"Jag undrar nu hur ofta man behöver byta t.ex. oljefilter?
Hur vet man om filtret täpps igen och vad händer då?"Tycker du om bilen och har pengar: Olja + filter var 1000 mil
Filtret kommer inte täppas igen, men titta på oljan, ju svartare desto smutsigare, i princip
"Hur ofta behöver man byta fläktrem och luftfilter?
Vad händer om man inte byter dessa? " Vet inte hur ofta de ska bytas på din Hyundai, men inte allt för ofta, titta i instruktionsboken
Ja, remen går sönder (behöver inte nödvändigtvis hända i bilens livstid) "bara" byta rem om den går sönder
Ett smutsigt luftfilter gör att bilen inte får tillräckligt med luft = går lite slöare och kan dra lite mer
"Hur vet man när man behöver byta kamrem?
Hur vet man om den är trasig?"Det brukar sitta en klisterlapp på någon kåpa som det står när den byttes sist (mil&datum), sen får du kolla upp hur lång livslängd du har på remen (får inte vara för gammal heller)
Om den är trasig så kommer inte motor starta
"Är det att rekommendera att lämna bilen på service eller är det bara slöseri med pengar? Byter de alla sådana här grejer på service?" Byta remmarna är kanske lite bökigt för en nybörjare, men med rätt verktyg, instruktioner, tid och rätt inställning så skulle du klara det
(Fast kanske rekommenderat att du har någon erfaren som visar dig)
Att byta olja + filter och luftfilter är lättare, risk att bli lite skitig bara
De byter de grejerna som är dags att byta (eller vilka du säger åt dem att byta)
Jag undrar också om det finns sätt att kolla hur en bil mår rent allmänt. Finns det något sätt att i förväg ta reda på om bilen en dag bara inte kommer starta? Är det så att en dag kanske den bara inte startar, eller märker man sådant i förväg så man hinner fixa den?Låter den bra, drar den normalt med bensin, förbrukar inga oljor (man inte behöver fylla på motorolja, bromsolja, kylarvätska m.m.) skakar inte när man kör o.s.v. så mår den allmänt bra
Nej, fel brukar oftast komma som en överraskning tyvärr, men ser man kablar/slangar som håller på att gå av så byt
Sen om det kommer missljud, läckage o.s.v. är det ju också tecken på att någon håller på att gå sönder
Hoppas jag skrev något vettigt
Välkommen till Garaget