zovix skrev:
PoulZen skrev:
Har du verkligen all fakta till varför dom gör sänkningar på vägar?
Du har inte tänkt på att dom med största säkerhet räknar med att folk kör fortare än skyltad hastighet?
En hastighetssänkning med 20km/h kanske sänker genomsnitts hastigheten med 15km/h.
Så det är ju faktiskt på grund av folk som du som dom måste göra så här.
Folk som anser att dom kan köra fortare än skyltad hastighet, då sänker dom hastigheten för att få ner genomsnitts hastigheten.
Du skrev själv:
"Kör enligt den i verkligheten gällande hastighetsgränsen d.v.s när man blir av med kortet...."
Så om dom sänker med 20km/h så kör ju även du 20km/h långsammare.
även om du kör 30km/h för fort även då.
Och det är inte alltid polisen står och hastighetsövervakar en tom motorväg, ibland övervakar dom den efter efterlysta fordon och liknande, och under tiden passar dom på att mäta hastigheten.
Jag tycker du ska fundera lite längre än vad du kan tänka bara. Istället för att tro att myndigheterna bara gör saker för att irritera dig.
Och många som kör om en polisbil gör det för att dom har svårt med auktoriteter (menar inte nödvändigtvis dig), och har dom svårt med auktoriteter så följer dom inte alltid alla regler och så som finns. Och då är det självklart att polisen stannar personen eftersom chansen är hög att allt inte är som det ska.
Du har helt rätt, förmodligen har jag inte alla fakta eftersom trafikverket lever i en en drömvärld som inte motsvaras utav verkligheten.
Ang. Medelhastighet, tänk om man kan höja hastigheten på en vägsträcka med ca 20km/h och hårdbevaka den i månader med polis. Tror du inte medelhastigheten blir ung. densamma och antalet fortkörare minskar då?
Med din attityd och bara blint acceptera alla myndighetsbeslut kommer vi att få en Orrwell 1984 värld vilket iaf enligt mitt sätt att se det inte är acceptabelt.
Likså självklart är att fortkörning är ett brott vilket jag kommer att få sona för den dag jag blir tagen, men det jag störs av är nar myndigheter eller myndighetsanhängare som du själv förespråkar att bara för att man är en auktoritet i samhället har man rätt att skapa oskrivna lagar som måste följas utav samtliga. Om fler vågade köra om snutbilarna när det ligger och tuggar 20-30km/h under gällande hastighetsgräns skulle det bli mindre trakaseri av dem som faktiskt gör det.
Om vi ändå ska diskutera fortkörning och idiotin i statens försök att övervaka oss så kan vi ta upp fenomenet fartkameror. Hade man från början velat skapa en acceptans för automatisk fartövervakning hade de första 1000 fartkamerorna suttit utanför skolor och daghem inställda på 30km/h d.v.s. där de faktisk verkligen gör nytta. Fartkamerorna idag sitter ofta helt fullständigt galet, på en fin raksträcka med god sikt, jo tjena.
Skulle du acceptera en gps i bilen som automatiskt rapporterar dig till polismyndigheten vid hastighetsöverträdelse? Eller som automatiskt raporterar dig till skattemyndigheten om du är pendlare och gör en "otillåten" avstickare eller råkar parkera i 5 minuter på vägen hem från jobbet?
Ett sådant övervakningssystem kan man lätt kopplaihop med motorelektroniken och automatiskt rapportera dig för varje ändring i motorns styrsystem, automatiskt skriva ut böter för att checkengine lampan lyster i mer än 5 dagar etc. etc... Dessutom skulle man kunna logga med gps:en om du använder blinkers när du ska, ditt körbetenende kan mätas genom hur du använder gas & bromspedal, vidare kan systemet användas för att lösa många andra brott i samhället....
Vill du verkligen ha en sådan värld? Det vill inte jag.
Mvh Magnus