2253
Sök

Olagligt med dumpventil och öppet luftfilter ?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 februari 2012
SylvesterStallone skrev:
KHRacing skrev:
Bullet--- skrev:

Så länge dina blinkers funkar och däcken inte är slitna är det okej tongue

turbon, dumoen, intercoolern, bältena bak, sätena bak, ingen ljuddämpare, ingen katt. listan kan göras långt.

Men...

polisen får inte göra en flygande besiktning på din bil bara för att Du råkar komma körande förbi. edt skall enligt lagtexten:
finnas skälig orsak till flygande besiktning. dock får de såklart stanna dig & kolla körkort/skatt/bes./förs.

jaha! så tex jag kör normalt typ och så blir jag stannad visar alla papper på mig och bilen. då kan dem inte tvinga mig öppna huven? eller ge mig flygande bes? vad ska jag säga typ då för att dem inte ska göra det ? jag menar innan jag viste detta så skulle jag ju öppnat åt dem dirrrect!

Hahahah, säg åt dem att ni får inte öppna huven! Sen kan du bara luta dig tillbaka och vänta på ett asgarv! Ett skäligt orsak på din bil är om inte annat att du kör ett rakt 3" rör med sidepipe och att du inte har något baksäte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

KHRacing
21 februari 2012
discokapten skrev:
Hahahah, säg åt dem att ni får inte öppna huven! Sen kan du bara luta dig tillbaka och vänta på ett asgarv! Ett skäligt orsak på din bil är om inte annat att du kör ett rakt 3" rör med sidepipe och att du inte har något baksäte.

Men det vet de ju inte när "han" närmar sig kontrollplatsen.

Skälig anledning kan tas rätt hårt.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 februari 2012
KHRacing skrev:
discokapten skrev:

Men det vet de ju inte när "han" närmar sig kontrollplatsen.

Skälig anledning kan tas rätt hårt.

Oftas så stannar de en för blåsning/körkort en inspektör går ett varv runt bilen och är det Sven Svensson i en nytvättad v70 så är det inte några problem men om det kommer nån bondtrimmad klapplåg bondhink så blir det besiktning.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 februari 2012
SylvesterStallone skrev:
jaha! så tex jag kör normalt typ och så blir jag stannad visar alla papper på mig och bilen. då kan dem inte tvinga mig öppna huven? eller ge mig flygande bes? vad ska jag säga typ då för att dem inte ska göra det ? jag menar innan jag viste detta så skulle jag ju öppnat åt dem dirrrect!

Dom ser ju direkt att nått är fel, dom får lägga beslut om ombesikting om dom anser att bilen är modifierad/dåligt skick eller obrukbar, att du inte kan öppna huven fungerar inte som ursäkt det ger också ombesiktning.

Och dom får alltid göra inspektioner dom behöver inte vara Bilinspektörer dom sysslar i huvudsak med företagsbilar och tung trafik

Btw jag körde 2år med obes vr6 4wd turbo med 550hp flera långturer på 30mil++ är bilen i fräscht skick och allt ser orginal ut och bilen inte låter som helvete (jag körde dock screamer) så finns ingen anledning att stoppa dig så länge man inte har dom i arslet så dom kollar reg så är det lugnt att köra trimmat är spännande..
Senast redigerat av MeloveGolf (21 februari 2012)

1 433 Inlägg
21 februari 2012
Jo men det där med rakt rör kommer sitta en fin dämpare på det till sommaren ska du se!

KHRacing
21 februari 2012
discokapten skrev:
Oftas så stannar de en för blåsning/körkort en inspektör går ett varv runt bilen och är det Sven Svensson i en nytvättad v70 så är det inte några problem men om det kommer nån bondtrimmad klapplåg bondhink så blir det besiktning.

jotack, detta vet jag att det förekommer ofta, men det är ej enligt reglerna faktiskt.

1 433 Inlägg
21 februari 2012
tack så myket KHracing smile , Nee men jag kör på att få det se snyggt och rent ut sedan i värsta fall fastnar huven big_smile
Senast redigerat av SylvesterStallone (21 februari 2012)

5 198 Inlägg
21 februari 2012
KHRacing skrev:
discokapten skrev:

jotack, detta vet jag att det förekommer ofta, men det är ej enligt reglerna faktiskt.

Nån text man kan visa upp för farbror blå ?   Eller räcker det med att hänvisa till en tråd på garaget eller nån kusins farbrors granne som har en tremänning som har en bror som är polis.

KHRacing
21 februari 2012
gamlingen skrev:
KHRacing skrev:
discokapten skrev:

Nån text man kan visa upp för farbror blå ?   Eller räcker det med att hänvisa till en tråd på garaget eller nån kusins farbrors granne som har en tremänning som har en bror som är polis.

Det finns lagstadgat i text, har varit upp innan på diverse forum, men jag vet ej vart just nu tyvärr.
/ nej du skall nog ej hänvisa till en Garaget.org-tråd har jag en känsla utav.

Känner dock en trafikpolis :-)

48 Inlägg
21 februari 2012
hm blev stoppad en gång när jag hade min golf 4 gti av trafikgrisarna på en crusing för jag hade xenon å dom gnällde på min öppna dump och hota me att ja skulle åka på regg besiktning av bilen. sen gapa han om att ja kunde omöjligt besiktat bilen så som den var, men de hade ja minsan gjort en vecka innan men inte fan gav sig kräket för det. men dom stoppade inte en enda jänkebil som for omkring med xenon lysen neon under m.m bara dom stylade icke jänkarna tongue

5 198 Inlägg
21 februari 2012
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:
KHRacing skrev:

Det finns lagstadgat i text, har varit upp innan på diverse forum, men jag vet ej vart just nu tyvärr.

Alltså har man inget att säga emot om man inte har nåt hårt att stå på..

KHRacing
21 februari 2012
gamlingen skrev:
KHRacing skrev:
gamlingen skrev:

Alltså har man inget att säga emot om man inte har nåt hårt att stå på..

Det finns i text. troligen på rikspolisstyrelsens hemsida. har själv läst det tidigare. alltså ej på en "vanlig/anonym" sida, utan på en statlig sida.

Fullvärdig medlem i NordicR
119 Inlägg
21 februari 2012
Har läst lite grann i forumet nu och vill skriva lite jag oxå smile
Jag blev stoppad för knappt ett halvår sen utanför samhället där jag bor. Anledningen var att jag har rätt mycket toning på samtliga bakrutor. Sen ville han kolla i motorn oxå för att han ville ha chassinummret, och då såg han mitt öppna luftfilter.
Men det ända han påpekade var rutorna men jag frågade om de inte va lagligt att ha toning och då sa han att det får man ha.
Ska påpeka för enkelhetens skull att det var en såndär inspektör som gjorde detta.
Tack för mig smile

Go Hard Or Go Home

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 februari 2012
QuattroMartin skrev:
freddeni skrev:
Grand_voyager skrev:
Freddeni

Polisen vill nog börja konkurera med Sbp tror jag i fortsättningen....

Möjligheten finns idag !

Men då måste ju polisen utbilda dig till bilmekaniker oxå, För om jag förstår rätt så är väl dom på sbp utbildade bilmekare elle?

vad jag fick höra av en på sbp så gick dom en "X"veckor lång kurs och sen hade någon sorts slutprov. Trodde att man behövde göra mer :s

Du kan gå en KY-utbildning till bilinspektör. Om det sedan är ett krav att vara utbildad bilinspektör för att bli anställd idag vet jag inte.
Senast redigerat av Andromeda (21 februari 2012)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
21 februari 2012
SylvesterStallone skrev:
sedan i värsta fall fastnar huven big_smile

Ombesiktning direkt..

1 433 Inlägg
21 februari 2012
MeloveGolf skrev:
SylvesterStallone skrev:
sedan i värsta fall fastnar huven big_smile

Ombesiktning direkt..

OK!

309 Inlägg
21 februari 2012
Allt detta beror väll på vart du bor i landet osv.
OM man som mig skiter i om jag får ombess, äre värt att ha öppen dump då? Bilen i fråga är en 855 t5a i väldigt bra skick, ingen härk alltså. Funderar på att ha öppen dump på den, men är lite rädd för att åka på att typa om den osv.
   Hur ofta händer detta? är det mer troligt att jag endast får ombess? Kan ju tillägga att sbp där jag bor ( Arboga ) är inte hårda, man kan rulla igenom med sänka bilar med öppet filter osv smile

Sök