3494
Sök

Bytt till fungerande termostat, då dör bilen när den får upp temp!

638 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#1
Har en trasig termostat i bilen som gör att jag inte får upp temp på motorn eller i kupen! Bytte i förrgår termostat till en ny och då fick den upp fin värme i kupen och normaltemp på motorn som det såg ut (mellan andra och 3e strecken nedifrån) ungefär halva mätarn. När den kommer dit så dör motorn, den "hoppar till" snabb och sen fungerar det inte att ge gas. Eller ger man full gas så segar den sig ner till 0 i varvtal, släpper man gasen helt så dör den på en gång.

Provade byta tillbaka till gamla termostaten nu idag och då går den utan problem, dock så blir det ju ingen temp inne i kupen big_smile

Vad kan det vara för konstigt fel som blir? Den går alltså inte upp mot det röda strecket utan håller sig strax under halva när den dör. Tar normallång tid att få upp temp på motorn också.

Bilen är En Chrysler Stratus 2.0l -96a om det är av intresse.

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#2
Hm falsk glädje! Var ute idag igen och körde med den trasiga termostaten och den dog med den också. Var väl ute och körde kanske 40 - 60 minuter innan den började. Men sen dog den gång på gång efter at tman låtit den kyla ner sig lite.

Har märkt av att den läcker en hel del kylarvätska, kan det vara att den går för varm så den dör då?

Kommer väl nånting här snart!

3 235 Inlägg
17 januari 2012
#3
Kan vara bränslepumpsreläet som glappar, hände likande sak med min bil när man hade värmen på, efter en viss tid började den krångla. Hade man inte på värmen gick den problemfritt hur länge som helst..,men man vill ju sitta i varm bil om vintern...


638 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#4
Hm problemet är att den dör oavsett om värmen är på eller inte. Även med en felande termostat som gör att det inte kommer värme i kupen smile Men man kan ju alltid prova.
Men gick det starta bilen utan problem när du låtit den stå några minuter sen då eller?

Kommer väl nånting här snart!

3 235 Inlägg
17 januari 2012
#5
Min dog aldrig helt, uan började hacka, hoppa och gå ojämnt. jag hörde at det var ett vanligt problem med VW att reläet kunde glappa. hHar du felsökt mer, typ har den gnista, bensin när det händer?


638 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#6
Har bara låtit bilen stå still i typ 10 minuter och kört sen då fungerar det en stund tills den verkar bli varm igen.

Bränslepumpen går igång iaf när jag vrider på tändningen. Vet inte om den får gnista dock. Har bluddrat till någon gång när jag provat starta direkt men har väl hänt 1-2 gånger att den gjort så annars är det som att den inte tänder.

Kommer väl nånting här snart!

170 Inlägg
17 januari 2012
#7
Hade en opel som gjorde så och där var det att tanklocket var fel

638 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#8
Hm kollat locket och det verkar inte vara fel på det iaf, släpper igenom luft som det ska. Hade en audi som hade ett universallock som blev för tätt och gjorde som din Jimmy_mattsson men som sagt det här verkar fungera.

Kommer väl nånting här snart!

170 Inlägg
17 januari 2012
#9
Startar den bra kall då

638 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#10
Ja när den har fått stå några minuter så startar den och går utan problem en stund tills den verkar ha fått lite temp igen.

Kommer väl nånting här snart!

170 Inlägg
17 januari 2012
#11
Låter ju som något blir varmt men det kan ju vara fel på tändspolen också

638 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#12
Mjo känns som det. Hm går det felsöka t ex tändspolen på något sätt, kanske mäta spänning eller nått sånt i den för att se om det är den som felar?

Kommer väl nånting här snart!

170 Inlägg
17 januari 2012
#13
Det kan ju vara en lindning i tändspolen som har gått då brukar den lägga av när den blir varm


Sök