4532
Sök

Golf II CL -92 Dör vid gaspådrag. (UPPDATTERAD!!!!!!!)

13 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#1
Hej alla.

Lite tråkigt tycker jag detta är. Min bil har haft körförbud u 6 månader och när jag nu tog mig i kragen och besiktigade den så raskar skiten dagen efter.

Innan detta har jag inte haft något problem med bilen (gällande detta i alla fal).

Min sambo var ute och körde i går kväll och ringde mig och sa att bilen "hackade". När hon kom hem tog jag bilen och körde en runda. Efter ca 2 km började bilen hacka för att efter en km till bara dö. När bilen dog försökte jag gasa men kände hur det inte hände något.

Står bilen ett tag kan jag starta och den går fint på tomgång. Jag kan köra ett par meter fram och back tillbaka igen men när jag trycker på så dör den igen.

Om jag varvar upp bilen kan jag "rulla" den en längre sträcka men vid jämn gas försvinner den igen.

Vad kan vara fel?

Tacksam för svar då jag behöver bilen sad
Senast redigerat av Sebastian_21 (20 december 2010)


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 november 2010
#2
Har den färsk bensin eller kör du på den bensinen du tankade för 6 månader sedan? Finns det en sån berömd tjock förgasarfotspackning på den? De brukar spricka och drar in tjuvluft.

Häll i k-sprit om du inte gjort det och testa även sån k-akut ett par flaskor.
Senast redigerat av caromania (13 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
13 november 2010
Trådstartare
#3
Den har färsk bensin. Har sökt unt på nätet lite men får inte fram någon bra bild på förgasarfotspackning så jag kan inte jämnföra.

Vad kan K-sprit hjälpa till med? Vatten drivande eller smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 november 2010
#4
Sebastian_21 skrev:
Vad kan K-sprit hjälpa till med? Vatten drivande eller smile

Har man liten blåsa så är det kanon! cool
Nej, K-sprit förhindrar frysning av bränslet i insuget kan man säga, vilket är bra på gamla förgasarhäckar. Oftast behövs inte det på hyfsat moderna bilar vilket din Golf kan räknas in bland, men har den stått länge så kondenserar det i tanken och då kan det finnas en hel del vatten i där. Hyfsat billigt är det i alla fall. (T-röd är samma sak - sch, det var inte jag som sa det...)

Ystad? Ni har väl fortfarande högsommar?
Senast redigerat av caromania (13 november 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#5
Då har jag börjat min felsökning. Tog bort kåpan till luftintaget på förgasaren och såg denna gula gegga... Vad är det? fylle röret till motorn med...

http://i100.photobucket.com/albums/m39/sebastian_21_2006/20101116015.jpg


5 111 Inlägg
16 november 2010
#6
Jag vet inte vad det är men har varit med om att en liknande sörja stockat igen bränslepumpen på en Amazon som därmed började gå riktigt illa den med...så jag är nyfiken på svar jag också.


Forummoderator
9 299 Inlägg
16 november 2010
#7
Det där är resultatet av dåligt rengjord vevhusventilation då bilen gått många korta stunder. Det är olja som blandats med vatten pga att oljan inte blivit tillräckligt varm så vattnet förångats.

Gör rent, inklusive slangen mellan luftburk och ventilkåpa så blir det rena rama Rolf-Golf av bilen!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 november 2010
#8
Volvo544special65 skrev:
Jag vet inte vad det är men har varit med om att en liknande sörja stockat igen bränslepumpen på en Amazon som därmed började gå riktigt illa den med...så jag är nyfiken på svar jag också.

Knappast kontaminerad med olja. Har pumpen korroderat, det är inte så ovanligt på ac-pumpar? Vissa packningar löses även upp med tiden och blir sörja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Det där är resultatet av dåligt rengjord vevhusventilation då bilen gått många korta stunder. Det är olja som blandats med vatten pga att oljan inte blivit tillräckligt varm så vattnet förångats.

Gör rent, inklusive slangen mellan luftburk och ventilkåpa så blir det rena rama Rolf-Golf av bilen!

Har gjort rent och tagit slangen med. Tvättade allt och putsade med topz och papper. I övrigt såg det rent ut.

Tyvärr ingen förändring. Bilen går fortfarande dåligt.

En sak jag testade idag. Jag startade bilen och testkörde. Inga problem alls. Lät bilen stå på tomgång till bilen var varm.
Efter det körde jag en långrunda. Redan efter ca 2 km dog bilen. Försökte starta men det gick ej. Väntade lite sen gick det. Efter detta kan jag köra bilen i va 2000-2500 varv och bilen går fint. Gasar jag mer dör bilen genast. Släpper då efter på gasen och hittar "rätt läge" igen och bilen rullar vidare på 2000-2500 varv.

Har fyllt på K-sprit och rullat bilen ett bra tag men ingen förbättring.


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2010
#10
Gummipackningen under förgasaren, hur var det med den?

K-sprit är ju framförallt i uppvärmningsskedet en problemlösare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
#11
Är det denna du menar? (röd pil)

Är det med startgas enda sättet att kontrollera om det är denna som läcker?

http://i100.photobucket.com/albums/m39/sebastian_21_2006/20101117018.jpg


Forummoderator
9 299 Inlägg
17 november 2010
#12
Ja den, testa att spraya samtidigt som du vickar lite på fuggen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

13 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#13
UPPDATERING!!

Har nu efter många om och med bytt en del saker. Det jag bytt är följande

1. Fördelarlock.
2. Rotor (namn?)
2. Tändkablar
4 Fäste till fördelarlocket.

Rengjorde allt som fanns att rengöra och kopplade ihop allt. Bilen hade ju redan innan varit lite trög i starten men nu när jag vred om så startade den genast.

Den gick fint på tomgång och jag lät den bli varm. Inte heller då fanns några problem.

MEN.... när jag skulle stänga huven såg jag att ett kylvattenrör gått sönder. Det stod en fin lite blå stråle rakt upp. Jag stängde av bilen och gick in och beställde ett nytt rör.

laddad som bara den var jag när jag skulle hämta ut röret men när jag skulle byta det såg jag att det var fel rör. Eftersom jag vigt denna dag åt att mecka med bilen fick jag tänka till lite.

Jag sågade bort den rost skadade delen och planerade att ersätta den med en bit trädgårdsslang. Detta verkade fungera bra, tills slangen blev varm och mjuk. Då lossnade den och flög av. Vad skulle jag då göra för att fästa den? Jo, jag sågade en bit av en IKEA gardinstång och förde in i slangen. Därefter kunde jag spänna rejält med slangklämmor.

Detta fungerade bra och jag kunde provköra bilen. Bilen fungerade bra i motor så det problemet var löst. Bilen höll även en jämn temp och det kom värme i kupén vilket tyder på att systemet är tätt.

Självklart skall jag byta till rätt rör, men det var kul att testa.

p.s BILTEMAS svarta tändkablar i silikon fungerade hur bra som.


54 Inlägg
16 januari 2012
#14
kalashjälp!! rolig desutom ;P synd att de krångla i slutet smile haha! tongue precis samma fel på min ska kolla förgasaren å sånt ja me nu tack igen V__V

Tyskat


Sök