3501
Sök

Omdragning av el i garage, 400V???

1 Inlägg
12 februari 2007
Jag förvånar mig över att ingen frågar vad det är för area på kablen, särskilt när det är flertalet elektriker som svarat.

Man har troligtvis antagit att det rörde sigom en ekkj 3x6/6, men det hade ju lika gärna kunnat varit en gammal typ av eklk 3g1,5 eller 3g2,5 med blymantel vilket jag hade tyckt varit mer logiskt. Svart - Fas, Vit - Fas, Röd - Nolla, biledaren - jord. (detta är inte en tillfredställande jord i dagens mått)

Jag skulle gissa på det sistnämnda, samt att kablen tidigare har användst till ett el-element med en spänning på 400v + nolla.

Sen att dela upp en tvåfas matning är inte tillåtet att göra i privata bostäder (om inte säkringen är en två-polig dvärgbrytare), däremot är det tillåtet att göra så inom industrin.

30 Inlägg
12 februari 2007
Kanske va lite klumpigt skrivet, menar inte att man gör (får göra) sådana installationer till vardags... i det här fallet så används ju den gamla kabeln...

det jag menar är bara att om man tex. i det här fallet har använt den gamla kabeln exempelvis EKKJ 3X6/6 för och köra femledarsystem så går det om man väljer att köra 2 faser... blir ju i princip 1 PEN av jord och fas... och detta kan vara förklaringen till att denna "tråd" ens kom till, hade allt varit normalt enligt fyrledarteori så skulle han ju ha haft 230V Mellan C & D också...

givetvis ska man hålla reda på färgerna men om man väljer att bryta mönstret så anser åtminstone jag att det är jävligt viktigt att märka upp ordenligt...

Neutralledare måste ha en ledararea som är större än fasledarnas i enfaskretsar oberoende av area samt i flerfaskretsar när arean hos fasledarna är högst 16 mm2 koppar eller högst25 mm2 aluminium.

I flerfaskretsar, där fasledarna har en ledararea större än 16 mm2 koppar eller 25 mm2 aluminium, får neutralledaren ha mindre area än fasledarna, om följande villkor samtidigt är uppfyllda

–maximal ström inklusive eventuella övertoner, som kan förekomma i neutralledaren vid normal drift är inte större än belastningsförmågan hos neutralledaren,
–neutralledaren är skyddad mot överström
–arean hos neutralledaren är minst 16 mm2 koppar eller 25 mm2 aluminium.

Riktiga bilar har 3 pedaler!

67 Inlägg
12 februari 2007
alltså grabbar, sån här el ska man inte leka med om man inte är starkströmselektricker!

10 287 Inlägg
12 februari 2007
Snälla, lär inte folk att dom kan använda / låna en fasledare som jord....

Säg åt dom att OM dom nu skall koppla själv - så skall dom fanken i mig göra det "by the book".

Göran
CivIng Elkraft

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

30 Inlägg
12 februari 2007
Jag försöker som sagt bara ge en förklaring till varför mätvärdena kanske va så "mysko"...

Riktiga bilar har 3 pedaler!

4 554 Inlägg
13 februari 2007
http://www.elsakerhetsverket.se/downloa … 1999_5.pdf
här har ni starkströmsföreskrifterna där står allt som har med ledararea osv visserligen har de kommit en ny utgåva men dens innehåll är mer "gör de ni tycker är rimligt och de som ni har svårt att förstå är förtydligat här" så den gamla har allt( i ett sjukt tråkigt språk) man kan behöva veta...

Sök