3307
Sök

Fästa videokamera på bil...

Eldknast
915 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Tjoho,

Tänkte bara höra med er andra som fäst videokamera på bil.

Har en GoPro och en vanlig videokamera jag tänkte montera när jag ska köra i arjeplog. Ni som kört med dom i vinterklimat, hur monterar ni dom. Sätter ni på dom innan ni kör ut eller hur gör ni rent ytan ni ska sätta sugkoppen på när det är minusgrader?

Tiden är rolig när det går fort... :)

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
27 februari 2012
firefreak skrev:
Tjoho,

Tänkte bara höra med er andra som fäst videokamera på bil.

Har en GoPro och en vanlig videokamera jag tänkte montera när jag ska köra i arjeplog. Ni som kört med dom i vinterklimat, hur monterar ni dom. Sätter ni på dom innan ni kör ut eller hur gör ni rent ytan ni ska sätta sugkoppen på när det är minusgrader?

Rengöra så det är fint och rent. Torka av så det blir torrt. Montera, klart!

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Eldknast
915 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Det lät ju bra haha... har en fat gecko med dubbla sugkoppar om det skulle behövas också men för iskörning känns det som att originalsugkoppen räcker...

188 Inlägg
27 februari 2012
Jag upplevde att mina satt sämre när det blev väldigt kallt. Men känn på sugpropparna lite extra för att försäkra dig att de sitter bra. Tappade en GoPro med Fat Gecko på iskörning i vintras.

Mvh bruze

Eldknast
915 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
bruze skrev:
Jag upplevde att mina satt sämre när det blev väldigt kallt. Men känn på sugpropparna lite extra för att försäkra dig att de sitter bra. Tappade en GoPro med Fat Gecko på iskörning i vintras.

Mvh bruze

Monterade du den när bilen stod utomhus och i kyla?

Har du några tips för att undvika att den trillar av?

Team RmR
393 Inlägg
27 februari 2012
känns säkrast att typ montera dit den med sugpropp som vanligt men endå typ sätta någon säkerhetslina på den ifall den rammlar av är det ju inte jätte lätt att hitta den igen i snön osv big_smile

Eldknast
915 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Kapten_Brynt skrev:
När jag kört på ringen har det funkat utmärkt med klisterfästena som följde med.
nya klisterfästen är riktigt bra, men sugkoppsfästena är bäst om du vill att de ska sitta orubbligt

Hur får du enklast bort klisterfästena efteråt sen då?

Eldknast
915 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
Kapten_Brynt skrev:
om jag ska vara ärlig så brukar jag sätta ett lager vanlig tejp under, så man inte skadar lacken.
sen är det bara att bända bort (försiktigt)

Med vanlig tejp menar du, packtejp, silvertejp?

14 Inlägg
27 februari 2012
Var ut i förrgår och filmade med GoPro i 5 minus. Det ända vi gjorde var att torka torrt där vi fäste den, satt som bara den, fick knappt av den. Satt bra både på rutan och på plåten smile

Eldknast
915 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Det låter bra. Tack för responsen. Ska bara hitta ett smidigt sätt att montera den andra kameran invändigt nu också bara.

188 Inlägg
28 februari 2012
firefreak skrev:
Monterade du den när bilen stod utomhus och i kyla?

Har du några tips för att undvika att den trillar av?

Monterade dem i utomhus och i kyla över -10 grader.
Kamerorna fick jobba hårt den dagen och satt som vanligt mycket bra förutom två släpp. Kamerorna överlever, fick en kamera överkörd en gång. smile

Jag har med en putsduk jag brukar göra rent ytan med innan jag fäster sugproppen. Sätt på släta och hårda ytor och känn på sugpropparna då och då.

Mvh bruze

Eldknast
915 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Har ni haft problem med imma eller liknande på dom?

och vilka ställen på bilen har gett bäst filmresultat?

Huven riktad framåt, huven riktad bakåt, på framskärmen bakom hjulet osv?

fotointresserad
2 307 Inlägg
28 februari 2012
firefreak skrev:

Imma har jag aldrig haft problem med men däremot kan det komma snö- och vätskestänk som sätter sig på linsen beroende på var man monterar kameran.

När det gäller var man placerar den får man testa sig fram lite till vad man själv tycker ger den bästa vinkeln. Har man möjlighet att köra med flera GoPro-kameror så underlättar det då man kan sätta de på olika ställen.

Och hållbara är de små rackarna med. Sist vi var ute släppte den ena av kamerorna och ramlade av, men utan några skråmor. Tur bara att den inte blev överkörd, men det ska de ju tydligen hålla för ser jag här ovan tongue
Och som sagt, se till att gör ren ytorna noga då det fäster bättre och risken att de ramlar av är mindre.

I slutet av våran senaste film kan du se den ena GoPron ramla av: (där du även kan se lite olika vinklar från GoPro-kamerorna som vi använde)
http://www.garaget.org/video/117054

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
28 februari 2012
Själv tycker jag bakom framhjulet är en schysst vinkel då man får med fälgen smile

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

Eldknast
915 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Norde skrev:
firefreak skrev:

Imma har jag aldrig haft problem med men däremot kan det komma snö- och vätskestänk som sätter sig på linsen beroende på var man monterar kameran.

När det gäller var man placerar den får man testa sig fram lite till vad man själv tycker ger den bästa vinkeln. Har man möjlighet att köra med flera GoPro-kameror så underlättar det då man kan sätta de på olika ställen.

Och hållbara är de små rackarna med. Sist vi var ute släppte den ena av kamerorna och ramlade av, men utan några skråmor. Tur bara att den inte blev överkörd, men det ska de ju tydligen hålla för ser jag här ovan tongue
Och som sagt, se till att gör ren ytorna noga då det fäster bättre och risken att de ramlar av är mindre.

I slutet av våran senaste film kan du se den ena GoPron ramla av: (där du även kan se lite olika vinklar från GoPro-kamerorna som vi använde)
http://www.garaget.org/video/117054

Ja jag kollade lite på den filmen. Tyvärr har jag bara en GoPro kamera men jag har en vanlig Canon Legria S30 kamera med vidvinkellins som jag tänkte ha inne i bilen. Sen har jag köpt svart gummiskydd till gopron så den bör tåla att trilla av tycker jag.

Fungerar det verkligen att ha kameran bakom framhjulen när man kör i snö?

Sök