5243
Sök

Topplockspackning trasig? Volvo 850

Galning
33 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#1
Hade tidigare problem med min ena Volvo 850 att det läckte kylvatten och hittade ett hål i kylaren så bytte den. Har även problem med att den förbränner olja. Och nu i helgen så har den röda lampan för kylvatten-nivå lyst till då och då. När den lyst har kärlet mycket riktigt varit tomt, men det har varit ett rejält tryck där så när jag släppt ut en massa luft är allt som vanligt igen.

Noterade även att det är väldigt blött, nästintill överallt i motorrummet, speciellt längs med torpedväggen, ovanpå motorblocket och på undersidan av huven. Det blöta smakar som glykol. I morse hörde jag även ett pysande ljud som verkade komma ifrån motorblocket, öppnade då locket till expansionskärlet och släppte på trycket. Pysandet ifrån motorblocket upphörde då genast.

Jag är ingen jätteduktig mekaniker, men min egen slutsats är att kompressionerna på något vis går ut i kylvattnet och ökar trycket rejält där. Och att topplockspackningen är trasig mellan någon kylkanal och kanten på blocket. Kan den slutsatsen stämma?

Det ska även nämnas att jag vid ett tillfälle kört helt slut på oljan då jag inte märkte att oljan försvann förrän oljenivålampan började lysa. Däremot vad gäller kylvattnet så har jag alltid stängt av bilen innan temperaturen på motorn hunnit gå upp nämnvärt när den lampan börjat lysa.

Bilen i fråga har gått 34650 mil ungfär och är en 94 års modell, ingen turbo och 10 ventilers motor.

Om det nu är topplockspackningen, vad är den ungefärliga kostnaden för att få detta åtgärdat på verkstad då jag inte riktigt vill befatta mig med ett sådant arbete själv? (Aldrig skruvat upp en motor, har inte tillgång till garage, har säkerligen inte alla verktyg som behövs.)


104 Inlägg
20 februari 2012
#2
första tanken är, köp ny bil.
vet ej vad det kostar men kan du inte byta slälv utan måsta lämna in på verkstan å byta topp packning så tror jag inte det är värt på din bil, med tanke på milen, årsmodell och motor, kan kosta mer än vad bilen är värd.
åk runt till olika firmor å få pris.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

Galning
33 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#3
Vore surt att behöva skaffa ny bil igen då jag bara haft denna i 3 månader och egentligen inte ens betalt den än. Men det kanske ändå blir billigare. Finns ju även en del andra fel på bilen (så som läckande avgas, glappig styrknut, fransig generatorrem och ingen spolarvätska baktill). Så om man räknar samman allt kanske det vore billigare att köpa ny bil? Såvida man inte får tag på en skrothög till dvs...


26 Inlägg
20 februari 2012
#4
som bytoken skriver är det nog lika bra att byta bil då det kommer kosta mer att göra vid den, och den har några mil på nacken.

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
20 februari 2012
#5
oljenivå lampa? är det en svensksåld eller ej

väldigt få 850 har nivå kontroll

personligen tror jag att det är en slang som läcker vatten och oljan läcker ur i vanlig ordning någonstans

Kör fort så hinner inget hända...

Galning
33 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#6
Bilen är svensksåld, och nån oljerelaterad lampa var det som började lysa när bilen väl eldat upp nästan all oljan, var väl nån halvliter kvar totalt.

Har kollat alla slangar jag hittat men verkar inte som att nån av de läcker.


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
20 februari 2012
#7
johanhedberg skrev:
Bilen är svensksåld, och nån oljerelaterad lampa var det som började lysa när bilen väl eldat upp nästan all oljan, var väl nån halvliter kvar totalt.

Har kollat alla slangar jag hittat men verkar inte som att nån av de läcker.

då är det ingen nivålampa utan oljetryckslampan då kan du likgärna kasta motorn på tippen direkt
850 gillar inte dåligt oljetryck

Kör fort så hinner inget hända...

Galning
33 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#8
Growe skrev:
johanhedberg skrev:
Bilen är svensksåld, och nån oljerelaterad lampa var det som började lysa när bilen väl eldat upp nästan all oljan, var väl nån halvliter kvar totalt.

Har kollat alla slangar jag hittat men verkar inte som att nån av de läcker.

då är det ingen nivålampa utan oljetryckslampan då kan du likgärna kasta motorn på tippen direkt
850 gillar inte dåligt oljetryck

Så pass illa?


De verkstäder jag fick tag på här som överhuvudtaget sade sig kunna fixa bilen ville ha mellan 15-20k ändå, så det lutar åt att skrota den, alternativt köra tills fanskapet inte rullar längre och sen skrota. Har nämligen inte råd med en sådan reparation och har inte heller råd med nån ny bil.



Sök