3333
Sök

Byta turbo saab 900 - 98

27 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjeeeeenare gott folk! big_smile

Jo, som rubriken lyder så vill (behöver) jag byta turbo på kärran!

Original turbon är ganska slut typ, så tänkte... När jag ändå ska byta så varför inte byta till något lite bättre och vassare ;-)

MEN! Här kommer problemet, vad faaan kan jag ha för turbo? Jag menar, alla turbos har ju inte samma fästen så hur lösen man det problemet? Och vad måste jag tänka på när jag köper ny?

Har liksom ingen aning om original turbon är vattenkyld eller inte, och ja... vad ska jag tänka på som sagt? xD

Kom gärna med förslag på olika turbos, och jag tänkte försöka hålla inom prisklassen  0 - 5000 :- 

Tacksam för svar big_smile

mvh Niklas
Ciao!
big_smile


5 710 Inlägg
17 februari 2012
#2
korp skrev:
MEN! Här kommer problemet, vad faaan kan jag ha för turbo?

Du har en Garrett TB2569, i folkmun kallas den för "T25". Dock kan det vara bra att vet att en "T25:a" inte alltid passar din bil bara för att heter samma sak på en Nissan. Inte ens inom samma motorfamilj är den samma....SAAB 9000 har t.ex. T25:a men den passar inte rakt på din bil.

korp skrev:
Jag menar, alla turbos har ju inte samma fästen så hur lösen man det problemet?

Man bygger=) Det finns många alternativ till din bil, några enkla.... vissa lite svårare. Om du känner att du inte kan byta turbo själv blir det ju inte direkt billigare om den som skall byta den får bygga om en massa grejjer.
Din 5000kr budget spicker då rätt hårt.

korp skrev:
Har liksom ingen aning om original turbon är vattenkyld eller inte, och ja... vad ska jag tänka på som sagt? xD

Den är vattenkyld ja smile
Det du skall fundera på är ju vad du vill ha ut av ditt turbobyte?
Jag såg att din bil idag var helt original. Att hänga dit en större turbo utan att byta programvara och ett antal andra detaljer är som att kasta pengar i sjön. Det kan dessutom vara skadlig för din motor...

Så har du tänkt att åka original = skit i att byta till en större turbo.
Har du tänkt att sikta mot 270hk> och uppåt så är ett turbobyte aktuellt. Dock spricker din budget igen då det innebär att du skall ha en massa andra prylar för att det skall fungera bra. 3" AVG hela vägen med race-kat, nytt laddluftkyl mm mm.

Generellt kan man säga att man väljer turbo efter den effekten man vill uppnå.
270<: originalet duger
270>: Vanligt val är mitsubishiserien, TD04HL 15T med 6:ans avgashus kanske? Du måste byta vattenrör, inloppsrör mm. Enklare är Garrett T28.
320>: TD04 18 eller 19T kanske med 6 eller 7:ans hus.
350> Någon passande ur Garretts GT serie är populärt....men det finns många andra alternativ oxo. Här kräver det mycket ombyggnation eller många dyra köpeprylar.

korp skrev:
Kom gärna med förslag på olika turbos, och jag tänkte försöka hålla inom prisklassen  0 - 5000 :-

Du kommer inte långt med detta men köper du begagnat och byter själv så går det.
Tänk på att du måste byta mer grejjer samt programvara.

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#3
Ojojoj, här fick jag en väldigt låååång och fin uppsats big_smile
Tackar så mycket!

Ja jag ska väll byta programvara sen, men tänkte lägga högst 5.000 på en turbo sen köpa progvaran, så 5.000 är bara budgeten för turbon :-)

3" är på väg, dock utan kat.

Men, kanske ska hänga dit en original turbo så länge, för min mår ruskigt dåligt alltså.

Tack så hemskt mycket för svaret (svaren)
Kommer använda det här som min handbok xD!



Sök