3047
Sök

Audi S6 2,2tq! Hjälp, säkring till styrbox brinner så fort ja vrider på tändning.

54 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
Hejsan allihop!

Felet är att en säkring som sitter precis ovanför styrboxen, går "sönder" så fort ja vrider på tändningen.

Den säkringen är en (5a) som ska vara till styrboxen. Och utan styrboxen så startar ju inte bilen då den varken kan ge tändning eller bränsle... Startmotorn går runt men bilen vill bara inte starta.

Nu till frågan!! Vad är det som skapar kortslutningen?

Saker jag kollat:
Kablar runt tändspolar och tändmoduler.
Jordkablar från tändspolar till ventilkåpan.

Bilen funkade perfekt samma dag som felet uppstod helt plötsligt.. Hade sladdat lite i snön, dock bara på låga varvtal. Som sagt felet uppstod helt plötsligt, bara dog. Gick inte o starta. Har nu stått i en vecka o lite till o börjar få abstinens! Hehe mvh David

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
16 januari 2009
Davidz skrev:
Hejsan allihop!

Felet är att en säkring som sitter precis ovanför styrboxen, går "sönder" så fort ja vrider på tändningen.

Den säkringen är en (5a) som ska vara till styrboxen. Och utan styrboxen så startar ju inte bilen då den varken kan ge tändning eller bränsle... Startmotorn går runt men bilen vill bara inte starta.

Nu till frågan!! Vad är det som skapar kortslutningen?

Saker jag kollat:
Kablar runt tändspolar och tändmoduler.
Jordkablar från tändspolar till ventilkåpan.

Bilen funkade perfekt samma dag som felet uppstod helt plötsligt.. Hade sladdat lite i snön, dock bara på låga varvtal. Som sagt felet uppstod helt plötsligt, bara dog. Gick inte o starta. Har nu stått i en vecka o lite till o börjar få abstinens! Hehe mvh David

låter mer som jordfel i själva boxen. öppna och kolla efter nåt som bränt sönder. det är mitt tips iaf

-den satt som en fläskläpp-

54 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Tja, jag har gjort det också.. Glömde skriva det hehe, hittade dock inget som såg bränt ut.. Såg däremot helt nytt ut.

Tack iaf!

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
17 januari 2009
Davidz skrev:
Tja, jag har gjort det också.. Glömde skriva det hehe, hittade dock inget som såg bränt ut.. Såg däremot helt nytt ut.

Tack iaf!

okej. slut på idéer iaf. men har du kollat vid tändningslåset och sånt då? det är ju kabelbrott eller något liknande iaf.

54 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Tändnings låset har jag inte kollat.. Men de stämmer nog att det är kabelbrott nånstans, det får bli imorgon.. Jag hatar o pilla el o kablar i bilar haha oooh!!! Men det är sånt som tillhör... antar jag.

Mvh

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
17 januari 2009
Davidz skrev:
Tändnings låset har jag inte kollat.. Men de stämmer nog att det är kabelbrott nånstans, det får bli imorgon.. Jag hatar o pilla el o kablar i bilar haha oooh!!! Men det är sånt som tillhör... antar jag.

Mvh

inte många som gillar det heller tror jag. du får väl ta å mäta ström/ohm (motstånd) i kablarna från tändningslåset. brukar bli så på lite äldre bilar tyvär. men lycka till iaf! bara börja riva och leta big_smile

54 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Idag prova jag att sätta i en ny 5a säkring. Utan att ha styrboxen inkopplad. Då höll ju säkringen.

Är det kanske inte styrboxen som är bränd då? När den är inkopplad så pajjar ju säkringen direkt.

Känns som att man börjar närma sig smile

460 Inlägg
17 januari 2009
husmus skrev:
Davidz skrev:

Mvh

inte många som gillar det heller tror jag. du får väl ta å mäta ström/ohm (motstånd) i kablarna från tändningslåset. brukar bli så på lite äldre bilar tyvär. men lycka till iaf! bara börja riva och leta big_smile

Nå finns det dom som gillar det smile fixa fram elscheman på motorelekroniken och sen är det bara att börja mäta

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2009
husmus skrev:
Davidz skrev:

Mvh

Men de e rätt soft med el! Slippa skita ner sig och bli svettig. Ta en kaffe medan man läser elschema tkr jag är trevligt iaf!

För att vara lite on topic. Ta fram schema på skiten. Mät sedan mellan matning på boxen och jord. Troligtvis kommer du ha ca 0 ohm däremellan = kass box. Har du en del motstånd så koppla in jordkablarna och lägg på matningen. Alltså bara matning och inga givare/förbrukare såsom spridare. Går säkringen då är boxen kass.

54 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
När du säger det på det sättet så lät de ju faktiskt trevligt haha.. Mäta mellan box och jord ja! Sånt e roligt hehe de blir till o göra imorrn.. roll De där andra lät lite mindre kul men de ska oxå provas!

Nu måste jag bara hitta en ny styrbox... Jag hitta en men killen va inte säker om de va från automat eller manuell, och va jag har förstått så skiljer det mellan dem två. Rätta mig om jag har fel! Hoppas jag har fel för då har jag en box för bra pris.

Tack för alla tips alla bil tokar!
Senast redigerat av Davidz (17 januari 2009)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
18 januari 2009
Davidz skrev:
När du säger det på det sättet så lät de ju faktiskt trevligt haha.. Mäta mellan box och jord ja! Sånt e roligt hehe de blir till o göra imorrn.. roll De där andra lät lite mindre kul men de ska oxå provas!

Nu måste jag bara hitta en ny styrbox... Jag hitta en men killen va inte säker om de va från automat eller manuell, och va jag har förstått så skiljer det mellan dem två. Rätta mig om jag har fel! Hoppas jag har fel för då har jag en box för bra pris.

Tack för alla tips alla bil tokar!

borde väl bara va att utgå från box nummret?
lycka till!

2 911 Inlägg
18 januari 2009
Som tidigare sagts, pilla fram boxen. Kolla vad du har för box-nr och skriv det här.
Öppna sedan boxen och leta efter visuella skador, däremot är boxarna jäkliga att få isär, du kommer svära en hel del innan du kommer på hur du gör för att få isär kretskorten.
I kontakten har du två spärrar, tryck in en liten mejsel i varje, dra sedan det övre kortet uppåt och bakåt.

Kolla på korten, sitter två långa kretsar, ett på varje kort. Sitter dom i sockel? eller är dom fastlödda i kortet.
Kan ju vara ful-lödning av nån halvfull parkeringschippare som brakat wink

54 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Halloo! Provade med en annan styrbox här om dagen men det blev samma skit igen.. Sålde bilen för 15 tusen till en polare istället för o pilla orka fan inte. Skoja bara smile tar hellre självmord. Ska mäta lite kablar o sånt nu i helgen jag återkommer när jag har kommit på vad fan som är fel!

Hej svejs.
Senast redigerat av Davidz (24 januari 2009)

2 Inlägg
1 augusti 2010
hejsan har fått samma fel på min s6 sad vad kom du fram till för fel? tack på förhand

10 287 Inlägg
1 augusti 2010
Exakt som Bumpe skriver skall man gå till väga.
Sedan får man titta på elschemat vilka givare och manöverorgan som matas av boxen som matas med plus från boxen.

/Göran

bumpe skrev:
Alltså bara matning och inga givare/förbrukare såsom spridare. Går säkringen då är boxen kass.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 Inlägg
23 oktober 2010
Hur gick det med bilen? Hittade du felet och vad var problemet?

Ingenting är omöjligt.Det omöjliga tar bara lite mera tid.

32 Inlägg
24 oktober 2010
Vad har du för felkoder?

3 Inlägg
30 januari 2012
Min hade jordflätan gått av på.Fick samma fel...Fixade det och sen funkade det..

Ingenting är omöjligt.Det omöjliga tar bara lite mera tid.

Sök