2791
Sök

Bluetooth störningar...

20 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
hejsan

som ämnet säger så har jag införskaffat en ny stereo med BLÅTAND på
och jag får störningar när jag spelar musik, hör inget på basen att det stör men diskanten låter ganska dåligt.

undrar om någon vet vad felet kan vara, har inte testat att tagit ur den ur bilen och spelat med den utanför,
men jag har testat med 3 olika, var in och byte i butiken där jag köpte dom, för det här är den tredje på 2 dagar jag
testar och det är samma fel på dom.

det är nog bilen som stör, men hur hittar man ett sånt fel?

kan en dålig jordning vara felet?

har en vanlig sketen volvo 850 automat

tack om ni kan hjälpa mig

//F

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 mars 2012
Får du bara störningar när du kör musik via blåtand eller hela tiden? Om det är bara när du kör via blåtand, testat att köra från nån annan telefon/dator?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

20 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
har testat med en annan telefon, samma fel, telefon ljudet är inte skarpt nog för att få dom effekterna

75 Inlägg
20 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
den jag har nu JVC KD-R821BT
och den jag testade med förut LG LCS700BR

75 Inlägg
2 mars 2012
Ingen av dom där har stöd för A2DP profil, ljudet går över headset profilen.

20 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
båda ska ha!, meeen, vilken skit hög på butiken då!, då får han behålla skiten!

20 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
MitZu skrev:

du vet ingen som har det?, som inte kostar multum?

edit: kollade på prisjakt bara smile, hittade någora, men tackar för hjälpen
Senast redigerat av fresaom (2 mars 2012)

6 851 Inlägg
2 mars 2012
fresaom skrev:
MitZu skrev:

du vet ingen som har det?, som inte kostar multum?

edit: kollade på prisjakt bara smile, hittade någora, men tackar för hjälpen

Har du missat mitt tips här inne? Kenwood BT32U är en billig men väl fungerande blåtands maskin. Ca 1400kr ute i butikerna.

legenda
4 mars 2012
Jag hittade ingenting om modellen men att den saknar A2DP-protokollet (för att lyssna på musik via Bluetooth) låter konstigt. Men kanske det är en gammal eller billig modell?

Något att tänka på när man lyssnar via Bluetooth är att ställa in full volym på mobilen och sedan justera ljudstyrkan endast på bilstereon.

20 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
legenda skrev:
Jag hittade ingenting om modellen men att den saknar A2DP-protokollet (för att lyssna på musik via Bluetooth) låter konstigt. Men kanske det är en gammal eller billig modell?

Något att tänka på när man lyssnar via Bluetooth är att ställa in full volym på mobilen och sedan justera ljudstyrkan endast på bilstereon.

exakt vad jag gör också, var och köpte mig en med A2DP i fredags och det är fortfarande samma fel

sen så har jag kollat upp vad A2DP gör och den gör absolut ingen skillnad med eller utan den

för att A2DP betyder bara att man har stereo eller mono, data överföringen är den samma.

Det måste vara störningar i något, för vilken mobil jag än kör så är det samma fel! så felet måste vara i bilen.

MEN VAD!?, tror jag blir galen på det här snart.

legenda
5 mars 2012
fresaom skrev:
sen så har jag kollat upp vad A2DP gör och den gör absolut ingen skillnad med eller utan den

Förenklat så används två profiler i smartphones när man ansluter till ljudenheter, en för tal och en för musik. Talprofilen borde ha mycker lägre ljudkvalitet, och därmed säkert spara på telefonens batteri.

Nu har jag en Android-telefon men följande borde gå att göra också på andra enheter;

När du sitter i bilen och har telefonen ansluten till bilens stereo, gå in i Bluetooth-inställningarna och ta fram alternativen för bilstereon. Här finns nu en lista som heter Profiler. Nedanför ska det finnas "Telefon; använd för telefonens ljud" och "Media; använd för medialjud". Se till att båda finns och är ikryssade.

Är inte det här felet så skulle jag kanske kolla kablaget till stereon, prova att ta ut den från instrumentbrädan så långt det går och se om det hjälper. Har du sökt på Internet om du hittat något om just din modell? Sökningar på engelska brukar ge ganska mycket.

Edit: Jag såg nu att någon skrivit att ljudet går över headset-profilen i din bilstereo. Då borde ljudet överföras i maximalt 64 kbit/s medan en låt du köper på nätet kanske är på 320 kbit/s.
Senast redigerat av legenda (5 mars 2012)

20 Inlägg
5 mars 2012
Trådstartare
Jag har kollat på telefonen och hittar ingen meny där det står "profiler" eller något liknande alls, nu sitter jag inte i bilen men den borde finnas där endå och vara ner dimmad, men ska kolla med någon annan telefon

sen kör jag Spotify med syncade låtar på high, så dom är 320kbits.

min telefon är en LG optimus X2
ska låna någon kompis och se om det blir någon skillnad.

tack för det tipset!

legenda
5 mars 2012
fresaom skrev:
min telefon är en LG optimus X2

Då borde det jag nämnde finnas under Inställningar > Bluetooth-inställningar, sedan håller du nere fingret på din bilstereo i listan tills en meny ploppar upp där du sen väljer "Alternativ ...". Då kommer du till stället där man ser vilka Bluetooth-profiler som är valda.

Det här går tydligen att kolla utan att vara kopplad till bilstereon, man får fram alternativen bara Bluetooth är aktiverat i telefonen.

20 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
var just ut och kollade om det vart någon skillnad, men musiken slutas spela om båda inte är PÅ, men finns det något i en bil som kan störa?, om strömen och jorden inte är riktigt fräsha, för det är troligen volvo orginal kablar sen bilen var ny som sitter där nu skulle jag gissa på.

är inte ute efter några galet bra på något vis, men vill att det inte skrapar!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2012
Om du bara får störningar via bluetooth och inte när du kör från annan källa (radio, CD, USB) så är det inte enheten eller kablaget som felet ligger i utan bluetooth överföringen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du bara får störningar via bluetooth och inte när du kör från annan källa (radio, CD, USB) så är det inte enheten eller kablaget som felet ligger i utan bluetooth överföringen.

Sant, men vad kan det vara, är blåtand så dålig kvalitet att det inte ens kan låta klart?

något förslag på poplåda man kan köpa som någon har testat Bluetooth på och vet att den är bra?
hälst inte över 2k lappar, är en fattig student tongue

annas funderar jag på om jag ska skaffa en stereo utan blåtand och istället har en 3.5mm i bak ändan och plugga in
en sån här?

Belkin AirCast Auto HandsFree
värkar funka ganska bra
"Galet bra för så lite pengar. Fungerar klockrent med iPhone 4S."

//F smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2012
Bluetooth ska kunna överföra i upp till 720kbps, men det krävs A2DP för att det ska bli någorlunda kvalitét på överföringen. Jag tror det är där ditt problem ligger, för så jäkla illa det ska inte låta via bluetooth.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
var ju iväg i fredags och köpte en ny med A2DP, det är ju lika än så =/

Sök