3494
Sök

Volvo 940 B230FB rycker,smäller, vill inte varva och dör ibland

Avstängd
195 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Körde tilll skolan idag och efter cirka 1 mil börjar motorn bli orkeslös och vill inte varva, och när jag sedan ska in på parkeringen får den spel, de känns som den går på 1-2 cylindrar och ibland dör den helt. Lambdasond lampan lyser också.

Det ösregnade kan tilläggas. Jag hade loss tändspolen och målade den, är den känslig? Var försiktig med den och satte tillbaks den likadant som den satt.

Tändhattarna är lösa också, hur ska de sitta? bara ploppa fast?

Nattarbetare
137 Inlägg
25 november 2011
Kollat felkoder? brukar finnas om Motorelektroniklampan "Lambda lampan" lyser sitter en liten svart box i motorutrymmet med stickkontakter.

69 Inlägg
25 november 2011
kollat så den inte har hoppat på kamremmen?? hade samma fel på min gamla 940in.

Avstängd
195 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
Jag körde hem nu, och nu funkade den!?!???

Det har slutat regna också, känns som nåt elektriskt fel.

Hmmm hur kollar man felkoder? är ingen mekaniker direkt? Ska kolla kammremmen, tack för tipsen

Nattarbetare
137 Inlägg
26 november 2011
Sök på "Felkoder LH 2.4" eller "Felkoder volvo 940" , har sett att folk som har lagt ut bra bilder på hur man gör smile

69 Inlägg
27 november 2011
kan va fukt i fördelarlocket,

90 Inlägg
28 november 2011
precis som volvo245power säger byt fördelarlocket. tändkablarna ska typ bara på men ända... "klicka" fast på stiftet.

Avstängd
195 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Bumpar tråden igen...

Felet försvann, så jag gjorde inget å det.

Nu igår fick den tokspel igen, och idag funkar den!=!=!????? Fick en del avgassmällar också

Om de är fukt i fördelaren, ska jag bara låta den torka och sen byta locket?

Kan det vara luftmassemätaren?

Edit: Kan tillägga att det smäller rejält ibland, och ibland går den bara på 1-2 cylindrar
Senast redigerat av FlyIntoTheDistance (22 januari 2012)

Avstängd
195 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Nu har jag bytt både luftmassemätare och fördelarlock, den går fortfarande inte som den ska. Oftast är det när man startar och kör iväg som den går dåligt.

Avgasröret läcker lite, kan de ha nåt me saken att göra?

Kan man flytta lambdasonden till grenröret, det sitter ett igenpluggat uttag där...

Sök