2290
Sök

Hjälp! Bygga in ny ljudanläggning i bil!?

1 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
Jag ska bygga in en ljudanläggning i min Opel rekord -59 och behöver lite guidning om det är någon som vet hur jag ska göra på bästa sätt. Allt på bilen är original och vill inte röra till det för mycket men vill ändå åstadkomma så bra ljud som möjligt. Någon som vet ett bra sätt att fixa det på? smile

285 Inlägg
3 mars 2012
En bra huvudenhet, byta orginal högtalare till bättre högtalare med samma mått som orginal. Räcker inte det så köp till en baslåda/steg. Finns färdiga paket på många sidor. Mvh

Ha d saarvii

451 Inlägg
3 mars 2012
Lina44 skrev:
Allt på bilen är original och vill inte röra till det för mycket men vill ändå åstadkomma så bra ljud som möjligt.

Rent generellt:

Köp högtalare som passar i hålen om det finns färdiga hål. Vill man sedan få ut det mesta ur högtalaren du sätter i gäller det först och främst att den monteras stumt i t.ex. en MDFring på innersidan av dörrpanelen. Skall du ändå ta ner dörrpanelen så köper du in lite dämpmaterial som du klistrar på större plåtytor som kan skramla inuti dörren och även mot själva dörrsidan om denna är av dålig konstruktion. Bilen bör fortfarande se "original" ut.

Driv högtalarna med slutsteg.* 50W RMS/högtalare slutsteg räcker långa vägar. Stereon är skräp att driva högtalarna med. Inga undantag som jag känner till från detta.

Vill man ha luftigare ljudbild kan man kika på en lösning med diskanter i instrumentpanelen om man kan tänka sig detta. Tar inte så mycket plats.

*Man får vad man betalar för gäller ganska generellt i de lägre prisklasserna.

Sök