Hej!
Jag håller på sätta ihop en motor till min 345a. Den ska gå på landsvägen och jag har tänkt bygga eget grenrör och insug. Jag vill att den ska ge rikligt med effekt i området 3000-6000 varv och jag tänkte bestämma mig för ett visst varvtal som jag bygger motorn efter. I dagsläget tänker jag 4500 varv för vridmomentmax? Jag är inte intresserad av att göra höga effektsiffror utan jag är intresserad av att göra så bra trimning som det går av de komponenter jag väljer. Idag sitter det en B19A med Stromberg-förgasare och jag är ute efter lite mer umph men framförallt bättre bränsleförbrukning. Helst ska det gå trixa sig igenom besiktningen med den också, men det kan bli en smäll man får ta
Det vi har att leka med:Motorn är en helt standard B230K
Donatormotor B19A (kommer behöva byta vissa delar för att få 230n "originalmonterad", pickup etc)
Ventiler, tryckare, fjädrar etc ska vara standard
Kolvar och vevstakar ska vara standard, ev att jag kan tänka mig byta kolvar
Blocket ska vara standard
Spridare från 16v volvo
Standard tändsystem
Det som är planerat:Styrning till insprutet, megasquirt antagligen
Custom grenrör
Custom insugsrör
Alla trimtekniker som innebär jobb men lite pengar, tex portning, balansering, polering etc
Kamaxel
Det jag går lite bet på är kamaxlarna. I dagsläget sitter det en T-kam i. De kammar jag avrundat till hittills är K, H, V, VX, VX3, X
Är det någon som vet var vridmomentmax hamnar med de olika kamaxlarna?
Går det använda en kamaxel med spår på en motor med fördelaren monterat där nere?
Är det någon som vet var jag hittar broms-kurvor med sugmotorer som använder dessa kammar? Isåfall posta gärna!
Vilken kam skulle du rekommendera?