20 februari 2012
Trådstartare
Hade tidigare problem med min ena Volvo 850 att det läckte kylvatten och hittade ett hål i kylaren så bytte den. Har även problem med att den förbränner olja. Och nu i helgen så har den röda lampan för kylvatten-nivå lyst till då och då. När den lyst har kärlet mycket riktigt varit tomt, men det har varit ett rejält tryck där så när jag släppt ut en massa luft är allt som vanligt igen.
Noterade även att det är väldigt blött, nästintill överallt i motorrummet, speciellt längs med torpedväggen, ovanpå motorblocket och på undersidan av huven. Det blöta smakar som glykol. I morse hörde jag även ett pysande ljud som verkade komma ifrån motorblocket, öppnade då locket till expansionskärlet och släppte på trycket. Pysandet ifrån motorblocket upphörde då genast.
Jag är ingen jätteduktig mekaniker, men min egen slutsats är att kompressionerna på något vis går ut i kylvattnet och ökar trycket rejält där. Och att topplockspackningen är trasig mellan någon kylkanal och kanten på blocket. Kan den slutsatsen stämma?
Det ska även nämnas att jag vid ett tillfälle kört helt slut på oljan då jag inte märkte att oljan försvann förrän oljenivålampan började lysa. Däremot vad gäller kylvattnet så har jag alltid stängt av bilen innan temperaturen på motorn hunnit gå upp nämnvärt när den lampan börjat lysa.
Bilen i fråga har gått 34650 mil ungfär och är en 94 års modell, ingen turbo och 10 ventilers motor.
Om det nu är topplockspackningen, vad är den ungefärliga kostnaden för att få detta åtgärdat på verkstad då jag inte riktigt vill befatta mig med ett sådant arbete själv? (Aldrig skruvat upp en motor, har inte tillgång till garage, har säkerligen inte alla verktyg som behövs.)