2969
Sök

Volvo Kamaxlar och varvtal - B230 bygge

139 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag håller på sätta ihop en motor till min 345a. Den ska gå på landsvägen och jag har tänkt bygga eget grenrör och insug. Jag vill att den ska ge rikligt med effekt i området 3000-6000 varv och jag tänkte bestämma mig för ett visst varvtal som jag bygger motorn efter. I dagsläget tänker jag 4500 varv för vridmomentmax? Jag är inte intresserad av att göra höga effektsiffror utan jag är intresserad av att göra så bra trimning som det går av de komponenter jag väljer. Idag sitter det en B19A med Stromberg-förgasare och jag är ute efter lite mer umph men framförallt bättre bränsleförbrukning. Helst ska det gå trixa sig igenom besiktningen med den också, men det kan bli en smäll man får ta wink

Det vi har att leka med:
Motorn är en helt standard B230K
Donatormotor B19A (kommer behöva byta vissa delar för att få 230n "originalmonterad", pickup etc)
Ventiler, tryckare, fjädrar etc ska vara standard
Kolvar och vevstakar ska vara standard, ev att jag kan tänka mig byta kolvar
Blocket ska vara standard
Spridare från 16v volvo
Standard tändsystem

Det som är planerat:
Styrning till insprutet, megasquirt antagligen
Custom grenrör
Custom insugsrör
Alla trimtekniker som innebär jobb men lite pengar, tex portning, balansering, polering etc
Kamaxel

Det jag går lite bet på är kamaxlarna. I dagsläget sitter det en T-kam i. De kammar jag avrundat till hittills är K, H, V, VX, VX3, X

Är det någon som vet var vridmomentmax hamnar med de olika kamaxlarna?

Går det använda en kamaxel med spår på en motor med fördelaren monterat där nere?

Är det någon som vet var jag hittar broms-kurvor med sugmotorer som använder dessa kammar? Isåfall posta gärna!

Vilken kam skulle du rekommendera?
Senast redigerat av OlofEriksson (18 februari 2012)


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
18 februari 2012
#2
OlofEriksson skrev:
Hej!

Jag håller på sätta ihop en motor till min 345a. Den ska gå på landsvägen och jag har tänkt bygga eget grenrör och insug. Jag vill att den ska ge rikligt med effekt i området 3000-6000 varv och jag tänkte bestämma mig för ett visst varvtal som jag bygger motorn efter. I dagsläget tänker jag 4500 varv för vridmomentmax? Jag är inte intresserad av att göra höga effektsiffror utan jag är intresserad av att göra så bra trimning som det går av de komponenter jag väljer. Idag sitter det en B19A med Stromberg-förgasare och jag är ute efter lite mer umph men framförallt bättre bränsleförbrukning. Helst ska det gå trixa sig igenom besiktningen med den också, men det kan bli en smäll man får ta wink

Det vi har att leka med:
Motorn är en helt standard B230K
Donatormotor B19A (kommer behöva byta vissa delar för att få 230n "originalmonterad", pickup etc)
Ventiler, tryckare, fjädrar etc ska vara standard
Kolvar och vevstakar ska vara standard, ev att jag kan tänka mig byta kolvar
Blocket ska vara standard
Spridare från 16v volvo
Standard tändsystem

Det som är planerat:
Styrning till insprutet, megasquirt antagligen
Custom grenrör
Custom insugsrör
Alla trimtekniker som innebär jobb men lite pengar, tex portning, balansering, polering etc
Kamaxel

Det jag går lite bet på är kamaxlarna. I dagsläget sitter det en T-kam i. De kammar jag avrundat till hittills är K, H, V, VX, VX3, X

Är det någon som vet var vridmomentmax hamnar med de olika kamaxlarna?

Går det använda en kamaxel med spår på en motor med fördelaren monterat där nere?

Är det någon som vet var jag hittar broms-kurvor med sugmotorer som använder dessa kammar? Isåfall posta gärna!

Vilken kam skulle du rekommendera?

Varför byta kolvar? bättre att lägga dom pengarna på stakar, sen vilken effekt har du tänkt? går inte att få massa kräm i en sug motor utan mycket pengar tyvärr, varför bygga eget plenum?

billigast att få bra mycket mer effekt för en mindre summa är ju turbomotor


356 Inlägg
18 februari 2012
#3
K motorn har väl förbränningsrummen i loppen, så byta till vanliga kolvar o svarva ner lite lagom borde ju göra gött smile

139 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#4
Om jag räknat rätt så borde 5850 varv för max effekt vara rätt för original ventilstorlek på 44mm/35mm?


139 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#5
Jag gör det mest för att det är roligt, hade kunnat gå lika bra att bara stoppa ner en motor och tuta och köra smile

Om jag skulle sätta en effektsiffra så vore kanske 140-160 hk lämpligt!

Som sagt är jag inte ute efter något effektmonster utan en motor som har relativt brett register som jag ska köra med varje dag och som gör så bra ifrån sig som den kan, dvs att allting är uträknat genom hela loppet för bästa flöde, sen om effekten hamnar på 300 hk eller 110 hk bryr jag mig mindre om wink Mer är självklart roligare men det är effektiviteten som jag är intresserad av i första hand


139 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#6
Jag hade nog räknat fel, 5000 varv borde vara rätt varv för 44mm ventiler och högst VE


866 Inlägg
18 februari 2012
#7
Angånde dyno så är här lite godis !! dock så var där bara en rödmotor Men det är en rolig sida ...
  http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=A-B
Senast redigerat av tekniknissen1 (18 februari 2012)

139 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#8
Kanon länk!

Jag får ta och svara på mitt eget inlägg, VX3-kammen verkar vara den som passar den här konfigurationen bäst. Insuget på 44mm ventiler verkar stämma bäst på 40mm och då blir det klockrent att använda CBR spjällhus. Längden på insugningsröret (från ventil till slutet på röret) borde vara 57 cm, men det finns så många olika sätt att räkna ut att man blir huvudvill


139 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#9
Hittade en V-kam i en motor som jag hade liggandes. Löns det söka reda på en VX3-kam då?



Sök