2784
Sök

Kylaren "frusit" -5 en natt

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
2 februari 2012
motorraZ skrev:
FL3JM skrev:
Häll ut så mycket det går och fyll på med riktigt varmt vatten med glykol i, det kommer lösa upp isen fort och se till att det inte blir mer is.

Inte riktigt varm utan bara lite mer än ljummet smile

Tror plastbehållaren och slangarna klarar den snabba temperaturändringen utan problem även om du häller i kokande vatten.

579 Inlägg
2 februari 2012
Varför chansa ? Jag hade börjat med lite ljummet först smile

1 624 Inlägg
3 februari 2012
PartilleMalm skrev:
careau skrev:
Nybergrobin skrev:

Lite mycket kanske? smile Annars skulle det vara en jävla massa vatten i en så pass liten motor

Jag har ju V12 i den, eller? ne, de kanske va en v8.

Du menar 12v och 46 liter tank:D

Rätt! Hahah

5 198 Inlägg
3 februari 2012
FL3JM skrev:
motorraZ skrev:
FL3JM skrev:
Häll ut så mycket det går och fyll på med riktigt varmt vatten med glykol i, det kommer lösa upp isen fort och se till att det inte blir mer is.

Tror plastbehållaren och slangarna klarar den snabba temperaturändringen utan problem även om du häller i kokande vatten.

Dock brukar topp och dylikt vara aluminium...

796 Inlägg
3 februari 2012
Hände samma sak för mig förra helgen. Gjorde en fuling, rullade ner en bit på gatan, tömde så mycket jag kunde av kylarvattnet. Sen blandade jag rätt mängd och hällde i. Kokade även vatten i vattenkokaren för att hälla på två slangar som går är in/retur ifrån värmeskiten och hällde på eftersom de frusit. Sen låta bilen gå varm och våldköra lite sen så jävlar funkar de! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
3 februari 2012
gamlingen skrev:
FL3JM skrev:
motorraZ skrev:

Ja men termostaten är väl stängd? Eller tänker jag fel nu? hmm

5 198 Inlägg
3 februari 2012
FL3JM skrev:
gamlingen skrev:
FL3JM skrev:

Ja men termostaten är väl stängd? Eller tänker jag fel nu? hmm

Inte alls fel,,men när du fyller upp med avstängd motor så fylls den nog inte bara åt ett håll..

187 Inlägg
3 februari 2012
Startade bilen för 5 minuter sedan...med kvicksilvret på -33 wink ...men iofs kollade jag kylvätskan i oktober smile

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 067 Inlägg
3 februari 2012
Svanb3rg skrev:
Startade bilen för 5 minuter sedan...med kvicksilvret på -33 wink ...men iofs kollade jag kylvätskan i oktober smile

Ska du mäta så mkt lägre än så blir det sprittermometer.. 

Kvicksilver fryser vid -36..  Ask me how i know lol

OUTLAW1
3 februari 2012
Hool skrev:
Svanb3rg skrev:

jaja med eran torra luft är det ju som att ha -10 härnere i söder utmed kusten och en luftfuktighet som heter duga...

kommer ihåg när man gjorde lumpen och sov i tält vid -32 utan problem...det biter lite i kinderna bara..big_smile

1 067 Inlägg
3 februari 2012
OUTLAW1 skrev:
Hool skrev:
Svanb3rg skrev:

jaja med eran torra luft är det ju som att ha -10 härnere i söder utmed kusten och en luftfuktighet som heter duga...

kommer ihåg när man gjorde lumpen och sov i tält vid -32 utan problem...det biter lite i kinderna bara..big_smile

Jävla skitsnack

Luleå ligger vid kvarken och vi kan ha bortåt 100% luftfuktighet och bortåt 30 minusgrader. Speciellt om havet ine är frusit..

Man fryser nåt så in i helvete.. Fråga valfri F21 basse.. 

Sedan så har de påstått att det hela med luftfuktighet är något av en myt..  Torr eller våt luft -30 är fortfarande kallt och man tenderar att klä på sig när man ska ut..

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Luftfuktighet är inte någon myt. En fuktigare luft gör ju att kylan inte kan "stötas bort" av hudens ytvärme lika bra som en torr luft. För en bilmotor går det i princip lika trögt vid -30 graders torr luft som vid fuktig luft, men för en människa är det definitivt skillnad. smile

OUTLAW1
3 februari 2012
Hool skrev:
OUTLAW1 skrev:
Hool skrev:

Jävla skitsnack

Luleå ligger vid kvarken och vi kan ha bortåt 100% luftfuktighet och bortåt 30 minusgrader. Speciellt om havet ine är frusit..

Man fryser nåt så in i helvete.. Fråga valfri F21 basse.. 

Sedan så har de påstått att det hela med luftfuktighet är något av en myt..  Torr eller våt luft -30 är fortfarande kallt och man tenderar att klä på sig när man ska ut..

ge dig nu..-30 är kallare i götebrog än umeå..tro mig då jag vistas i Umeå och lappträsket ca 4 månader om året och då inte under sommaren*ler*
luftfuktighet är dock inte en myt det heller..
Nu vart det jävligt Ot pga min kommentar så tillbaka till tråden nu.

Hur har det gått för dig..har du varmt med byggfläkt/hårtork/varmluft än??

466 Inlägg
3 februari 2012
Drönirettab skrev:
Luftfuktighet är inte någon myt. En fuktigare luft gör ju att kylan inte kan "stötas bort" av hudens ytvärme lika bra som en torr luft. För en bilmotor går det i princip lika trögt vid -30 graders torr luft som vid fuktig luft, men för en människa är det definitivt skillnad. smile

"host host"

http://mobil.aftonbladet.se/vader/article12107024.ab

big_smile

OUTLAW1
3 februari 2012
skanepiraten skrev:
Drönirettab skrev:

"host host"

big_smile

och när fan började du lita på aftonbladet???
det enda vettiga i den artikeln är att norrlänningarna e mer klena och klär sig mera:-)
Senast redigerat av OUTLAW1 (3 februari 2012)

466 Inlägg
3 februari 2012
OUTLAW1 skrev:
skanepiraten skrev:
Drönirettab skrev:

"host host"

big_smile

och när fan började du lita på aftonbladet???
det enda vettiga i den artikeln är att norrlänningarna e mer klena och klär sig mera:-)

Haha ja men det är ju då att det inte är aftonbladet som säger utan sveriges meteorologer "dom som jobbar med det och är det man kalla experter"   lollollol

Det är kallt när det är kallt så är det bara, sen kan man ju vara gnällig och glömma glykolen tonguelol

21 761 Inlägg
3 februari 2012

Det låter ju lite skumt, med tanke på att man kan höra att folk "här uppifrån" som jobbar "söderut" i landet tycker det är riktigt kallt på vintern fastän temperaturen inte är lika låg som "här uppe". Fast det kanske egentligen är lite "tjuvdrag" man känner, men tror att det är fuktighet. hmm

Nja, jag ska nog fundera lite på det där.

466 Inlägg
3 februari 2012
Drönirettab skrev:

Det låter ju lite skumt, med tanke på att man kan höra att folk "här uppifrån" som jobbar "söderut" i landet tycker det är riktigt kallt på vintern fastän temperaturen inte är lika låg som "här uppe". Fast det kanske egentligen är lite "tjuvdrag" man känner, men tror att det är fuktighet. hmm

Nja, jag ska nog fundera lite på det där.

Det är dels en psykologisk faktor,
Senast redigerat av skanepiraten (3 februari 2012)

335 Inlägg
3 februari 2012
Oavsett är det skitkallt med -33 :p

1 067 Inlägg
3 februari 2012
Aldrig fått is i skägget i Göteborg.

Aldrig haft näsan domna bort när jag promenerat i motvind i Göteborg

Jackan prasslar inte som en chipspåse 18 steg från dörren när jag går ut i göteborg..

Men det kan kännas kallt i Göteborg med..

Är man i kronans kläder och säger att det inte är kallt beror på att man är rätt påbyltad..  Gär om 'et i civila kläder smile

Sök