3437
Sök

Volvo 740 felkoder, går normalt! = LÖST!

42 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Hejsan! smile

Min bil har blivit generös och givit mig två felkoder:

1-4-4 = Lastsignal

2-3-2 = Lambdareglering, mager eller fet, tomgång (läst att den kallas tjuvluftskoden här...)

Bilen går som vanligt, lättstartad, bluddrar inte, drar inte onormalt mycket soppa, (0.84 på långkörning i vintras med dubbdäck och runt 1,1 till och från skolan vintertid).

I morse då så lös "lamdalampan" (skäll inte på mig, jag vet att det är för motorstyrningen roll) när jag startade.

Den gick normalt. fick ovannämnda felkoder. när jag tog bort kabeln till LMM fick motorn allmän damp så den funkar nog. lampan slocknade men koderna kvarstår.

det enda som skulle kunna vara onormalt är att tomgången gärna "hänger kvar ibland" på runt 1100-1200rpm. om man stänger av stänger av tändningen och snabbt sätter på den innan motorn stannat så kommer den ner till "normalt tomgångsvarv".

Hjälp sökes!!
Senast redigerat av dacke78 (16 april 2011)

70 Inlägg
25 februari 2012
hej, jag får fram oxå koden 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång på min volvo 740 GLT/pkt -90 som har gått 17tusen mil bara.... hur ska jag fixa det?
bilen drar inte mycket soppa eller nåt sånt, utan den går väldigt fint och väldigt pigg o bra. men ibland kan den va lite lite svårstartad, att man behöver snurra lite på startmotorn och sen startar den direkt.

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

42 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Vet inte om det har betydelse, men har du kollat att mikrobrytaren vid spjället är rätt inställd, den ska klicka så fort som möjligt (när du öppnar spjället).

Det var iaf det som var felet med min tomgång
smile

70 Inlägg
27 februari 2012
det är dock inget fel på min tomgång.
utan jag känner absoult inget fel, bara att jag får fram koden så att säga...
smile

42 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
ok... konstigt.

Rädd att jag inte har så mycket att komma med då. Tyvärr sad

70 Inlägg
27 februari 2012
mm jag tycker det jag oxå... hmm
jaja men tack ändå!smile
får se om nån annan kan nåt? tongue

95 Inlägg
27 februari 2012
Tror nog 2-3-2 koden är standard nästan wink Nästan varenda bil man kollar har den.. Har aldrig märkt nåt jag heller. Brukar bara nollställa

70 Inlägg
28 februari 2012
jasså, hmm det är kanske sant men man får hopppas på det iaf wink

Sök