2705
Sök

Tändstift för mer hästkrafter

451 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Undrar bara om de finns tändstifter som ger hästkrafter?

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

451 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
ingen som kan ?

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
10 februari 2007
Jag har hört om det. Men jag tror faktiskt inte så mycket på det.

Allt för den där jävla hatten!

Allfixare
1 475 Inlägg
Reparatör
630 Inlägg
10 februari 2007
2_Hot_Golf skrev:
Undrar bara om de finns tändstifter som ger hästkrafter?

finns nog inte stift som direkt ökar hkr genom att byta till dom på en standardbil . Men däremot kan det göra stor skillnad med fel stift på en tävlingsmotor. Dvs man tappar massa hkr .

Avstängd
1 031 Inlägg
11 februari 2007
Nej...  halostiften hävdar mer kraft men jag är tveksam.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2007
Tror att du har hört nåt skit! Varför skulle effekten öka i motorn bara för att man byter tändstift?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 571 Inlägg
11 februari 2007
twin_cam skrev:
Tror att du har hört nåt skit! Varför skulle effekten öka i motorn bara för att man byter tändstift?

Snabbare och effektivare förbränning?

En bättre förbränning leder antingen mer prestanda eller mindre bensin förbrukning

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 februari 2007
Läs de dokumentet dom har om trimmade bilar...verkar ju nästan farlig å köra på halostiften om motorn inte e orginal ju :S

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2007
Izual skrev:
twin_cam skrev:

Snabbare och effektivare förbränning?

En bättre förbränning leder antingen mer prestanda eller mindre bensin förbrukning

Det gör det ju naturligtvis, men kruxet är ju att ingen vet hur sådana tändstift som förbättrar förbränningen ska se ut.

Sen kan inte gnistan bli starkare än vad tändspolen kan alstra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
11 februari 2007
Tror nog de flesta bilar idag är ganska optimerade vad gäller förbränning. Annars skulle O2 sensorn sparka bakut och "sheck engine" lampan tändas ganska snart. Katten skulle paja och bilen skulle definitivt inte gå igenom bessiktningen med för höga värden ifall förbränningen inte vore ok...
Man kan ändra värmetalet på stiften om man laddar mera med turbo osv. men stiften i sig ger nog inte många promille.

873 Inlägg
11 februari 2007
Tror inte det finns stifft som fungerar som något "trimm" som ger "mer HK".

Däremot tror jag att motorn kan gå både bättre, snålare och piggare med bättre stift än med sämmre.

Men det har ju mer att göra med att det billiga stiftet kanske försämras snabbare och därför levererar svagare gnista efter ett tag.
Alltså ger inte de tuffa stiften "mer", snarare de dåliga som ger "mindre".

Men själv har jag bara märkt skillnaden mellan bra nya stift, och gammla dåliga genom att det blir lättare att starta och marginelt lägre förbrukning.
På äldre bilar med förgasare då iofs.

Ovanstående är vad jag "tror" enbart baserad på erfarenheter wink

Don't get mad, get even.

5 710 Inlägg
11 februari 2007
Åk med de stiften som tillverkaren rekommenderar så blir det bäst.
På vissa motorer kan det rentav vara skadligt att åka med "hokus-pokus" stift.

MVH Jonas
..............

2 655 Inlägg
11 februari 2007
Jag har jämnfört mellan kallare stift (satt monterade vid köp) och Nippon Densos Iridium stift på 200an..
Visst märktes det lite skillnad i gasresponsen, men på en vanlig bpu trimmad bil så är det inte värt dem pengarna tycker jag.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2007
Kanske skulle testa i moppen tongue Om en otrimmad sachs går bättre på dom borde en bil göra det tongue

Tycker det va ett jävla svinpris i alla fall. Kanske en "Pengarna tillbaka om det inte fungerar" garanti...

11 Inlägg
11 februari 2007
tror ni på tomten också?

Sök