3585
Sök

Kan man påskynda patina på gamla bilar?

1 412 Inlägg
16 januari 2012
#21
Såhär tycker iaf jag att en bil med riktig patina ser ut:

http://www.jalopyjournal.com/forum/attachment.php?attachmentid=1214215&d=1295450181

551 Inlägg
16 januari 2012
#22
sEAMP skrev:
Sen att man måste vara bildad för att veta hur man åldrar en bil låter jävligt märkligt? Ser inte vart kunskaps nivån ligger för att naturen sköter sitt.

Sen så klagar du på trådstarten, den verkade ju uppenbarligen vara tillräckligt bra för att du skulle kommentera med tips!

men de dög ju uppenbarligen inte för herren min? så då är det ju ditt fel om du får svar som inte tillfredställer dig.

Haters gonna hate.

392 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#23
p12 skrev:
sEAMP skrev:
Sen att man måste vara bildad för att veta hur man åldrar en bil låter jävligt märkligt? Ser inte vart kunskaps nivån ligger för att naturen sköter sitt.

Sen så klagar du på trådstarten, den verkade ju uppenbarligen vara tillräckligt bra för att du skulle kommentera med tips!

men de dög ju uppenbarligen inte för herren min? så då är det ju ditt fel om du får svar som inte tillfredställer dig.

Glömde bort att alla svar man får oavsett fråga är korrekta och tillfredsställande.
Det var du som började med att vara otrevlig så du kan fan inte gnälla på att jag är otrevlig

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

392 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#24
OpelP1 skrev:
Såhär tycker iaf jag att en bil med riktig patina ser ut:

http://www.jalopyjournal.com/forum/atta … 1295450181

Ja det är fint men är ute efter mycket mer!
Patina enligt denna så börjar vi snacka!
http://farm3.static.flickr.com/2201/3587256039_6230ae2a68.jpg

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

551 Inlägg
16 januari 2012
#25
sEAMP skrev:
p12 skrev:
sEAMP skrev:
Sen att man måste vara bildad för att veta hur man åldrar en bil låter jävligt märkligt? Ser inte vart kunskaps nivån ligger för att naturen sköter sitt.

Sen så klagar du på trådstarten, den verkade ju uppenbarligen vara tillräckligt bra för att du skulle kommentera med tips!

men de dög ju uppenbarligen inte för herren min? så då är det ju ditt fel om du får svar som inte tillfredställer dig.

Glömde bort att alla svar man får oavsett fråga är korrekta och tillfredsställande.
Det var du som började med att vara otrevlig så du kan fan inte gnälla på att jag är otrevlig

du kan ju alltid minska risken för att få tips på sådant du inte är intresserad av genom att rikta och ge tydliga frågor.

om du tycker att ordet "fan" är så himla otrevligt så bör du kanske tänka om... hetsa upp sig över svordomar, finns viktigare saker att bry sig om.

Haters gonna hate.

551 Inlägg
16 januari 2012
#26
sEAMP skrev:
OpelP1 skrev:
Såhär tycker iaf jag att en bil med riktig patina ser ut:

http://www.jalopyjournal.com/forum/atta … 1295450181

Ja det är fint men är ute efter mycket mer!
Patina enligt denna så börjar vi snacka!
http://farm3.static.flickr.com/2201/358 … ae2a68.jpg

nu börjar det likna något!
ser ut som bilen på bilden har felra olika lager lack, som slipats ner, och på vissa ställen ner till plåten som då bildat rost. svårare än så var det inte ts

Haters gonna hate.

392 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#27
p12 skrev:
sEAMP skrev:
OpelP1 skrev:
Såhär tycker iaf jag att en bil med riktig patina ser ut:

http://www.jalopyjournal.com/forum/atta … 1295450181

Ja det är fint men är ute efter mycket mer!
Patina enligt denna så börjar vi snacka!
http://farm3.static.flickr.com/2201/358 … ae2a68.jpg

nu börjar det likna något!
ser ut som bilen på bilden har felra olika lager lack, som slipats ner, och på vissa ställen ner till plåten som då bildat rost. svårare än så var det inte ts

På skärmarna är det flera lager lack som är nerslipat, det är inte patina.
Det är patinan på tak och baklucka som jag söker efter en snabbare process på, den som naturens gång skapat,
Nån nämnde filmjölk, har också hört detta, nån som kan bekräfta?

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

551 Inlägg
16 januari 2012
#28
sEAMP skrev:
p12 skrev:
sEAMP skrev:

Ja det är fint men är ute efter mycket mer!
Patina enligt denna så börjar vi snacka!
http://farm3.static.flickr.com/2201/358 … ae2a68.jpg

nu börjar det likna något!
ser ut som bilen på bilden har felra olika lager lack, som slipats ner, och på vissa ställen ner till plåten som då bildat rost. svårare än så var det inte ts

På skärmarna är det flera lager lack som är nerslipat, det är inte patina.
Det är patinan på tak och baklucka som jag söker efter en snabbare process på, den som naturens gång skapat,
Nån nämnde filmjölk, har också hört detta, nån som kan bekräfta?

men herregud ts, det är inget annat än rost på raket! oxiderat stål, korrosion, patina, kalla det för vad fan du vill.

Haters gonna hate.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
16 januari 2012
#29
Klart att det går att påskynda patina om man är duktig nog.

Mitt gamla åbäke var ny-lackad precis som den ser ut på bilderna.

http://i1212.photobucket.com/albums/cc458/FuriousGSX/06wheels51.jpg

http://i1212.photobucket.com/albums/cc458/FuriousGSX/DSC3621.jpg


Dock så vet jag inte hur lackeraren gjorde, då jag inte är en lackerare själv, men det krävs en del jobb.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

392 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#30
p12 skrev:
sEAMP skrev:
p12 skrev:
nu börjar det likna något!
ser ut som bilen på bilden har felra olika lager lack, som slipats ner, och på vissa ställen ner till plåten som då bildat rost. svårare än så var det inte ts

På skärmarna är det flera lager lack som är nerslipat, det är inte patina.
Det är patinan på tak och baklucka som jag söker efter en snabbare process på, den som naturens gång skapat,
Nån nämnde filmjölk, har också hört detta, nån som kan bekräfta?

men herregud ts, det är inget annat än rost på raket! oxiderat stål, korrosion, patina, kalla det för vad fan du vill.

Som sagt, det är skillnad på rostig bil och en patinerad bil. En rostig plåt blir mjuk och rutten, en patinerad plåt är fortfarande solid som fan. Om du själv inte tycker det är nån skillnad behöver du inte kommentera mer.
Jag är väl inte så korkad att jag startar en tråd om hur man får en rostig bil, det hade jag redan lärt mig när jag läste kemi breddning smile
Senast redigerat av sEAMP (16 januari 2012)

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

551 Inlägg
17 januari 2012
#31
sEAMP skrev:
p12 skrev:
sEAMP skrev:
På skärmarna är det flera lager lack som är nerslipat, det är inte patina.
Det är patinan på tak och baklucka som jag söker efter en snabbare process på, den som naturens gång skapat,
Nån nämnde filmjölk, har också hört detta, nån som kan bekräfta?

men herregud ts, det är inget annat än rost på raket! oxiderat stål, korrosion, patina, kalla det för vad fan du vill.

Som sagt, det är skillnad på rostig bil och en patinerad bil. En rostig plåt blir mjuk och rutten, en patinerad plåt är fortfarande solid som fan. Om du själv inte tycker det är nån skillnad behöver du inte kommentera mer.
Jag är väl inte så korkad att jag startar en tråd om hur man får en rostig bil, det lärde jag mej när jag läste kemi breddning smile

nej, det där är ytrost.
för att den är rosten är väldigt porrös och otät så skyddar den inte mot vidare korrosion. den där bilen på din bild är rostig, men den har bara ytrost, som kommer att äta sig vidare in genom metallen. detta är ju resultatet av just stål som oxiderar. snackar vi om silver eller koppar får det en annan effekt, då oxiden är rätt stark och tät. den skyddar då mot vidare oxidation.

sen kan man stoppa vidare oxidation av järn och stål, men då kräver det att man gör en behandling som du får fundera ut själv. det som jag kan tänka mig som baksida på denna metod är nog att rosten kan bli väldigt mörk.
Senast redigerat av p12 (17 januari 2012)

Haters gonna hate.

551 Inlägg
17 januari 2012
#32
Eller har du en annan teori TS? Skulle i sådana fall vara riktigt intressant att höra. För jag har läst lite om det nu. det visar sig att jag till min princip har rätt, men man kan tillverka stål som bildar täta oxidskikt, men det kräver en speciell blandning av koppar, krom, fosfor och kisel i ståle för att det ska få denna egenskap. bilplåt är inte tillverkat i denna typ av stål. och nej detta är inte rostfritt stål, det rostar i början för att bilda hinnan.

Haters gonna hate.

832 Inlägg
17 januari 2012
#33
p12 skrev:
Eller har du en annan teori TS? Skulle i sådana fall vara riktigt intressant att höra. För jag har läst lite om det nu. det visar sig att jag till min princip har rätt, men man kan tillverka stål som bildar täta oxidskikt, men det kräver en speciell blandning av koppar, krom, fosfor och kisel i ståle för att det ska få denna egenskap. bilplåt är inte tillverkat i denna typ av stål. och nej detta är inte rostfritt stål, det rostar i början för att bilda hinnan.

Typ Corten eller Docol

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

551 Inlägg
17 januari 2012
#34
Lurken_85 skrev:
p12 skrev:
Eller har du en annan teori TS? Skulle i sådana fall vara riktigt intressant att höra. För jag har läst lite om det nu. det visar sig att jag till min princip har rätt, men man kan tillverka stål som bildar täta oxidskikt, men det kräver en speciell blandning av koppar, krom, fosfor och kisel i ståle för att det ska få denna egenskap. bilplåt är inte tillverkat i denna typ av stål. och nej detta är inte rostfritt stål, det rostar i början för att bilda hinnan.

Typ Corten eller Docol

Exakt.

Haters gonna hate.

____________________________________
1 340 Inlägg
17 januari 2012
#35
Duscha bilen med bromsolja några gånger tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P


Sök