3252
Sök

2- eller 4 kanals förstärkare?

21 761 Inlägg
15 februari 2007
Nu har vi nog kommit lite vilse tror jag.

Ett 2-kanals steg har två par högtalarutgångar, precis som gonji08 skriver, alltså kan man driva en bas per kanal.
Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2007)

Kettunen
15 februari 2007
-Nejnejnejnejnej. Jag skall försöka förklara detta på ett bra sett nu tonguetongue
En kabel kommer från batteriet Alltså en + kabel! Sen är ju en kabel Jord med. Den sätter man i bilens "kaross" Te.x i samma hål som bältet sitter i.
Det går endast 1 kabel från din stereo i bilen till slutsteget. Och det är en REOMTE kabel som gör att slutsteget sätts igång samntidigt som din stereo. Alltså Remote= Sätt igång stereo och slutsteget är igån . Stäng av stereon och slusteget stänger av sig själv smile Högtalar sladdarna koppla du in i "Kanalerna" Om du ska brygga så ska du använda + på + Och - på -
Lite särbehandling men man förstår bättre då tongue

Kettunen
15 februari 2007
Drönirettab. Sorry tongue Man blir lite röig sj av sig här haha tongue

Nätverkstekniker/ säljare
74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
-Nejnejnejnejnej. Jag skall försöka förklara detta på ett bra sett nu tonguetongue
En kabel kommer från batteriet Alltså en + kabel! Sen är ju en kabel Jord med. Den sätter man i bilens "kaross" Te.x i samma hål som bältet sitter i.
Det går endast 1 kabel från din stereo i bilen till slutsteget. Och det är en REOMTE kabel som gör att slutsteget sätts igång samntidigt som din stereo. Alltså Remote= Sätt igång stereo och slutsteget är igån . Stäng av stereon och slusteget stänger av sig själv smile Högtalar sladdarna koppla du in i "Kanalerna" Om du ska brygga så ska du använda + på + Och - på -
Lite särbehandling men man förstår bättre då tongue

Jo men signal kablen från stereon, den som sänder det oföstärkta ljudet till stärkaren består väl av höger och vänster eller? Ändras antalet signalingångar på förstärkaren om det är två eller fyrkanaligt?

oktan i blodet

Kettunen
15 februari 2007
Ahh. Glömde låg / hög nivå kablar med. . Det är endast 2 kablar oftast. 1 right ( RÖD) Och 1 left (Oftast vit eller svart)
Om du köper ett 4 kanaligt steg så finns ju mer ingångar. (RCA kallas dom tror jag )
Men det står på alla ingångarna vilken som leder till vilken kanal

Kettunen
15 februari 2007
Ja det förändras

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Ahh. Glömde låg / hög nivå kablar med. . Det är endast 2 kablar oftast. 1 right ( RÖD) Och 1 left (Oftast vit eller svart)
Om du köper ett 4 kanaligt steg så finns ju mer ingångar. (RCA kallas dom tror jag )
Men det står på alla ingångarna vilken som leder till vilken kanal

Vad gör då RCA för något?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
15 februari 2007
gonji08 skrev:
Jo men signal kablen från stereon, den som sänder det oföstärkta ljudet till stärkaren består väl av höger och vänster eller?

Ja, det stämmer. Det är den sladden som kallas RCA.

gonji08 skrev:
Ändras antalet signalingångar på förstärkaren om det är två eller fyrkanaligt?

Ja, om det är ett 4-kanals steg så har du två par ingångar, alltså fyra sladdar som kopplas in. En lågnivåsladd för varje kanal kan man säga.
Senast redigerat av Drönirettab (15 februari 2007)

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
gonji08 skrev:
Jo men signal kablen från stereon, den som sänder det oföstärkta ljudet till stärkaren består väl av höger och vänster eller?

Ja, det stämmer.

gonji08 skrev:
Ändras antalet signalingångar på förstärkaren om det är två eller fyrkanaligt?

Ja, om det är ett 4-kanals steg så har du två par ingångar, alltså fyra sladdar som kopplas in. En lågnivåsladd för varje kanal kan man säga.

Men varför har man det? Man har väl ändå bara 2 utgångar från huvudenheten? eller?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
15 februari 2007
Det beror på, finns stereoapparater som har upp till 6 st RCA utgångar.

Men 4 st utgångar är nog mest vanligt. 2 utgångar brukar nog ofta finnas på de lite billigare stereoapparaterna.

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det beror på, finns stereoapparater som har upp till 6 st RCA utgångar.

Men 4 st utgångar är nog mest vanligt. 2 utgångar brukar nog ofta finnas på de lite billigare stereoapparaterna.

SÅ om jag ska ha 4 kanaligt så måste jag ha en stereo med 4 st rca utgångar? Varför har man 4st och inte bara 2. Det är väl ändå bara två signaler som skickas, en höger och en vänster ?!?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
15 februari 2007
Man måste inte ha 4 st RCA utgångar, det går även att sätta en förgrening så att två sladdar blir fyra sladdar.

Du har rätt i att det är en höger och vänster signal som skickas på RCA kablarna, men ibland finns även en speciell subwooferutgång också. Fast om du kikar på en fyrkanalig stereo så har den ju fyra separata högtalarkablar, två fram och två bak.

Det blir på samma sätt med RCA kablarna, två kablar kallas för fram och de andra två kablarna kallas för bak. Då kan då justera volymen med hjälp av faderkontrollen, den som reglerar balansen mellan fram och bak.

Men fortfarande är det bara höger och vänster signal som skickas.

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Man måste inte ha 4 st RCA utgångar, det går även att sätta en förgrening så att två sladdar blir fyra sladdar.

Du har rätt i att det är en höger och vänster signal som skickas på RCA kablarna, men ibland finns även en speciell subwooferutgång också. Fast om du kikar på en fyrkanalig stereo så har den ju fyra separata högtalarkablar, två fram och två bak.

Det blir på samma sätt med RCA kablarna, två kablar kallas för fram och de andra två kablarna kallas för bak. Då kan då justera volymen med hjälp av faderkontrollen, den som reglerar balansen mellan fram och bak.

Men fortfarande är det bara höger och vänster signal som skickas.

Ok, men om jag ska ha ett fyrkanaligt slutsteg som bara ska driva en baslåda med två basar, ska man då ha ett fyrkanaligt eller ett två kanaligt?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
15 februari 2007
Du kan ha båda stegen, det viktiga är att basarnas impedans inte blir för låg för det steg som ska driva dem. Jag antar att den låda som du har är sub210 och de basarna är på 4 Ohm per styck.

Om du väljer ett tvåkanals steg för högst 2000:- hos BRL så tycker jag att GAS silver 2002 eller JBL GTO-752 är lämpliga.

Väljer du ett fyrkanals steg för samma pris så är det JBL GTO-4060 som jag skulle ha tagit.

74 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Ok. En fråga till. Finns det några fördelar med ett 2 kanaligt jämfört med ett brygg kopplat 4 kanaligt?

MVH

oktan i blodet

21 761 Inlägg
15 februari 2007
Ett tvåkanals steg brukar oftast klara 2 Ohm på varje kanal, när man bryggkopplar ett fyrkanals steg så klarar det oftast bara 4 Ohm på varje bryggning. Så är det oftast alltså, men det finns enstaka undantag.

De steg som jag räknade upp i mitt förra inlägg tål bara 4 Ohm i bryggkopplat läge.

Sök