4057
Sök

Fråga om rost på bromsskiva

Bike
3 februari 2012
Trådstartare
#1
frågan lyder har en bil som går som sommarbil som knappt rullar mer en 30-40mil per år
så på senaste besiktningen påpeka dom lite ytrost på ena bakbromsen (skiva)
det är ca 1cm i ytterkant

Men bilen har inte rulla så mycket sedan dom byttes
så dom är långt från utslitna finns gott om bromsbelägg kvar

Så för att slippa byta allt finns det något trix
kan det vara så enkelt att man måste bara lossa på bromsoket  och motionera det genom att bromsa lite
eller har ni någon ide ?

579 Inlägg
3 februari 2012
#2
Lämna så nån kan svarva båda skivorna och byt belägg båda sidor smile


Bike
3 februari 2012
Trådstartare
#3
Men varför ska beläggen behöva bytas då ?
när dom max har rulla 50mil

579 Inlägg
3 februari 2012
#4
Bike skrev:
Men varför ska beläggen behöva bytas då ?
när dom max har rulla 50mil

Och hur ska jag veta det när det inte står nånting om när dom sensast var bytta?


Bike
3 februari 2012
Trådstartare
#5
skrev att det var massa kvar på bromsbeläggen så tänkte det förklara läget lite

3 059 Inlägg
3 februari 2012
#6
E de bara i ytterkant? Antar att det är en del av skivan där beläggen inte "når" till..?
Första gången jag hört att nån fått påpekning om detta.. hehe..

E de bara ytrost hade jag bara slipat ner det lite med en dremmel eller liknande på den del bara som är rostigt.


Dunken
3 februari 2012
Trådstartare
#7
Gör en panikare någon gång ibland så slipper man oftast det problemet, för anledningen till att det blir så där är för att folk bromsar för dåligt.

Sluta fisbromsa, så är problemet ur världen.

Bike
3 februari 2012
Trådstartare
#8
ok tar bromsarna längre ut om man bromsar väldigt hårt ?
det är ju bak med så får väl stå på bromsen rent ut sagt.

och ja det är i ytterkant
har inte kolla insidan av skivan ännu då det är super trångt i garaget

Dunken
3 februari 2012
Trådstartare
#9
Bike skrev:
ok tar bromsarna längre ut om man bromsar väldigt hårt ?

Det har att göra med hur belägget rör sej i oket, och ja det blir bättre anligg vid högre tryck ifrån kolven i oket.

1 938 Inlägg
26 februari 2012
#10
Är det rost där beläggytan sveper?
I så fall får du nog bromsa hårdare några gånger så du får högre friktion å får bort rosten som någon skrev.
Kan ju också vara så att dina belägg inte kan röra sig fritt mot anliggningsytan i oket så de kärvar eller nått.

Bike
26 februari 2012
Trådstartare
#11
kan visa med bild

Detta är inte från min bil men ni förstår poängen

http://lh3.ggpht.com/_NER1r4IASeU/TT_f7 … 5B3%5D.jpg

jag har inte riktigt så mycket rost i överkant som denna bild men annars samma
och man blir ju rätt arg då bilprovningen ger en, en 2'a för detta

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
26 februari 2012
#12
gör så att du tar isär bakbromsarna och pressar in kolven och ur den några gånger

tänk på att sätta något i mellan så inte kolvarna hoppar ur helt!!!!!

när du gjort så några gånger så slipar du ur oken lite så beläggen går lätt montera tillbaka allt med ny monteringsats

sen kör du med bilen hårt som FAN alltså bromsa av bara fan från höga hastigheter så ska du se att rosten är ett minne blott

Kör fort så hinner inget hända...

Bike
26 februari 2012
Trådstartare
#13
ok tack ska testa detta

Vet någon varför bilprovningen ger en 2'a för lite ytrost jag har ju utmärkta bromsvärden

1 938 Inlägg
26 februari 2012
#14
Bike skrev:
ok tack ska testa detta

Vet någon varför bilprovningen ger en 2'a för lite ytrost jag har ju utmärkta bromsvärden

Snabbt och enkelt, dom är dumma i huvudet.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
29 februari 2012
#15
Glesmark skrev:
Bike skrev:
ok tack ska testa detta

Vet någon varför bilprovningen ger en 2'a för lite ytrost jag har ju utmärkta bromsvärden

Snabbt och enkelt, dom är dumma i huvudet.

Håller helt och fullt med! Låter konstigt att du fick tvåa på det om bromsvärdena var bra. På kärringens 855:a ser det bra mycket värre ut och har aldrig fått anmärkning på det. Så länge värdena är bra borde de inte bry sig.

"Den kan vara bra att ha"

____________________________________
1 340 Inlägg
29 februari 2012
#16
Sotar_n81 skrev:
Glesmark skrev:
Bike skrev:
ok tack ska testa detta

Vet någon varför bilprovningen ger en 2'a för lite ytrost jag har ju utmärkta bromsvärden

Snabbt och enkelt, dom är dumma i huvudet.

Håller helt och fullt med! Låter konstigt att du fick tvåa på det om bromsvärdena var bra. På kärringens 855:a ser det bra mycket värre ut och har aldrig fått anmärkning på det. Så länge värdena är bra borde de inte bry sig.

Och så länge bromsen inte ligger på smile

Lite ytrost på bromsskivan har jag aldrig heller hört att dem har klagat på yikes

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Bike
1 mars 2012
Trådstartare
#17
lite på skämt nu man borde gå in undercover med dold mic så alla får höra vilken bullshit dom har och komma med ibland


Sök