4389
Sök

Fel på baslåda?

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#21
Ahh okey, får ta o ändra det då, Men det borde inte göra så att 1 av stegen dummar sig som jag skrev tidigare?
Senast redigerat av Zeonshooter (26 januari 2012)

282 Inlägg
26 januari 2012
#22
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

19 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#23
Firetunez skrev:
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

Ahh det stämmer Firetunez (Ohms lag)


Men problemet som jag har sitter inte i att det är kopplat på 4ohm? Det ska ju fortfarande fungera på 4Ohm? och det ska ju inte göra så att 1 av stegen dummar sig och sedan bränner en säkrning?
Senast redigerat av Zeonshooter (26 januari 2012)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
27 januari 2012
#24
Zeonshooter skrev:
Firetunez skrev:
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

Ahh det stämmer Firetunez (Ohms lag)

sant det är ohms lag...
MEN
det är mer än bara ohms lag som spelar roll i ett steg...
går ni in på denna sida, så ska det förhoppningsvis finnas en detaljerad pdf som laddar ner och förklarar det jag menar..
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … mp;cad=rja

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

3 466 Inlägg
27 januari 2012
#25
Zeonshooter skrev:
Firetunez skrev:
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

Ahh det stämmer Firetunez (Ohms lag)


Men problemet som jag har sitter inte i att det är kopplat på 4ohm? Det ska ju fortfarande fungera på 4Ohm? och det ska ju inte göra så att 1 av stegen dummar sig och sedan bränner en säkrning?

Hade det varit så lätt att strömmen sjönk med spänningen så hade det inte varit många brända steg wink
Ett steg gå ju sönder när spänningen sjunker så du får en strömrusning, det bildas då betydligt mer värme.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 januari 2012
#26
Firetunez skrev:
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

Går du däremot in på effektlagen så ser du att Offroad tänker rätt....
Vid lägre spänning krävs mer ström för att få samma effekt. Även vid samma belastning wink
Det finns en anledning till varför lastbilar har klenare kablar vid samma säkringstal, det finns en anledning till varför gamla 6V-bilar har grövre kablar än dagens 12V-bilar big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
27 januari 2012
#27
Lonefox skrev:
Firetunez skrev:
offfroad skrev:
sjunker volten = stegen drar ännu mera ampere

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

Går du däremot in på effektlagen så ser du att Offroad tänker rätt....
Vid lägre spänning krävs mer ström för att få samma effekt. Även vid samma belastning wink
Det finns en anledning till varför lastbilar har klenare kablar vid samma säkringstal, det finns en anledning till varför gamla 6V-bilar har grövre kablar än dagens 12V-bilar big_smile

Ja fast i rent resistiva kretsar så är det ju spänningen som "driver på" strömmen, alltså kommer det gå mindre ström genom ett motstånd om spänningen sjunker.

Ohms lag säger I=U/R, alltså Strömmen = Spänningen / Motståndet
Om vi då säger att vi har ett motstånd 3ohm då får vi 12V/3ohm=4A
Om vi däremot sänker Spänningen till 6V får vi 6V/3ohm=2A alltså halva strömmen.
Vi har dessutom enbart en fjärdedel av effekten, P=UxI.
12Vx4A=48W
6Vx2A=12W
Det behöver alltså gå 4ggr så mycket ström i en bil som har 6V-elsystem för att få ut samma effekter.

Vi kan även dra slutsatsen att hade detta varit fallet i ett slutsteg så skulle de bildas 1/4 så mycke värme om spänningen sjunker till hälften.

Nu är det så att ett slutsteg är inte rent resistivt och därför kan strömmen öka även om spänningen sjunker. Mäter du på ett steg när det är avstängt så är där ett helt extremt motstånd, detta motståndet sjunker sedan ju mer du höjer volymen just för att steget ska hämta mer ström. Sjunker då spänningen till hälften så kommer steget försöka dra mer ström för att kompensera detta. Säg att spänningen sjunker från 14V ner till 10V, då kommer steget försöka hämta 40% mer ström. Detta kommer påfresta stegets delar betydligt mer och plötsligt så brinner det.

Detta är hur jag har fått lära mig det..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 januari 2012
#28
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
Firetunez skrev:

sjunker spänningen så sjunker strömmen.
ström (ampere) = spänning (volt) delat på resistans (ohm)

Går du däremot in på effektlagen så ser du att Offroad tänker rätt....
Vid lägre spänning krävs mer ström för att få samma effekt. Även vid samma belastning wink
Det finns en anledning till varför lastbilar har klenare kablar vid samma säkringstal, det finns en anledning till varför gamla 6V-bilar har grövre kablar än dagens 12V-bilar big_smile

Ja fast i rent resistiva kretsar så är det ju spänningen som "driver på" strömmen, alltså kommer det gå mindre ström genom ett motstånd om spänningen sjunker.

Ohms lag säger I=U/R, alltså Strömmen = Spänningen / Motståndet
Om vi då säger att vi har ett motstånd 3ohm då får vi 12V/3ohm=4A
Om vi däremot sänker Spänningen till 6V får vi 6V/3ohm=2A alltså halva strömmen.
Vi har dessutom enbart en fjärdedel av effekten, P=UxI.
12Vx4A=48W
6Vx2A=12W
Det behöver alltså gå 4ggr så mycket ström i en bil som har 6V-elsystem för att få ut samma effekter.

Vi kan även dra slutsatsen att hade detta varit fallet i ett slutsteg så skulle de bildas 1/4 så mycke värme om spänningen sjunker till hälften.

Nu är det så att ett slutsteg är inte rent resistivt och därför kan strömmen öka även om spänningen sjunker. Mäter du på ett steg när det är avstängt så är där ett helt extremt motstånd, detta motståndet sjunker sedan ju mer du höjer volymen just för att steget ska hämta mer ström. Sjunker då spänningen till hälften så kommer steget försöka dra mer ström för att kompensera detta. Säg att spänningen sjunker från 14V ner till 10V, då kommer steget försöka hämta 40% mer ström. Detta kommer påfresta stegets delar betydligt mer och plötsligt så brinner det.

Detta är hur jag har fått lära mig det..

Och således.......lika mkt effekt vid lägre spänning kräver mer ström wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
28 januari 2012
#29
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:

Går du däremot in på effektlagen så ser du att Offroad tänker rätt....
Vid lägre spänning krävs mer ström för att få samma effekt. Även vid samma belastning wink
Det finns en anledning till varför lastbilar har klenare kablar vid samma säkringstal, det finns en anledning till varför gamla 6V-bilar har grövre kablar än dagens 12V-bilar big_smile

Ja fast i rent resistiva kretsar så är det ju spänningen som "driver på" strömmen, alltså kommer det gå mindre ström genom ett motstånd om spänningen sjunker.

Ohms lag säger I=U/R, alltså Strömmen = Spänningen / Motståndet
Om vi då säger att vi har ett motstånd 3ohm då får vi 12V/3ohm=4A
Om vi däremot sänker Spänningen till 6V får vi 6V/3ohm=2A alltså halva strömmen.
Vi har dessutom enbart en fjärdedel av effekten, P=UxI.
12Vx4A=48W
6Vx2A=12W
Det behöver alltså gå 4ggr så mycket ström i en bil som har 6V-elsystem för att få ut samma effekter.

Vi kan även dra slutsatsen att hade detta varit fallet i ett slutsteg så skulle de bildas 1/4 så mycke värme om spänningen sjunker till hälften.

Nu är det så att ett slutsteg är inte rent resistivt och därför kan strömmen öka även om spänningen sjunker. Mäter du på ett steg när det är avstängt så är där ett helt extremt motstånd, detta motståndet sjunker sedan ju mer du höjer volymen just för att steget ska hämta mer ström. Sjunker då spänningen till hälften så kommer steget försöka dra mer ström för att kompensera detta. Säg att spänningen sjunker från 14V ner till 10V, då kommer steget försöka hämta 40% mer ström. Detta kommer påfresta stegets delar betydligt mer och plötsligt så brinner det.

Detta är hur jag har fått lära mig det..

Och således.......lika mkt effekt vid lägre spänning kräver mer ström wink

Japp men det kräver även mindre motstånd wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

19 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#30
Jag har nu provat att byta plats på slutstegen och det steget som fungerade på den ena basen hade samma problem med den andra basen. Alltså så är det någe fel på basen?


Sök