3326
Sök

Felkoder som jag inte lyckas nolla på min 740 -88... hjälp snälla

16 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Hejsan, jag har felkoder på min volvo 740 -88 GL hela tiden som jag inte lyckas att nolla ... De började för ca en vecka sedan ... Den sotar och drar ca 2 liter milen ... har tidigare kört den på 0.7 milen. när jag varvar upp den så gör den långsamt ner till normal tomgång och stannar gärna på 1500 varv och sedan när den väl går ner så går den ner till ca 300-400 och nästan dör innan den hoppar upp till 700-900 som den skall ligga på . Stiften är igen sotade har tagit ut dem borstat rent dem men dagen efter ser dem likadana ut igen . Till att tillägga har jag bytt till en V-kam i bilen vilket jag inte tycker borde påverka bilen såhär .

Felkoder jag haft på utan nummer 2 är

3-1-1 hastighetsmätare saknas... fungerar utmärkt..? misstänker glapp av något slag bakom mäterhuset pga att ja hade ute den när jag kopplade in dimljusen för lite över en vecka sedan .

1-1-3 insprutventil fel (spridare) dem e bytta...  Läste dock om att styrenheten kan vara fel på eller kortsluten lamda. styrenheten är bytt och lamdan är också bytt... dock plockad från skroten .

2-2-1 Lamdasondsignal har jag även haft, dock borta nu .

2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång , dock borta nu också.

2-3-2 Lamdareglering fel.

Nu har ja fått bort 1-1-3 .

Bytte lamda igår igen och nu har ja kvar 3-1-1 , 2-3-2 som jag kollade nu i morse.

Vore tacksam för alla svar och tips på vad felet kan vara eller ligga ... för mina kunskaper börjar ta slut nu är inte så duktig på bilar. Någon som varit med om samma problem som mej så skriv väldigt gärna va du gjorde för att återgära detta ...

Mvh Emil

10 Inlägg
30 september 2011
kammen står fel wink

16 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
855tfem skrev:
kammen står fel wink

Haha aah du !!! Inte så jävla lite heller ! tongue Ja skyller på tommy wink xD

70 Inlägg
25 februari 2012
hej, jag får fram oxå koden 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång på min volvo 740 GLT/pkt -90 som har gått 17tusen mil bara.... hur ska jag fixa det?
bilen drar inte mycket soppa eller nåt sånt, utan den går väldigt fint och väldigt pigg o bra. men ibland kan den va lite lite svårstartad, att man behöver snurra lite på startmotorn och sen startar den direkt.

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

16 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
hmm, svårt å säga, men kolla om lamndasonden är dålig, kolla kamaxeln så att den står rätt samt hur remmen ser ut. Du skulle kunna kolla LMM också men hade den varit dålig hade du fått felkoder på den . Börja kolla det.

Sök