta i tanke att jag INTE kan ett jota om el och sladdar och allt sånt! wink
/Daaahlqwist

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

3 187 Inlägg
16 januari 2012
Daaahlqwist skrev:
Jag köpte mig en Mitsubishi Galant igår.. Kopplade in stereon men dessvärre så tycktes inte minnet vara inkopplat.
Det ligger en lös röd kontakt bakom stereon, ganska grov är den om man jämför med alla de "vanliga" kontakterna som som sitter i stereokablarna. Kan det vara den tro, och hur kopplar jag in den på rätt sätt isf?
En kompis säger att jag ska dra en ny kabel från +polen på batteriet och koppla ihop den med gula kabeln som redan sitter bakom stereon.
Kan det stämma?
/Daaahlqwist

du måste ha konstant ström till gul kabel (precis som din kompis sa)
testa att mäta på kablarna och se om du har det på antingen gul eller röd kabel. har du inte det så får du dra en ny från batteriet (glöm då inte säkringen)

116 Inlägg
16 januari 2012
big-jepp skrev:
Daaahlqwist skrev:
Kan det stämma?
/Daaahlqwist

testa att mäta på kablarna och se om du har det på antingen gul eller röd kabel. har du inte det så får du dra en ny från batteriet (glöm då inte säkringen)

Hur stark ska säkringen vara då?
Räcker det med att jag bara sätter säkringen från kabeln direkt på batteriet eller måste jag jorda också?

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

3 187 Inlägg
16 januari 2012
Daaahlqwist skrev:
big-jepp skrev:
Daaahlqwist skrev:
Kan det stämma?
/Daaahlqwist

Hur stark ska säkringen vara då?
Räcker det med att jag bara sätter säkringen från kabeln direkt på batteriet eller måste jag jorda också?

det beror på kabeln tjocklek. eftersom stereon startar så har du ju redan jord.

Sök