2264
Sök

Hjälp med val av bil, bränslesnål kombi max 150k

3 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Hej!

Jag är helt ny här och skulle behöva hjälp av några som kan bilar. Vi är på jakt efter en kombi, bränslesnål (vi ska bila ner till spanien i sommar bland annat och åker långt till familj här hemma). Den ska vara säker, har barn. Stort bagage och helst inte äldre än fem år. Är detta möjligt?
Tusen tack för hjälp!

Tunnelmaster
348 Inlägg
27 februari 2012
Kolla på en BMW 5-serie med Diesel.
Hade en 535d ett tag och det är en bil som jag saknar, gick billigt också.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

3 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
tack! men det känns som om de hamnar lite över budget. hur är det med försäkring/reservdelar osv för bmw, är inte det relativt dyrt. får gärna vara en billig bil att äga också smile

3 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 februari 2012
novis skrev:
tack! men det känns som om de hamnar lite över budget. hur är det med försäkring/reservdelar osv för bmw, är inte det relativt dyrt. får gärna vara en billig bil att äga också smile

Mina erfarenheter lutar snarare åt att BMW hör till de billigare bilarna i respektive klass att äga, som ett exempel hade motormagasinet Teknikens Värld en stor undersökning kring underhållskostnader 2005 där BMW tog revansch mot alla myter om att dem är dyra i drift.

I varje klass där BMW hade en modell (Småbilsklassen-lyxbilar som TV delat upp det) hade dem också lägst kostnad och billigaste modellerna att underhålla i hela undersökningen blev två stycken på delad förstaplats: Ford Ka 1.3 och BMW 3-serie E46 M54 (170-231hk rak sexa på 2.2-3.0L). 

BMW verkar också hålla väl, (Oftast, inget är felfritt!) bra resultat hos oberoende testinstitut och statistiskt har BMW några av Sverige´s nöjdaste bilägare. Subaru och BMW har slagits om den titeln de senaste åren, Toyota bjuder ibland in till fight men har hållit tredjeplatsen den senaste tiden.

Och ovanstående tänkte jag kan vara nyttigt att ha när jag nämner att reservdelarna inte är de billigaste på marknaden utan håller ungefär samma priser som snittbilen eller eventuellt något billigare, det finns alltså bilar som har både billigare och dyrare delar. Men nu kommer nyttan av ovanstående, BMW´s delar verkar uppenbarligen vara av bra kvalité och hålla längre än hos många andra märken. Sedan finns andra alternativ, Schmeidmann är ett företag som tillhandahåller BMW-delar av fullt godkänd kvalité till låga priser.

En annan faktor som påverkar plånboken är förbrukningen, BMW bör stå starka även på den punkten eftersom dem de senaste åren har gjort sig kända och fått många priser för att göra trevliga motorer som är dem snålaste i förhållande till sin effekt. 535d är egentligen ett bra exempel på det, en stor, tung och onödigt kraftig bil som kräver lika mycket bränsle per mil som en VW Polo...

Försäkringen riskerar dock att bli dyrare än för många andra bilar, det är så svårt att uttala sig om eftersom det är väldigt individuellt. För mig kostar min bil mig inte mer att försäkra än vad en konkurrent gjort, det kanske är annorlunda för dig men det kan du enkelt kontrollera på ditt försäkringsbolags hemsida! (Det brukar finnas en tjänst som heter Prisfråga eller liknande)

Jag kan dock rekommendera BMW även om du vill ha en billig bil, de jag har haft har alltid gått billigt och problemfritt samt mina föräldrar har kört över 100.000mil i BMW utslaget på kanske en 25 år cirka: Detta utan att byta annat än slitdelar och antalet driftstopp kan räknas på en hand: Alla orsakade av antingen slitdelar som givit upp (T.ex bränslepumpen) eller en klantig verkstad (Knäckt kylare bland annat...).

Och angående Renault: Megane är trevlig men franska bilar är överrepresenterade i statistik som de bilmodeller som drabbas av flest fel och ägarna verkar inte helt nöjda heller. Jag upplevde den modellen som trevlig vid provkörning, snål är den men inte särskilt bekväm att åka långt i tyvärr.

Dessutom hade jag nog bestämt mig för att inte köpa en Renault redan innan jag kört den, rättare sagt när säljaren lutar sig in genom det öppna fönstret på passagerarsidan, hela den stängda dörrens dörrsida sviktar och jag ser klart och tydligt ner genom "springan" (Vid tillfället passade gapet bättre) där rutan är nervevad.

Det exemplet är tyvärr rätt talande för både faktiskt och upplevd kvalité på Renault tyvärr. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Norrlänning
1 453 Inlägg
27 februari 2012
KIA Ceed SW 1,6 CRDi.... 7 Års Nybilsgaranti, minimalt med fel! Billig att äga och köra.. Sveriges mest sålda bil till privatpersoner säger sitt smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
27 februari 2012
Saab 9-3 Sportcombi biopower. Går på bensin och etanol, kostar ca 1000kr/skatt per år , inte överdrivet dyra delar o går lätt att fåtag på under 150tusen för nyare än -08or. Perfekt smile. Vill inte höra att det är ett riskabelt köp heller för de stämmer inte. (med tanke på Saabs konkurs osv)

MVH

No dice !

Sök