Volvo 740 Turbo B230ET , Tips om trimming? Är nybörjare, hjälp!

KungligaEmil
16 januari 2012 · 37 Inlägg

Hej!

Som ämnet låter.

Jag har nu handlat hem en Volvo 740 Turbo med B230ET motor från 1985.

Jag är ärlig och säger att jag är helt ny angående detta. Lite kan man, javisst.
Men lite tips & råd skulle aldrig vara fel.

Skulle vilja få över 200 hk minst i kärran.

Tips på vad jag kan göra?
Linka gärna sidor där man handlar delarna och linka gärna forums hur man gör!

Om du inte är kunnig att förklara hära, har vänner som kommer hjälpa mig senare men jag vill även kunna en hel del själv!
Så ge mig gärna MASSOR med bra tips för "nybörjare"

( Hört man kan sätta i 531 Topp med K-kam osv.. ) men vad mer BÖR man göra?!

Tack!
Emil

Bästa grabben ever!
opela VD Hammar
17 januari 2012 · 613 Inlägg

Innan du börjar trimma så kan du börja att lära dig att renovera motorn.
då kommer du få tillbaka en del av dem förlorade hästkrafterna som naturen har tagit under åren.

sen kan du köpa en eftermarknads kam o större turbo.

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
KungligaEmil
17 januari 2012 · 37 Inlägg

Okej!
Något bra forum med renovering av B230ET motor?!smile

Bästa grabben ever!
kimb0 MOPAR
18 januari 2012 · 44 Inlägg

är de en helt standard b230 et behöver du inte byta till en 531 topp då dom sitter orginal.
men ett 940 grenrör lär ju inte skada för o få lite flås på avgaserna och 3" avagassytem.
ett chip är nog inte helt fel då bör du ju ha dina önskade hk/nm med.

/Kim

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
grindborg2
18 januari 2012 · 87 Inlägg

ska du trimma så byt till b230ft/fk block ist som håller mkt bättre än b230et blocket smile chip, mer laddtryck och 3"avgasrör är bra smile

KungligaEmil
18 januari 2012 · 37 Inlägg

Okej tack för tipsen !smile

Kimb0: Någon sida där man kan beställa hem grenrör till 940? Något speciellt grenrör du föredrar & var kan jag beställa rätta chippet till denna tycker du!?smile
Om man sätter i M90 låda, måste man bara byta kardan eller även bakaxel?

mvh

Bästa grabben ever!
KungligaEmil
18 januari 2012 · 37 Inlägg

Kimb0: Om man tex beställer hem ett chip från vikingchip & köper en pysventil och höjer turbon. Vad sägs som det? big_smile

Bästa grabben ever!
volvodrifter
18 januari 2012 · 342 Inlägg

just b230et har väldigt klena vevstakar så dessa motorer är väldigt känsliga för trimmning.
ett bra chip och pysning av westgaten..  är en mild start.

ladda inte mer än 0,9bar MAX 1bar om det ska hålla. 

det enklaste trimmning för att det ska hålla är nog att byta ut motorn (bottendelen) till en från 940 (ft/fk)
spara toppen som sitter på din motor då det är en 531 orginal om den nu sitter kvar.

byt till större turbo och ev annat avgas.  sedan kommer du snart att märka att det är andra saker som havererar på löpande band.. 

//Tobbe   

har själv en 745a med b230et så har själv testat.

grindborg2
18 januari 2012 · 87 Inlägg

jag har en box med vikingchip i smile slut siffra 022 på den om de finns intresse smile pm isf

KungligaEmil
18 januari 2012 · 37 Inlägg

Tacksam för svaren!
Volvodrifter: Är det ingen skillnad på FT/FK block? Isåfall vad är skillnaden eller dem inprincip likadana?big_smile ( Lika bra att lära sig medans man är igång på dett ämne )
Och vad för kam föredrar du att jag ska köra på? smile

Bästa grabben ever!
volvodrifter
18 januari 2012 · 342 Inlägg

vet inte exakt vilken skillnad det är men den största är att fk blocket (sitter i 940 ca -95 & uppåt) har oljekylda kolvar dvs lite bättre men beror helt på hur långt man ska gå i trimmningen.. 

jag kör min orginalkam fortfarande (A-kam) sitter orginal i b230et men denna hade jag tänkt uppgradera ill grupp a-kam.

//Tobbe


KungligaEmil skrev:
Tacksam för svaren!
Volvodrifter: Är det ingen skillnad på FT/FK block? Isåfall vad är skillnaden eller dem inprincip likadana?big_smile ( Lika bra att lära sig medans man är igång på dett ämne )
Och vad för kam föredrar du att jag ska köra på? smile

grindborg2
18 januari 2012 · 87 Inlägg

ingen skillnad på ft/fk block de ända är som skilljer är ju att de är ltt och fulltrycks turbo tongue alltså wgklockan som skiljer smile 95 börja dom med oljesprut under kolvarna fram till 98 smile

opela VD Hammar
19 januari 2012 · 613 Inlägg

KungligaEmil skrev:
Hej!
Jag är ärlig och säger att jag är helt ny angående detta. Lite kan man, javisst.
Men lite tips & råd skulle aldrig vara fel.

Jo visst kan han trimma men är det inte bäst att han förstår hur motorn är uppbyggd först?
är säkert kul sen när han står där med trimmad trasig bil o inte har en aning om vad det är för fel.

bara min åsikt, bättre att börja lära sig att renovera en motor innan man börjar att trimma.
Det bästa är om du kan hitta en gammal verkstadshand bok till volvo o lära dig utifrån den.

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
kimb0 MOPAR
19 januari 2012 · 44 Inlägg

gå till lokala skroten o plocka ett grenrör från en 940 lr köp av nån som har...
chip köpte ja hos kl-racing när ja hade en bil med ET i.. o de funka tillräckligt för mig iaf.

Senast redigerat av kimb0 (19 januari 2012)

Hmmm Does it Spool??
Volkswagen golf 2 GTI 8V "Roffen" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang