4131
Sök

AKUTHJÄLP - Bakbroms vänster överhettas, knastrar och luktar.

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Jag hoppas det :] En annan fråga, kan bromsproblem ge konstiga oljud i bakre delen av bilen? Det har nämligen börjat knacka i takt med hastigheten om man säger så, och vad jag har läst så skall ett hjullager vissla/vina/brumma?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 januari 2012
Kan vara hjullagret, ruska på hjulet och känn efter glapp.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Jag kan tillägga att jag har två glappa stabstag bak, om det kan ha med saken att göra? Ljudet försvinner när jag drar handbromsen ett snäpp eller nuddar bromsen lite försiktigt.
Senast redigerat av careau (17 januari 2012)

OUTLAW1
17 januari 2012
careau skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Jag kan tillägga att jag har två glappa stabstag bak, om det kan ha med saken att göra? Ljudet försvinner när jag drar handbromsen ett snäpp eller nuddar bromsen lite försiktigt.

och där skulle jag säga direkt att det är ditt hjullager som är kasst.för när du bromsar försiktigt eller drar i handbromsen så spänner du upp lagret lite o ljudet försvinner..så jag sätter mitt huvud(ajdå!!) på lagret..

Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
17 januari 2012
tystnar det även du svänger vänster tex?

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
zakademus skrev:
tystnar det även du svänger vänster tex?

Nje, inte vad jag lagt märke till. Det låter när jag svänger vänster i rondell och höger in i min väg sad

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Får även meddela att det inte alltid låter, det kommer liksom då och då.. Oftast är det knäpptyst, men det dyker upp då och då..

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
EDIT: Har bilen på lyft nu och kände efter glapp både 12-6 och 9-15, men inget glapp alls. Däcket sitter STENHÅRT, det går att rubba.. Men inte att det fortsätter snurra 1mm..

OUTLAW1
17 januari 2012
careau skrev:
EDIT: Har bilen på lyft nu och kände efter glapp både 12-6 och 9-15, men inget glapp alls. Däcket sitter STENHÅRT, det går att rubba.. Men inte att det fortsätter snurra 1mm..

plocka bort bromsoket från skivan.

Snurrar däcket då??Isf ÄR det ju bromsoket..
Snurrar det inte då så hade jag ända trott på lagret...

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
OUTLAW1 skrev:
careau skrev:

Skall göra det lite senare smile Om jag inte minns fel så snurrade själva navet lätt innan jag satte på oket igår..

OUTLAW1
17 januari 2012
careau skrev:
OUTLAW1 skrev:
careau skrev:

Skall göra det lite senare smile Om jag inte minns fel så snurrade själva navet lätt innan jag satte på oket igår..

när du hade monterat dit det nya oket justerade du in kolvenordentligt då..för det är väl där själv ajusteringen för handbromsen ligger..

alltså tankarna går ju tillatt du bara har monterat dit oket o kört iväg..för om det är så att den förra ägaren till oket hade dåliga belägg när hna skruvade på kolven och du har mer kvar kommer ju dina klossar att låsa sig när bromsvätskan trycker på..

bara en tanke mitt i allt..

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Jo, jag pressa in kolven "trögt" ..

OUTLAW1
17 januari 2012
careau skrev:

jo men ska man inte skruva in den i oket..pressa in den hjälper ju inte så mycket mer än att du puttar bort bromsvätskan så du får in dina belägg..

Justera är ju något annat..

1 624 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
OUTLAW1 skrev:
careau skrev:

jo men ska man inte skruva in den i oket..pressa in den hjälper ju inte så mycket mer än att du puttar bort bromsvätskan så du får in dina belägg..

Justera är ju något annat..

Jag menade skruva, sorry.

Sök