BOLIN_ skrev:
Rquired skrev:
BOLIN_ skrev:
Nej, att de inte funkar utanför vägen är fel, men de är inga offroadbilar som många verkar tro i denna tråd, eller?
Jag tycker faktiskt dom klarar sig godkänt även där, det har varit skog, hästhagar och mycket djup snö. Det är klart dom inte är några Defender-konkurrenter, men eftersom biltypen blivit så populär så uppfyller dom uppenbarligen de flestas krav?
Jag tycker dock inte det finns några skäl att kalla dem östermalms-traktorer som så många gör, det finns en ökad funktion och för många förare väger den upp nackdelarna i form av högre driftkostnader. Och tänk efter, inte är det mer ekonomiskt att äga en 3-serie, A4, S60 eller C-klass
och en Land Rover eller likande?
På den fösrta frågan, jo, visst klarar de sig bra och de uppfyller definitivt kraven för många! Men några i tråden tror ju att dessa stadsjeepar ska ta sig igenom allt lika bra som land rover och vissa andra gör... Det jag ville komma fram till var att de tar sig fram där vanligt folk kör och att köra ut i skogen eller köra i snö, det är inga problem, de klarar det utan problem, oftast! Jag är själv intresserad av denna typ av bilar och därför blev min första bil (med körkort) en XC då denna biltyp faller mig i smaken, precis som du gillar X3/X5, förstår du vad jag menar?
Ja bilsmak har väl denna diskussionen aldrig handlat om? Jag säger som aha_100, du skulle bli förvånad av vad många stadsjeepar (Inklusive Volvo Haldex) klarar av! De flesta SUV-ägare, även bland dem som kör utanför asfalterad väg, använder inte en bråkdel av den kapacitet deras bilar besitter.
Behöver man mer då är det inte en bil man köper utan en traktor, Defender, Niva med flera får trots allt nästan räknas till den kategorin med tanke på att komfort och säkerhet saknas helt.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.