har en buick skylark som jag tänkte bygga nytt avgassytem på. sitter 2 tums på nu men är sugen på 2.5 eller 3 men undrar vad som är bäst vill inte ha FÖR mycket ljud utan det ska gå att åka i bilen. Har även snackat med lite kompisar och dom säger att man ska ha ett kors i mitten på avgassystemet för att fördela trycket från båda sidorna av blocket stämmer det eller räcker det med att ha två enskilda pipor från varje grenrör rakt bak bara?
orginal så är det ju rakt från grenrör till bak så de kan du helt klart köra med, men det blir ett goare ljud med ett X-pipe, blir då samma ljud från båda rören bak, som man inte alltid får om man kör 2 separata rör. Kör på 2,5" med en sportdämpare på var sida, lagom mullrigt
och kör man 2 raka rör utan rör i mellan dem så kan det lätt bli att den låter som en fiskebåt typ, på låga varv. så jag hade satt ett litet rör i mellan någonstans under bilen, alternativt kört ihop båda 2 till ett 3" rör ut på slutat, då blir det ett fint dovt muller
och kör man 2 raka rör utan rör i mellan dem så kan det lätt bli att den låter som en fiskebåt typ, på låga varv. så jag hade satt ett litet rör i mellan någonstans under bilen, alternativt kört ihop båda 2 till ett 3" rör ut på slutat, då blir det ett fint dovt muller
Ja på en originalmotor så blir det nog bäst av att dra ihop dom direkt bakom motorn o sen ett 3" rör med en liten fullflödesdämpare.
På min sitter det idag 2,25" främre rör som sedan övergår i 2", med två uråldriga "Cherry Bomb" dämpare. Detta ger ett klart stöddigt ljud på min 440 men smaken är ju som baken, större en 2,25" kändes helt onödigt då grenrören har den dimensionen på min bil.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...