3081
Sök

Elfel och batteri som inte tar laddning celica-92

423 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#1
Hej, ett bra tag har jag bara fått ca 12,5V i bilen på tomgång, den hoppar upp i 14v om jag gasar(generatorn?) och batteriet har laddats ur ganska fort, brukar ta 2-3 om den bara står. Men sen för ett par veckor sen började elen bete sig konstigt helt plötsligt, mina dimljus och parkeringsljus lös inte längre på första läget, vilket de alltid gjort innan. var alltså tvungen att vrida upp spaken 2 steg för att de skulle lysa, samt att varningslampan för batteri, oljetryck och motorstyrning inte slocknade efter jag startat bilen.
Testade då igår att starta bilen med ett annat batteri, samma sak då att dimljus inte lös och varningslamporna lös men efter bilen stått på tomgång i ca 1 min tändes dimljusen helt plötsligt och varningslamporna slocknade, det höll sig i ca 1 min sen tändes varningslamporna igen men dimljusen fortsatt lysa.
Också till sist, jag har laddat mitt batteri många gånger tidigare men nu går säkringen på min laddare varenda gång jag kopplar på den på batteriet, åkte till och med o bytte laddaren ifall det var fel på den men samma fel kvarstod.


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
6 december 2011
#2
Börja med att testa med att sätta en extra jordpunkt.
Kostar ingenting om man har lite kabel eller jordfläta liggandes.

423 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#3
Får köpa nån kabel imorgon och sätta dit en extra jord. Får ju dock inte igång bilen nu eftersom den inte tar laddning, vad kan det bero på?


49 Inlägg
6 december 2011
#4
Det kan vara generatorn, hur ser den ut? Om det är mycket oxid och skit på den så är det antagligen den som är problemet wink


423 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#5
inge sånt synligt på den utifrån, får väl plocka ur den någon dag och kolla men jag har ju plockat ur batteriet och har det här inne nu men som sagt så smäller bara säkringen på laddaren varje gång jag försöker ladda. samma med 2 laddare och det har ju funkat förut
Senast redigerat av Pontus1991 (6 december 2011)


21 761 Inlägg
6 december 2011
#6
Att säkringen till laddaren helt plötsligt började lösa ut borde bero på batterifel, kanske kortis i någon cell eller så. Eftersom även en ny laddare beter sig likadant så tror jag att ett nytt batteri är nödvändigt. Tydligen kan diverse konstiga fenomen uppträda när ett batteri får kortslutning inuti, har dock inte råkat ut för detta själv. smile

Har du provat att plocka loss båda batterikablarna så att ingenting från bilen sitter anslutet när du försöker ladda?

Edit: Okej, såg att du hade plockat ur batteriet också.
Senast redigerat av Drönirettab (6 december 2011)

423 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#7
Har bytt batteri nu men varningslamporna lyser fortfarande, körde en sväng nyss och bilen startade men efter en stund började voltmätaren gå neråt och när jag drog upp popup lysena gick mätaren ner på 8-10V ungefär sen dog bilen och nu är den stendöd. Kan generatorn vara orsaken till att varningslamporna lyser?
Kan tillägga att min kompis generator dog här om dagen och då började massa varningslampor lysa också innan bilen tillslut dog helt.


21 761 Inlägg
8 februari 2012
#8
Om batterilampan lyser när tändningen är påslagen och fortsätter att lysa när motorn har gått igång, då låter det troligt att generatorn inte fungerar som den ska. Laddregulatorn kan vara dålig. smile

Beter sig laddspänningen likadant som förut, dvs att du måste gasa för att den ska ladda med 14 V?

423 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Om batterilampan lyser när tändningen är påslagen och fortsätter att lysa när motorn har gått igång, då låter det troligt att generatorn inte fungerar som den ska. Laddregulatorn kan vara dålig. smile

Beter sig laddspänningen likadant som förut, dvs att du måste gasa för att den ska ladda med 14 V?

Ja den beter sig som förr förutom att när jag körde igår kväll gick den inte ända till 14V och när jag slutade gasa hoppade den lite under 12V och ville dö vilket den också gjorde till slut, sen efter det var den stendöd.


21 761 Inlägg
8 februari 2012
#10
Det lutar åt generatorfel tycker jag, du skulle nog behöva testa en annan generator.

Du kan göra en tjuvströmsmätning på generatorn och se om den även drar en massa tjuvström, plocka loss laddkabeln och mät mellan kabelskon-B+ på generatorn. smile

423 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
#11
Ska försöka få tag i ett mätinstrument och kolla så fort det blir lite varmare ute då.
Jag återkommer väl när jag kollat, tack ska du ha smile



Sök