2518
Sök

Shell V-Power - Trolig etanolinblandning ? Inga tillsatser, eller ?

302 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Har dykt upp lite youtube-klipp från folk i Sverige där dom jämför Aspen, 95-okt. och V-power.. förvånad över resultatet:

http://www.youtube.com/watch?v=pFsKStvXcio

http://www.youtube.com/watch?v=XTPU7ffNqFA

.. vad tror ni ?

Tror ni de gått och blivit etanolinblandning i V-power bensinen nu med eller vad kan ha hänt ?

Jag har inget med detta test att göra så de är inte mig ni behöver kritisera ! wink

5 198 Inlägg
13 april 2011
En hemsnickrad youtube film är ju verkligen ett bevis,, vem vet vad som finns i flaskorna ? ingen förutom skaparen. Ska nåt bevisas så ska det va vetenskapligt. Det är ju lika mycket vetetskap som att säga att motor skar av biltema olja  bara för att man hade den oljan i bilen.
Senast redigerat av gamlingen (13 april 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2011
Håller med, det är en intressant video. Men det finns ju några problem med dom rent vetenskapligt.

1. En okänd, anonym person med tre märkta PET-flaskor. VI har ingen aning om vad som finns i PET-flaskorna.

2. Om innehållet faktiskt stämmer, hur vet vi att han inte tillsatt någonting till någon flaska för att få "önskat" resultat.

3. Ballongtestet utförs med EN ballong, som spricker kort efter att han häller på V-Power eller BF98. Men hur vet vi att det inte är den Aspen han hällde på 30 sekunder tidigare som ätit sig igenom ballongen? Om det nu ens är vad som står på flaskorna. Det kan ju lika gärna vara en utspädd syra/bas i flaskorna.

Så nej, det finns alldeles för många frågetecken för att man ska kunna ta filmerna seriöst, tyvärr. Men man tror ju vad man vill tro. Du skulle ju kunna snickra ihop en likadan video och "bevisa" nästan vad som helst för tokigheter.

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
14 april 2011
så svårt är det väll inte

går att kontrollera ethanol innehållet i bensinen genom att hälla i vatten då delar sig bensninen och ethanolen efter en stund och då ser man svart på vitt hur stor del som är bensin och ethanol

då vatten blandar sig med ethanol men inte med bensin
och då mäter man bara hur mycket vatten man tillägger suger upp den delade ethanolen+vattnet och mäter innehållet smile så ser man blandningen

Kör fort så hinner inget hända...

1 853 Inlägg
14 april 2011
Dock j*vligt oroväckande... Jag var rädd att det skulle gå åt h*lvete efter att St1 köpte Shell.

f*n f*n f*n! sad

Vad ska man köra på nu liksom... Tur jag inte tankat vita golfen än i år (Fortfarande avställt)

/mvh soyd

Rumpmas
3 860 Inlägg
14 april 2011
Growe skrev:
så svårt är det väll inte

går att kontrollera ethanol innehållet i bensinen genom att hälla i vatten då delar sig bensninen och ethanolen efter en stund och då ser man svart på vitt hur stor del som är bensin och ethanol

då vatten blandar sig med ethanol men inte med bensin
och då mäter man bara hur mycket vatten man tillägger suger upp den delade ethanolen+vattnet och mäter innehållet smile så ser man blandningen

Visst, men om vi diskuterar metoderna i videon att påvisa bensin av dålig kvalité så håller det inte. Främst pga att vi inte har en aning om vad som faktiskt testas, samt en del grova brister i metodiken.

1 853 Inlägg
14 april 2011
shogun skrev:
Etanolkonvertera

Ja... men helst inte...

Vore ju bra om man kunde lita på vad Shell lovar. Hoppas någon extern part kan göra tester och konfrontera Shell om detta i fall det visar sig stämma...

/mvh soyd

25 Inlägg
16 januari 2012
Jag tror inte på att aspenbensinen ätit sej igenom ballongen för det är akrylatbensin och ska vara snäll mot plast. En mkt god vän till mej har en monter med två burkar i, en är stängd o i den sen finns de en skvätt aspen samt ett frigolitchips. det har stått så i nästan två år nu. däremot vanlig "bilbensin" som det är i den andra burken äter upp en sån flinga på några sekunder. pröva själv. Jag sak se om jag kan greja en video.

Sök