är du säker att de inte va ström på d-plinten på generatorn som gjorde att de blixtra då?
Men när du provade att stopa dit en separat lampa så kopplade du fel,,en kabeln ska fran lampan til d+ på generatorn,sen andra ska på + på batteriet tex
Edit: nån han före
Senast redigerat av kyngas (20 februari 2012)
Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Det händer alltså ingenting i mätarhuset när du tar loss och jordar den lilla röda d+ sladden som sitter på generatorn ( med tändningen påslagen) ???
Mitt på torpedväggen har du ett grått 10-poligt kontaktstycke, dit går d+ kabeln, samma färg, prova att jorda den därifrån och se om indikeringslamporna tänds då eller resistansmät däremellan och änden vid generatorn.
Annars ligger nog felet i mätarhuset, efterdra skruvarna på baksidan av huset som har kontakt med flexkortet, och inspektera lödningar till de dioder som sitter på flexkortet om det är misstänkta sprickor så löd om dessa.
Jag får prova att jorda den igen då och se vad jag kan komma fram till. Okej. alltså en röd sladden i det 10 poliga stycket. Ja jag har ju haft kretskortet av ifrån hastihets mätaren så den kanske jag ska spänna igen. Tack!
Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar! Rust is not a crime
är du säker att de inte va ström på d-plinten på generatorn som gjorde att de blixtra då?
Men när du provade att stopa dit en separat lampa så kopplade du fel,,en kabeln ska fran lampan til d+ på generatorn,sen andra ska på + på batteriet tex
Edit: nån han före
Jaha jag kopplade ifrån den lilla sladden till - polen på batteriet. Men lampjäveln ska ju lysa ändå när man tänder nycklen . Skiter i om generatorn laddar eller ej vill att lampan ska lysa så kan jag gå där ifrån .
Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar! Rust is not a crime
Okej. Men på den D+ kabeln är där ström det vet jag. Och lampan är hel för den har jag tagit ifrån oljelampan och sen lös också innan jag bytte. Så allt det du skrev har jag provat .
Det ska bara vara spänning på den när tändningen är påslagen, som 240bns skrev.
Men lyste batterilampan när du satte kabelskon mot jord och vred igång tändningen?
Jag har ju frågat det flera gånger, men får inget svar. Nu frågade även 240bns det också.
Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2012)
Okej. Men på den D+ kabeln är där ström det vet jag. Och lampan är hel för den har jag tagit ifrån oljelampan och sen lös också innan jag bytte. Så allt det du skrev har jag provat .
Det ska bara vara spänning på den när tändningen är påslagen, som 240bns skrev.
Men lyste batterilampan när du satte kabelskon mot jord och vred igång tändningen?
Jag har ju frågat det flera gånger, men får inget svar. Nu frågade även 240bns det också.
Nej det har jag inte provat. Har bara provat med en lampa emellan. Som du sa till mig sist
Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar! Rust is not a crime
Det jag skrev i inlägg #29 var att du skulle prova att jorda kabeln direkt mot jord, utan att sätta extra lampa mellan.
Ta loss kabeln som sitter på D+ och sätt kabelskon direkt mot jord (tex motorblock), vrid sedan på tändningen i läge 2 och se om batterilampan lyser. Men det ska som sagt inte finnas någon spänning i den kabeln ifall tändningen är avslagen, då är någonting fel.
Senast redigerat av Drönirettab (20 februari 2012)