Jag ska köra med portad låda har jag fått reda på, men behöver hjälp med ritningar o.s.v på lådan. Samt hur man kopplar 2 basar till ett monoblock. Hade tänkt mig att köra på detta monoblock: http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA1K Tack på förhand!
MVH: Björn
(Rubrik redigerad. Tänk på att göra en lättförståelig och informativ rubrik, det ger fler och bättre svar. /Moderator)
Senast redigerat av Februaripojken (30 januari 2012)
Får hoppas! Bara det, är rätt ny på att bygga ljud så undra vilka basar som passar bäst till det monoblocket? Och hur man kopplar in 2 basar till ett monoblock också.
Vad det står för effekt på basarna spelar ingen större roll, det är bara ett ungefär på hur mycket effekt som krävs. jag har provat MDS fr12w, de funkar bra. Det är viktigare att steget presterar, jag har aldrig själv provat steget du länkade men jag har hört att folk har haft problem med att det distar vilket i värsta fall kan leda till trasiga basar.
Vad gäller lådbygge så är det viktiga med en portad låda lådvolym och portstorlek, det finns många program som kan räkna ut sånt åt dig (jag använder bassbox pro).
När du ska koppla in två basar så är det serie- eller paralell-koppling som gäller, sök så kommer du att hitta kopplingsscheman
Joodå,det hjälpte mig mycket! Tror jag kör på MDS basarna och det steget du länkade:) Verka riktigt bra. Sen får jag försöka hitta något program då som kan hjälpa mig, testar med det du använder:) Med flerkanaligt slutsteg kan jag koppla, det var mest hur man kopplade på ett monoblock. Tack för hjälpen!
Fråga om lådförslag från den du köper basarna av istället, det blir sällan bra att räkna ut en låda själv om man är ovan. Programmen gör det inte åt en, det gäller att skriva in parametrarna rätt och sen förstå dom kurvor som visas i programmet.