3846
Sök

Byta mittendämpare V40-98, 2.0

9 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Jahopp!

Börjar kännas som det är mer strul med bilen än vad det är värt! Den har låtit lite mer än vanligt på sistone men jag vet att det har varit läckage vid skarven före den bakre ljuddämparen... har köpt sådant där klet men inte hunnit lägga på det innan!

I morse började den låta rejält mycket mer och efter jobbet tittade jag förbi biltema, kollade in under bilen på parkeringen och inser att hela undersidan på den mittre ljuddämparen är sönderrostad!
Köpte avgasbandage för att hoppas kunna laga det tillfälligt men det hjälpte fasen inget, låter fruktansvärt just nu!

Så, har inte pengarna att köpa en halvsats för just nu men såg att dom sålde universaldämpare på biltema (oval), frågan är bara om man får dit dom eftersom röret böjer sig strax före och efter dämparen!
http://www.swedishautoparts.com/shop/catimages/top/V40-S40-4Cyl-T-00-04-Exhaust.jpg
Del 7 är det som är paj

Vad tror ni, får man dit en sådan här:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … 20-798553/
eller kan man skippa den och köra med några andra delar, typ en flexislang? hur mycket mer skulle det låta t.ex. då min sambo "inte vill ha någon jävla raggarbil igen..."

Enligt lagabasen finns det för övrigt bara 1 halvsats i hela sverige och det ser lite hemmasnickrat ut!

Just ja, vad sitter det som original på dom... 2,5"?

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
29 februari 2012
Är väl bara att mäta vad det är o pussla ihop nåt. Finns ju stegmuffar och grejer för att få ihop nåt om du inte har tillgång till svets.

"Den kan vara bra att ha"

9 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Sotar_n81 skrev:
Är väl bara att mäta vad det är o pussla ihop nåt. Finns ju stegmuffar och grejer för att få ihop nåt om du inte har tillgång till svets.

nej, svets saknas tyvärr... önskar allt som oftast att man hade haft en! Anledningen att jag undrar är ju för att volvo har satt en jäkla böj just före och efter dämparen så jag funderade om det fick plats en universalmodell!

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
29 februari 2012
Försök såga av så det blir så mkt rakt som möjligt men mät först. Eller såga av och sätt flexibel slang så länge.
'

"Den kan vara bra att ha"

Sök