2193
Sök

Bilunderhåll, hur ofta?

28 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har lite noob-frågor angående en bils underhåll. Jag äger en Huyndai Pony från 1994 och den har servats och fixats till regelbundet (mina föräldrars bil från början). Jag tror att de har bytt oljefilter och grejer ungefär en gång vartannat år. Jag har ägt bilen sedan augusti 2010 och har inte lämnat den på servning utan det enda jag gjort själv är att fylla på olja och spolarvätska och fixat med rost på undersidan.

Jag undrar nu hur ofta man behöver byta t.ex. oljefilter?
Hur vet man om filtret täpps igen och vad händer då?

Hur ofta behöver man byta fläktrem och luftfilter?
Vad händer om man inte byter dessa?

Hur vet man när man behöver byta kamrem?
Hur vet man om den är trasig?

Är det att rekommendera att lämna bilen på service eller är det bara slöseri med pengar? Byter de alla sådana här grejer på service?

Jag undrar också om det finns sätt att kolla hur en bil mår rent allmänt. Finns det något sätt att i förväg ta reda på om bilen en dag bara inte kommer starta? Är det så att en dag kanske den bara inte startar, eller märker man sådant i förväg så man hinner fixa den?

Som sagt, det är säkert nybörjarfrågor för många av er, men någonstans måste man börja smile Har inga polare som är bilmeckare eller ens bilintresserade.

Tack tack smile

it's nice to be important but it's more important to be nice

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 februari 2012
#2
Oj... Det var mycket på en gång...

Jag undrar nu hur ofta man behöver byta t.ex. oljefilter?
S: vid varje olje byte som brukar vara ca 3000mil eller X år(1 eller 2) - kolla service boken - står inget kolla antal mig mellan servicen i serviceboken.

Hur vet man om filtret täpps igen och vad händer då?
S: då olje lampan lyser, får motor ingen olja så skär den o blir skrot.

Hur ofta behöver man byta fläktrem och luftfilter?
S: enligt service internvalen, (inte insatt i Hyuna....)varierar från bil till bil

Vad händer om man inte byter dessa?
S: går fläktrem - då stannar bilen efter ett tag wink inget el, ingen motorkylning mm
Blir filter täppt så kommer motor att få för lite luft (o kvävas)

Hur vet man när man behöver byta kamrem?
S: enligt service internvalen bör stå i instruktions boken - cirka 6ooomil eller X år(lite osäker)

Hur vet man om den är trasig?
S: det låter som tvättmaskin med sten i o motorn startar inte - motor är skrot

Är det att rekommendera att lämna bilen på service eller är det bara slöseri med pengar? Byter de alla sådana här grejer på service?
S: dom gör det du beställer men hitta en billigare verkstad än märkes verk.

Jag undrar också om det finns sätt att kolla hur en bil mår rent allmänt. Finns det något sätt att i förväg ta reda på om bilen en dag bara inte kommer starta? Är det så att en dag kanske den bara inte startar, eller märker man sådant i förväg så man hinner fixa den?
S: den som kan bilar kan se sånt o det kan vara din kompis som kan bilar eller gubbar på verkstad men dom tar saftigt betalt...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2012
#3
Det är svårt att uppskatta några exakta regler, men en bra regel är att det är billigare att byta olja för ofta än att byta en motor och så vidare, jag har som regel att alltid byta oljefilter samtidigt. Luftfiltret bör vara frisk annars riskerar förbrukningen att öka i värsta fall, går fläktremmen/drivremmen av riskerar vissa viktiga funktioner som till exempel laddningen att utebli och går kamremmen av är resultatet ofta motorhaveri även om det finns motorer som klarar sig.

Luftfilter och drivrem kan man helt enkelt titta på för att kontrollera om de är i bra skick, är filtret smutsigt eller remmen full av små sprickor kanske det börjar bli dags. Detsamma går med en kamrem, men denna sitter oftast mycket mer svårtillgängligt. Det finns ett intervall vid vilket denna skall bytas, som förmodligen står i bilens servicebok, försök hitta detta intervall och byt hellre innan än efter! Tändstift beror på många faktorer, det finns olika tändstift som håller olika länge, men går bilen ordentligt brukar det inte vara akut att byta. Du kan alltid skruva ur ett och kolla hur det ser ut...

Angående verkstad och service, beroende på hur händig man är kan man förstås göra jobbet själv. Enklare jobb som oljebyte, tändstiftsbyte och filterbyte kan man försöka ge sig på själv (Kom ihåg att dra åt alla skruvar ordentligt) men att byta remmar är dels svårare och kan dels få mycket större konsekvenser om något går fel.

Att ladda batteriet är aldrig en dum idé om man vill vara säker, men annars är det svårt att avgöra om något kommer gå sönder om man inte är duktig på bilar och även då blir många överraskade!

Det finns också böcker att låna på t.ex biblioteket om att underhålla en bil, vill du lära dig kan du alltid låna en sådan och känner du dig säker så kan du pröva att göra nästa service själv?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

335 Inlägg
2 februari 2012
#4
Jag har som vana när jag köper en ny bil (ej nu den jag har men wink ) att genast byta olja+filter, några månader senare (för skojs skull) byta luftfilter, bränslefilter ect. "normala" slitagedetaljer. En gång om året byts oljan, oavsett hur långt eller kort jag kör, som nämts tidigare, trots att oljan kostar en hel del så tjänar du på det i slutändan.
Spara alla kvitton, kul att kunna visa upp att den är omhändetagen vid ett ev ägarbyte.

Kamremmen kollas i boken, och den fuskar man INTE med wink dyyrt om någonting händer..


Men detta är hur jag gör det, jag gillar att ta hand om mina bilar wink


____________________________________
1 340 Inlägg
2 februari 2012
#5
"Jag undrar nu hur ofta man behöver byta t.ex. oljefilter?
Hur vet man om filtret täpps igen och vad händer då?"


Tycker du om bilen och har pengar: Olja + filter var 1000 mil smile
Filtret kommer inte täppas igen, men titta på oljan, ju svartare desto smutsigare, i princip

"Hur ofta behöver man byta fläktrem och luftfilter?
Vad händer om man inte byter dessa? "


Vet inte hur ofta de ska bytas på din Hyundai, men inte allt för ofta, titta i instruktionsboken smile
Ja, remen går sönder (behöver inte nödvändigtvis hända i bilens livstid) "bara" byta rem om den går sönder smile
Ett smutsigt luftfilter gör att bilen inte får tillräckligt med luft = går lite slöare och kan dra lite mer

"Hur vet man när man behöver byta kamrem?
Hur vet man om den är trasig?"


Det brukar sitta en klisterlapp på någon kåpa som det står när den byttes sist (mil&datum), sen får du kolla upp hur lång livslängd du har på remen (får inte vara för gammal heller)
Om den är trasig så kommer inte motor starta

"Är det att rekommendera att lämna bilen på service eller är det bara slöseri med pengar? Byter de alla sådana här grejer på service?"
 
Byta remmarna är kanske lite bökigt för en nybörjare, men med rätt verktyg, instruktioner, tid och rätt inställning så skulle du klara det smile (Fast kanske rekommenderat att du har någon erfaren som visar dig)
Att byta olja + filter och luftfilter är lättare, risk att bli lite skitig bara smile

De byter de grejerna som är dags att byta (eller vilka du säger åt dem att byta)


Jag undrar också om det finns sätt att kolla hur en bil mår rent allmänt. Finns det något sätt att i förväg ta reda på om bilen en dag bara inte kommer starta? Är det så att en dag kanske den bara inte startar, eller märker man sådant i förväg så man hinner fixa den?

Låter den bra, drar den normalt med bensin, förbrukar inga oljor (man inte behöver fylla på motorolja, bromsolja, kylarvätska m.m.) skakar inte när man kör o.s.v. så mår den allmänt bra smile
Nej, fel brukar oftast komma som en överraskning tyvärr, men ser man kablar/slangar som håller på att gå av så byt smile Sen om det kommer missljud, läckage o.s.v. är det ju också tecken på att någon håller på att gå sönder

Hoppas jag skrev något vettigt tongue
Välkommen till Garaget smile
Senast redigerat av RightFront (2 februari 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

2 600 Inlägg
3 februari 2012
#6
jag byter alltid olja och filter varje år och kollar igenom luftfilter och cupe filtret så det ser friskt ut byter ofta var anat år och är det så att det är nån större service som ska göras så jag gör jag det och det kollar man oftast i service boken eller så kan man ringa till återförsäljaren ut av bilmärket.

gör som jag kör gubba racer=)

28 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
#7
Hej alla och tack så mkt för era svar! Kul också att man får trevliga svar här smile Jag är ju som ni säkert märkte, nybörjare på det här, men mitt mål är väl så småningom att kunna göra allt sådant här själv. Tyvärr tenderar ju folk till att vara lite småtaskiga mot någon som ställer nybörjarfrågor inom olika områden, därför blev jag glad att jag fick så konstruktiva svar! smile

Tyvärr är min servicebok inte särskilt uppdaterad. Det var som sagt mina föräldrar som ägde bilen innan mig och de hade en polare som hade egen bilverkstad som gjorde allt. Och de skrev inte ner något på flera år. Så de kommer inte riktigt ihåg heller.

Om jag lämnar bilen på en verkstad vet jag ju liksom inte vad jag ska säga åt dem att kolla efter. Ska man be dem kolla hela köret: fläktrem, luftfilter, göra oljebyte, oljefilter, osv. lär det ju kosta upp mot 5 000 kr? Det är ungefär vad bilen är värd, så det är lite svårt att avgöra.  Jag har tänkt köpa en ny beg. bil, dock först till hösten. Så jag vill ju gärna att denna ska fungera ett tag till. Den visar inga tecken på att må dåligt. Jag är noga med att hålla koll på den så att den verkar pigg och frisk och det är den.

Sen undrar jag lite: hur gör man egentligen när man vill lära sig sådant här? T.ex. att göra service på sin egen bil, byta filter, osv.? Jag har läst en del handböcker kring hur man kan göra men då det inte finns någon handbok på min gamla bil kring hur man gör, blir det svårt. Hur lär man sig allt om man inte känner någon som kan bilar?

it's nice to be important but it's more important to be nice

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 februari 2012
#8
Är den inte värd mer än 5k så är oljan och filter det enda jag skulle bry mig om. Ingen mening att börja serva en bil för hälften av dess värde.

Men det är upp till var och en.
Senast redigerat av azid (3 februari 2012)

2slow


Sök