3487
Sök

Hur mycket får en bil låta vid bes?

55 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Tjena alla.
Någon som vet hur dem skulle bedöma på bilprovning om man bes med ett 2.5 tums avgassystem med en dämpare. Låter lite som rallybil typ:)
bör man montera en dämpare till kanske.

312 Inlägg
1 februari 2012
Jag kom igenom med 3" system och en dämpare men det beror helt på vilken gubbe man får.

55 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
ok, då ska man kanske pröva bara. Låter ju en del men det är ganska bra folk där jag brukar bes:)

766 Inlägg
1 februari 2012
Åk in så talar dom om för dig.. de värsta som kan hända är att de kostar 200 till?

261 Inlägg
1 februari 2012
Kommit hårdare krav på det nu i slutet av Januari.
En bil får inte låta mer än fordonsslaget i originalutförande heter det.

629 Inlägg
1 februari 2012
Lagen säger = Står i reg. beviset! och det ska följas.

Bes. mannen = Helt och hållet beroende på vem man får! En personlig bedömning!
Enl. reglerna skall de ta fram en ljudmätare om de är "osäkra" men kör man runt med 3" osv. så är det ganska själv fallet att det är högre än vad reg. beviset säger :-)

Med andra ord, man får inte modifiera ett skit på bilen utan att den blir "olaglig"..

Kör själv utan ljuddämpare och endast huvud kattarna kvar = blankt papper...

MADMIKE
152 Inlägg
1 februari 2012
EN gång har bilprovning utfört bullermätning på nån av mina bilar. Hade då en gammal BMW 750 V12:a med raka rör som lät onödigt högt tyckte besiktningsmannen, och sa att denna kommer vi inte släppa igenom... Men efter mätning visade det sig att jag låg under gränsnivån, så det var bara att åka vidare smile
Kommer dock inte ihåg vilken ljudnivå som är gränsvärdet (men tydligen ganska högt) däremot är jag hyfsat säker på att på hojen är det 103db som gäller, och kan vara likvärdigt.. hmm

FEARLESS
TelgeTokarMC
TEAM HOOLIGAN
NSR - No Shame Racing #Topp10stockholm

261 Inlägg
1 februari 2012
103 dba gäller på äldre hojar men nyare gäller original + 5dba.
Och vad gäller bilar behövs det inte en bullermätare för underkännande.Uppenbart för högt=2:a!

Sök